مزایای دانشگاه پیام نور | اعتبار، شهریه و رشته ها

آشنایی با مزایای دانشگاه پیام نور

آشنایی با مزایای دانشگاه پیام نور

فراهم‌سازی بهترین امکانات تحصیلی و پرداخت کمترین هزینه از مهم‌ترین مزایای دانشگاه پیام نور است. دانشگاه پیام نور یک دانشگاه معتبر دولتی است که با فراهم‌سازی امکانات تحصیلی منحصربه‌فرد توانسته به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان تبدیل شود.

تحصیل در پیام نور در ابتدا بسیار ساده بود و این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه آموزش از راه دور و پاره‌وقت فعالیت خود را آغاز نمود. دانشگاه پیام نور در طول بیش از 30 سال فعالیت توانسته است با فراهم‌سازی بستر الکترونیکی مناسب و پیشرفته به یکی از برترین دانشگاه‌های مجازی تبدیل شود. برای آشنایی بیشتر با شرایط پذیرش در پیام نور و مزایای دانشگاه پیام نور، تا انتهای‌ این مقاله از پی ان یو اگزم همراه ما باشید.

آشنایی با دانشگاه پیام نور

آشنایی با دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه نیمه‌دولتی ایران با بیش از  30 سال تجربه و بیش از 150 شعبه در سراسر کشور توانسته نقش بسیار مهمی در تربیت نیروهای تحصیل‌کرده ایفا نماید. همچنین این دانشگاه توانسته با خدمات خود بار بزرگی از دوش کشور در زمینه آموزش‌های آکادمیک بردارد. دانشگاه پیام نور که در ابتدا به منزله یک دانشگاه راه دور و پاره‌وقت شروع به فعالیت کرد، توانست در طی سال‌ها با افزایش بسترهای الکترونیکی و علمی خود به دانشگاهی ممتاز در زمینه آموزش‌های مجازی تبدیل شود.

با همه‌گیری بیماری کرونا در سال 98 و تعطیلی کلاس‌های حضوری اولین دانشگاهی که زمینه برگزاری کلاس‌های الکترونیکی و مجازی را در مقیاس‌های بزرگ فراهم نمود، دانشگاه پیام نور بود. همچنین تحصیل در پیام نور به دلیل غیرحضوری بودن کلاس‌ها برای بسیاری از افراد شاغل راحت‌تر بوده و این خود یکی از مهم‌ترین مزایای دانشگاه پیام نور است.

ادامه مطلب  تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور

نحوه پذیرش در دانشگاه پیام نور

شرایط پذیرش در پیام نور بسیار ساده بوده و دانشگاه پیام نور به دو روش بدون آزمون و از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد. تحصیل در پیام نور بدون آزمون دو بار در سال ممکن است که طبق سوابق تحصیلی متقاضیان انجام می‌شود. همچنین یک روش پذیرش دیگر نیز دوره‌های فراگیر است که این نوع پذیرش مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد است. یک تفاوت دوره‌های فراگیر با پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری این است که دانشجویان پذیرفته شده در دوره فراگیر یک نیمسال تحصیلی جلوتر هستند و واحدهای نیمسال اول را در دوره دانش‌پذیری گذرانده‌اند.

درباره اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در هر دو گروه باید گفت که هیچ تفاوتی بین مدرک تحصیلی آن‌ها وجود ندارد و اعتبار هر دو برای اشتغال و ادامه تحصیل یکسان است. شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مزایای دانشگاه پیام نور اعتبار مدرک آن در سراسر جهان است. به همین علت افراد بسیاری این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

مزایای دانشگاه پیام نور

مزایای دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور از جمله بهترین دانشگاه‌های نیمه‌دولتی است. افرادی که مایل به داشتن تحصیلات دانشگاهی هستند، می‌تواند برای ادامه تحصیل در آن اقدام نماید. به‌طورکلی می‌توان مزایای بسیاری برای تحصیل در پیام نور برشمرد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای دانشگاه پیام نور اشاره شده است.

1. وجود شعب متعدد در تمام شهرها

دانشگاه پیام نور در تمامی شهرهای کشور شعبه دارد به‌این‌ترتیب شما می‌توانید در شهر خودتان مشغول به تحصیل شوید. همچنین درصورتی‌که در شهر دیگری قبول شوید به‌راحتی می‌توانید از همان ترم اول در شهر خود مهمان شوید. در واقع یکی از مزایای دانشگاه پیام نور وجود شعب متعدد در اکثر شهرها است که امکان تحصیل در پیام نور را راحت‌تر کرده است.

2. مزایای دانشگاه پیام نور؛ شهریه کم و مقرون به صرفه

تحصیل در پیام نور با شهریه کم نیز ممکن است. در واقع دانشگاه پیام نور به‌عنوان دانشگاهی با شهریه‌ محسوب می‌شود؛ اما شهریه آن به نسبت دانشگاه آزاد بسیار معقول‌تر و کم‌تر است. همچنین یکی از مزایای دانشگاه پیام نور این است که از طرق مختلف نسبت به پرداخت وام‌های شهریه اقدام می‌کند. لازم به ذکر است که در دانشگاه پیام نور برای انتخاب واحد، کافی است شاما شهریه ثابت را پرداخت نمایید و سپس تا شروع امتحانات پایان ترم مهلت دارید که شهریه متغیر را پرداخت کنید.

 امکان تحصیل مشمولان سربازی

3. امکان تحصیل مشمولان سربازی

یکی دیگر از مزایای دانشگاه پیام نور این است که به‌تمامی مشمولان سربازی، معافیت تحصیلی اعطا می‌کند. حتی کسانی که دفترچه پر کرده‌اند درصورتی‌که موعد اعزام آن‌ها فرانرسیده باشد می‌توانند پس از قبولی در دانشگاه، نامه معافیت تحصیلی گرفته و به سربازی نروند.

ادامه مطلب  آغاز ثبت نام کارشناسی بدون آزمون پیام نور از امروز

لازم است بدانید که سنوات مجاز تحصیل کارشناسی در پیام نور برای مشمولان سربازی 5 سال یا 10 ترم است. همچنین امکان یک سال مهلت ارفاقی نیز وجود دارد که مجموعاً 6 سال می‌شود. برای مقطع ارشد سنوات مجاز 6 ترم است که امکان اخذ یک ترم ارفاقی نیز وجود دارد. سنوات مجاز برای دانشجویان دختر و غیرمشمول در کارشناسی 10 سال و در مقطع ارشد 5 سال است.

4. امکان گرفتن مرخصی برای چند ترم متوالی

با تحصیل در پیام نور شما تا دو ترم می‌توانید مرخصی بگیرید. در واقع این مرخصی‌ها از همان ترم اول قابل اعطا است. همچنین بانوان گرامی می‌توانند از مرخصی زایمان که مازاد بر مرخصی در نظر گرفته شده است نیز استفاده کنند. همچنین یکی دیگر از مزایای دانشگاه پیام نور این است که در پیام نور اخراج از تحصیل به دلیل مشروطی‌های متوالی و یا معدل پایین وجود ندارد.

در واقع دانشجو تا پایان سنوات مجاز می‌تواند به تحصیل خود ادامه دهد. در پایان تحصیل درصورتی‌که معدل او به حدنصاب لازم نرسیده باشد، در دروسی که نمرات پایینی کسب کرده باشد مجدد به او ارائه می‌شوند تا معدلش را افزایش دهد. تنها مشکلی که مشروطی برای دانشجو می‌تواند ایجاد نماید عدم امکان برداشتن بیشتر از 14 واحد در ترم بعد است.

5. مزایای دانشگاه پیام نور؛ معتبر بودن مدرک

معتبر بودن مدرک را می‌توان جزء مهم‌ترین مزایای دانشگاه پیام نور برشمرد. در حقیقت مدرک پیام نور معتبر و قابل‌ارائه به سازمان‌های مختلف و قابل ترجمه است. دانشجویان رشته حقوق پیام نور می‌توانند با اخذ مدرک از این دانشگاه در آزمون وکالت نیز شرکت کنند. همچنین با تحصیل در پیام نور می‌توان در تمام آزمون‌های استخدامی شرکت کرد.

 وجود تمام رشته‌ها و امکان تغییر رشته

6. وجود تمام رشته‌ها و امکان تغییر رشته

دانشگاه پیام نور تمامی رشته‌های پرطرف‌دار را چه در مقطع کارشناسی و چه ارشد دارا است و این نیز یکی از مزایای دانشگاه پیام نور است. رشته‌هایی مثل تربیت‌بدنی، حقوق، رشته روان‌شناسی و علوم تربیتی و… برای تحصیل در پیام نور موجود هستند؛ البته یک نکته هم لازم به ذکر است که رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و داروسازی در پیام نور وجود ندارند. همچنین در پیام نور امکان تغییر رشته وجود دارد. درصورتی‌که دانشجویی بعد از قبولی به هر دلیلی بخواهد در رشته‌ای دیگر ادامه تحصیل دهد با داشتن شرایطی می‌تواند تغییر رشته دهد.

ادامه مطلب  انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

7. تحصیل در پیام نور؛ غیر حضوری بودن کلاس‌ها

شرکت در کلاس‌های نظری مقطع کارشناسی پیام نور ضروری نیست. در واقع چه کلاس‌ها حضوری باشند و چه به‌صورت آنلاین باشند دانشجو می‌تواند در کلاس‌ها و حتی آزمون میان‌ترم شرکت نکند. البته برای تحصیل در پیام نور حضور در کلاس‌های عملی لازم است و عدم شرکت در کلاس‌های عملی بدون اطلاع استاد می‌تواند باعث حذف درس شود. این موارد تنها برخی از مزایای دانشگاه پیام نور بود که بیان شد.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که تحصیل در پیام نور یکی از موقعیت‌های خوب برای ادامه تحصیلات دانشگاهی است. بسیاری از افراد بنا به دلایل شغلی و شرایط دیگر نمی‌توانند در دانشگاه‌های سراسری، آزاد یا غیرانتفاعی ادامه تحصیل دهند. به همین دلیل دانشگاه پیام نور فرصتی مناسب است تا از این طریق بتوانند تحصیلات دانشگاهی داشته باشند.

همان‌طور که بیان شد از جمله مزایای دانشگاه پیام نور شهریه پایین آن در مقایسه با دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی، مورد تأیید بودن مدرک دانشگاه توسط وزارت علوم و امکان تحصیل نیمه‌حضوری است. همچنین پذیرش در دانشگاه پیام نور به دو صورت با آزمون و بدون آزمون ممکن است. درصورتی‌که قصد تحصیل در پیام نور را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط پذیرش در پیام نور و مشاهده دوره ‎ها به وب سایت ما مراجعه نمایید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آموزش آنلاین پیام نور سامانه کلاس مجازی دانشگاه پیام نور مزایای تحصیل آنلاین در پیام…

بیشتر بخوانید
برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور مشاهده برنامه امتحانی دانشگاه پیام نور در سایت…

بیشتر بخوانید
جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید شرایط لازم برای ارائه درخواست ملاحظات مهم در پذیرش بدون ازمون کارشناسی ارشددانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
شرایط ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور 1403

شرایط ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور ۱۴۰۳

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور شرایط ثبت ‌نام ارشد پیام نور بدون کنکور…

بیشتر بخوانید
شهریه ارشد فراگیر پیام نور

شهریه ارشد فراگیر پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور تحصیل در دانشگاه پیام نور شهریه ارشد فراگیر پیام…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *