دانشگاه پیام نور | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور باهدف دسترسی به تحصیلات عالیه برای همه کسانی که استعداد و علاقه لازم را دارند صرف‌نظر از شروط و قیود رسمی در سال 1367 تأسیس گردید. این دانشگاه نیمه‌دولتی بوده و بعد از دانشگاه آزاد بیشترین پذیرش دانشجو را دارد. رشته های دانشگاه پیام نور متنوع و گستره است و اکثر زیرشاخه‌های گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان را در برمی‌گیرد. دانشگاه های پیام نور تهران در هسته مرکزی قرار دارد و سایر واحدهای فعال در 31 استان کشور قرار دارند.

پذیرش در پیام نور هم از طریق شرکت در آزمون سراسری و هم بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد که هدف اصلی از این امر افزایش سطح آگاهی تمام مردم است. آموزش در دانشگاه باز و از راه دور است و کلاس‌ها به‌صورت نیمه‌حضوری برگزار می‌شود. فارغ‌التحصیلان پیام نور بار علمی بالایی دارند و مدرک دانشگاه پیام نور برای استخدام، ادامه تحصیل و مهاجرت معتبر است. در ادامه مطلب از پی ان یو اگزم شما را بشتر با دانشگاه نیمه دولنی پیام نور آشنا می کنیم.

دانشگاه های پیام نور تهران

دانشگاه های پیام نور تهران

دانشگاه های پیام نور تهران از تجمیع امکانات دانشگاه آزاد ایران و ابوریحان بیرونی در سال 1367 تشکیل شد. این دانشگاه در سراسر کشور شعبه داشته و اکنون شامل ۴۹۵ مرکز در ۳۱ استان دارد. دانشگاه پیام نور بیش از ۴۰ مرکز در سراسر دنیا نیز دارد و ۶ هزار دانشجوی بین‌المللی در این مراکز پذیرفته شده است. پیام نور بر اساس رتبه‌بندی گروه QS به‌عنوان بیست و دومین دانشگاه برتر ایران شناخته شده و بر اساس اعلام و رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال ۱۳۹۳ دانشگاه پیام نور جزء 10 دانشگاه برتر جامع کشور قرار گرفته است.

این دانشگاه با کسب نمره ۱۰۰ شاخص آموزشی رتبه یک کیفیت آموزشی کشور را در کنار دانشگاه‌های شریف و علوم پزشکی تهران نیز به دست آورده است. دانشگاه نیمه دولتی پیام نور دارای یک سازمان مرکزی در تهران بوده و هر استان نیز از یک واحد استانی و واحدهای زیر مجموعه تشکیل شده است. شیوه آموزش در دانشگاه پیام نور نیمه‌حضوری و از راه دور است و پذیرش دانشجو به دو صورت از طریق آزمون سراسری و دوره‌های فراگیر انجام می‌شود.

این مجموعه آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و مدارک آن هم سطح سایر دانشگاه‌های دولتی معتبر است. در پیام نور امتحانات دقیق و سخت‌گیرانه برگزار می‌شود و دانشجویان ملزم به خواندن تمامی منابع به‌صورت خودآموز هستند. همین امر باعث شده دانش و اعتبار علمی آنان بالا رود.

ادامه مطلب  دانشگاه پیام نور آبادان

دانشگاه پیام نور دولتی است؟

دانشگاه پیام نور دانشگاهی باهویت ایرانی‌اسلامی است که باهدف تعالی تقوی و فضائل انسانی و گسترش دامنه دانش تشکیل شد. این دانشگاه دولتی است و زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. پیام نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور بوده که دارای حدود ۴۳۰ هزار دانشجو، ۴ هزار عضو هیئت‌علمی، ۱۰ هزار کارمند و ۴۰ هزار استاد در سال است. برای این دانشگاه شهریه دریافت می‌شود و به‌عنوان یک دانشگاه نیمه‌دولتی شناخته شده است هر چند شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه‌ها کمتر است.

نحوه تحصیل در دانشگاه پیام نور

نحوه تحصیل در دانشگاه پیام نور

پیام نور با شعار نیمه‌حضوری و آموزش از راه دور تشکیل شد؛ اما در سال‌های اخیر تعداد کلاس‌ها افزایش‌یافته و در طول هفته کلاس برگزار می‌شود. کلاس‌های دانشگاه پیام نور به سه روش غیرحضوری، نیمه‌حضوری و حضوری تشکیل می‌شوند. در حالت حضوری که کلاس‌ها برگزار شده و بهتر است دانشجو در کلاس حاضر باشد هرچند حضور در کلاس‌های تئوری اجباری نیست. روش غیرحضوری یا خودخوان این گونه است که هیچ‌گونه کلاسی برای آن درس برگزار نمی‌شود و دانشجو با استفاده از سی‌دی‌های آموزشی و کتاب‌های کمک‌آموزشی برای امتحانات آماده می‌گردد.

روش غیرحضوری و دروس خودخوان به‌شدت کاهش‌یافته و برای بیشتر دروس کلاس تشکیل می‌شود. دروس نیمه‌حضوری پیام نور به این صورت است که کلاس برگزار می‌شود؛ ولی حجم کتاب زیاد و زمان برگزاری کلاس بسیار کم است و دانشجو باید حجم باقیمانده را به‌صورت خود خوان بخواند. برخی از رشته‌های دانشگاه پیام نور به‌صورت مجازی یا الکترونیکی است که برای افراد شاغل و کسانی که به دنبال ارتقا شغلی هستند بهترین گزینه است.

شرایط ثبت نام دانشگاه پیام نور با کنکور

ثبت نام و پذیرش در دانشگاه های پیام نور به دو صورت با آزمون و بدون آزمون امکان‌پذیر است. برای شرکت در رشته‌های با آزمون دانشگاه های پیام نور تهران لازم است متقاضیان ابتدا در آزمون سراسری شرکت کرده و پس از کسب رتبه قبولی در رشته موردنظر به سایت سنجش مراجعه کرده و مراحل نام‌نویسی خود را با پرداخت هزینه ثبت نام کنکور سراسری به پایان رسانند.

در مقابل، رشته های بدون کنکور پیام نور هستند که برای ورود به آن‌ها نیازی به ثبت نام کنکور سراسری نیست و داوطلبان می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی خود ثبت نام کنند. برای ثبت نام دانشگاه پیام نور شرایطی قرار داده شده که در دفترچه ثبت نام جامع آمده است. این شرایط شامل شرایط عمومی و اختصاصی می‌شود.

شرایط عمومی

داشتن شرایط عمومی برای حضور و پذیرش در تمامی دانشگاه های کشور الزامی است. این شرایط عبارت‌اند از:

  • اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن عداوت نسبت به‌نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عدم اشتهار به فساد اخلاقی
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر

شرایط خصوصی

هر دانشگاه باتوجه‌به ساختار و اساسنامه شرایط خاص خود را دارد. دانشگاه پیام نور نیز برای هر دو روش ثبت نام شرایط تعیین شده زیر را دارد:

  • دارابودن گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی (نظام سالی واحدی / ترمی‌واحدی) یا دیپلم نظام آموزش جدید (3 – 3 – 6) در شاخه‌های نظری، فنی و حرفه ای و یا کاردانش) به شرط اخذ مدرک حداکثر تا 31 شهریور یا دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم و یا مدرک کاردانی
  • دانشجویان دوره‌های روزانه می‌بایست در صورت قبولی در آزمون از رشته محل قبلی خود انصراف دهند و گواهی آن را به واحد دانشگاهی جدید ارائه نمایند.
  • داوطلبانی که در مقطع کاردانی در حال تحصیل هستند، جهت ثبت نام در آزمون نیازی به انصراف از تحصیل ندارند.
  • شرکت‌کنندگان نباید تعهد به خدمت به هیچ یک از ارگان‌ها یا دستگاه‌هایی اجرایی، تعهدات سهمیه بومی یا سهمیه مناطق محروم داشته باشند.
  • متقاضیان آقا نباید از نظر سازمان نظام‌وظیفه، منع تحصیل داشته باشند.
ادامه مطلب  دانشگاه یزد (معرفی برترین دانشگاه های کشور )
حداقل معدل برای دانشگاه پیام نور بدون کنکور

حداقل معدل برای دانشگاه پیام نور بدون کنکور

برای ثبت نام دانشگاه پیام نور بدون کنکور هیچ حداقل معدلی تعریف نشده است؛ اما به این معنا نیست متقاضیان با هر معدلی که دارند می‌توانند ثبت نام کنند؛ بلکه پذیرش نهایی از میان بالاترین معدل‌های متقاضی یک‌رشته محل انجام می‌شود و برتری معدل داوطلب به نسبت بقیه اهمیت دارد. شرط معدل مشخصی برای رشته محل‌های مختلف این دانشگاه تعریف نشده است.

یک‌رشته تحصیلی در دانشگاه با ظرفیتی مشخص ارائه می‌شود و پذیرش به میزان ظرفت این رشته از میان اولین نفرات با معدل بالا انجام می‌شود. قبولی نهایی رشته‌های بدون آزمون پیام نور بستگی به داوطلبان متقاضی هر رشته محل دارد. هرچه معدل شخص بالاتر باشد شانس قبولی بیشتری در رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی مرتبط با رشته فارغ‌التحصیلی خود دارد. معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تهران بستگی به ظرفیت سپس معدل سایر متقاضیان آن رشته و اولویت‌بندی داوطلبان دارد.

رشته های دانشگاه پیام نور چیست؟

پیام نور دامنه وسیعی از رشته های مختلف دارد؛ اما لیست رشته‌های آن در هر شهر و شعبه متفاوت است. نمی‌توان لیست واحدی از رشته های دانشگاه پیام نور ارائه داد؛ اما اغلب گروه‌های آزمایشی را شامل می‌شود. در گروه آزمایشی تجربی رشته‌های گروه پزشکی ارائه نمی‌شود چه با کنکور و چه بدون آزمون. دفترچه‌ای که در زمان ثبت نام منتشر می‌شود شامل لیست تمام رشته‌های ارائه‌شده است و داوطلبان باید بادقت آن را مطالعه نمایند. از اصلی‌ترین رشته‌ها که معمولاً در تمام شعبه‌های پیام نور ارائه می‌شود به‌اختصار به موارد زیر اشاره شده است.

  • کارشناسی عکاسی
  • مهندسی برق
  • مهندسی سیالات
  • مهندسی عمران
  • مهندسی کشاورزی
  • مهندسی کامپیوتر
  • زبان انگلیسی
  • روان‌شناسی
  • حقوق

شهریه دانشگاه پیام نور

تحصیل در دانشگاه پیام نور رایگان نیست و با پرداخت شهریه همراه است. برای هر ترم تحصیلی باید شهریه‌ای متشکل از شهریه ثابت و متغیر از طریق سایت گلستان پرداخت گردد. شهریه بر اساس رشته انتخابی متفاوت است و برای پذیرفته‌شدگان از طریق آزمون و رشته های بدون کنکور یکسان است. شهریه متغیر بر اساس تعداد واحد انتخابی توسط دانشجو مشخص می‌شود و در هر ترم متفاوت است. شهریه هر ترم دانشگاه به‌صورت تقریبی در جدول زیر آمده است.

ادامه مطلب  دانشگاه پیام نور بجنورد
مقطعحداقل شهریهحداکثر شهریه
کارشناسی1 میلیون و 500 هزار تومان3 میلیون تومان
کارشناسی ارشد3 میلیون و 500 هزار تومان6 میلیون و 300 هزار تومان
دکترا7 میلیون و 500 هزار تومان11 میلیون تومان

شهریه پیام نور کمتر از سایر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی است.

مزایای مدرک پیام نور

دانشگاه پیام نور از بزرگ‌ترین دانشگاه های کشور است که در سال‌های اخیر به انتخاب بسیاری از داوطلبان تبدیل شده است. مزایای فراوان دانشگاه های پیام نور تهران علاقه‌مندان به تحصیل را به این دانشگاه جذب می‌کند. از مهم‌ترین مزایا به موارد زیر اشاره شده است.

  • شهریه دانشگاه پیام نور به نسبت دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد کمتر است.
  • فقط در دانشگاه پیام نور امکان تحصیل هم‌زمان در دو رشته وجود دارد.
  • مدرک دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد مورد تأیید وزارت علوم است.
  • مدرک پیام‌نور مورد تأیید وزارت علوم است و از اعتبار بالایی برخوردار است. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هیچ‌گونه مشکلی برای استخدام و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نخواهند داشت.
  •  ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر ممکن است و مشکلی ندارد.
  • امکان مهاجرت تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان وجود دارد.
  • سطح علمی بالای دانشجویان دانشگاه های پیام نور تهران چرا که آن‌ها منبع اصلی را مطالعه می‌کنند درحالی‌که دانشجویان دانشگاه‎های دیگر فقط جزوه را مطالعه می‌کنند.
  • مناسب‌ترین گزینه برای افراد شاغل زیرا حضور در کلاس‌های پیام نور اجباری نیست.
  • پذیرش دانشجو به‌صورت مجازی (الکترونیکی) در مقطع کارشناسی ارشد امکان‌پذیر است.
  • پذیرش دانشجو در مقطع ارشد به‌صورت فراگیر
  • طی‌کردن مسافت کمتر توسط دانشجو چرا که دانشگاه شعبه‌های زیاد دارد.
  • تمامی امتحانات به‌صورت کشوری برگزار شده و اساتید سؤالات پایان ترم را طراحی نمی‌کنند.
  • دانشجویان آن می‌توانند؛ مانند سایر دانشجویان از معافیت تحصیلی استفاده کنند.
  • امکان استفاده از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان و سایر وام‌ها برای دانشجویان وجود دارد.
  • حضور در کلاس‌های درس دانشگاه اجباری نیست.
  • دانشجویان امکان انتقال و مهمان را دارند.
  • هم‌زمان با تحصیل در این دانشگاه، امکان انجام خدمت نظام عمومی نیز وجود دارد.

جمع‌بندی

دانشگاهپیام نور دومین دانشگاه بزرگ کشور است که بیشترین جذب دانشجو را دارد. پذیرش در این دانشگاه به دو صورت شرکت در آزمون و بدون کنکور در نیمسال مهر و بهمن صورت می‌گیرد. دانشگاه های پیام نور تهران به‌عنوان مرکز اصلی در تهران مستقر شده و سایر واحدهای آموزشی در سراسر کشور و حتی دنیا قرار گرفته‌اند. گستردگی این دانشگاه تحصیل را برای همه ممکن کرده است و همه استعدادهای بومی کشف و استفاده شده است.

رشته های دانشگاه پیام نور شامل بیشتر شاخه‌های گروه‌های آزمایشی می‌شوند و بسیار متنوع هستند. شهریه دانشگاه بر اساس رشته انتخابی و تعداد واحدهای انتخابی در هر ترم تعیین می‌شود و نسبت به سایر دانشگاه‌ها کمتر است. درصورتی‌که با مطالعه این مقاله هنوز ابهاماتی در خصوص دانشگاه پیام نور در ذهن شما وجود دارد، می‌توانید از کارشناسان و مشاوران ما در پی ان یو اگزم کمک بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
دانشگاه پیام نور واحد بستان آباد

دانشگاه پیام نور واحد بستان آباد

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد بستان آباد ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور مرکز مهریز

دانشگاه پیام نور مرکز مهریز

آنچه در این نوشته میخوانید دانشگاه پیام نور مرکز مهریز ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور مهریز رشته های…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد فامنین

دانشگاه پیام نور واحد فامنین

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد فامنین ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور فامنین…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد مروست

دانشگاه پیام نور واحد مروست

آنچه در این نوشته میخوانید دانشگاه پیام نور واحد مروست ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور مروست رشته های…

بیشتر بخوانید
Payam Noor University, Natanz Center

دانشگاه پیام نور مرکز نطنز

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور مرکز نطنز ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور نطنز…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *