رشته روانشناسی پیام نور

رشته روانشناسی پیام نور

رشته روانشناسی پیام نور

به دلیل بازار کار مناسب، تحصیل در رشته روانشناسی پیام نور نیز یکی از گزینه‌های تحصیلی مناسبی است که هر ساله دانشجویان زیادی آن را انتخاب می‌کنند. به‌طورکلی رشته روان‌شناسی علم کاربردی برای مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی است و بخش زیادی از تحقیقات پژوهشگران این حوزه را به خود اختصاص داده است.

از طرف دیگر تحصیل در پیام نور شرایط مناسبی برای افرادی است که به دلایل مختلف نمی‌توانند در دانشگاه‌های سراسری، آزاد یا غیرانتفاعی مشغول به تحصیل شوند. در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها، شهریه تحصیل در دانشگاه پیام نور و از جمله شهریه رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. در این مقاله از پی ان یو اگزم رشته روانشناسی پیام نور و تمام اطلاعات جامع مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

تحصیل در پیام نور

دانشگاه پیام‌نور در سال 1367 و با هدف بهره‌مندی تمام اقشار جامعه از فرصت تحصیلات عالی شروع به فعایت کرد. این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های با نظام آموزشی باز یا Open University است که در بسیاری از کشورهای جهان نیز وجود دارد. تأکید دانشگاه پیام نور بر آموزش از راه دور و آموزش پاره‌وقت است.

کلاس‌های این دانشگاه به‌صورت حضوری، غیرحضوری و نیمه‌حضوری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا ارائه می‌شوند. البته در مقاطع تحصیلات تکمیلی و به‌ویژه دکترا به دلیل بار آموزشی و تحقیقاتی بالا، معمولاً کلاس‌ها حضوری هستند. به جز رشته‌های پزشکی و زیرشاخه‌های آن تمام رشته‌های دیگر از جمله رشته روانشناسی پیام نور در این دانشگاه ارائه می‌شود.

وجود امکانات آموزشی الکترونیکی برای آموزش مجازی، امکان تحصیل برای افراد شاغل و مناسب‌بودن هزینه تحصیل در پیام نور از جمله دلایل تحصیل در این دانشگاه است.

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان
رشته روانشناسی پیام نور

رشته روانشناسی پیام نور

همانند رشته علوم تربیتی پیام نور، یکی دیگر از رشته‌های تحصیلی پرطرف‌دار که بازار کار خوبی نیز دارد رشته روانشناسی است. رشته روانشناسی با موضوعات مختلف مانند فلسفه، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و… مرتبط است. همانند دانشگاه‌های دیگر، رشته روانشناسی پیام نور دارای زیرشاخه‌های متعددی هستند که عبارت‌اند از:

  • روان‌شناسی قانونی
  • روان‌شناسی اجتماعی
  • روان‌شناس مدرسه
  • روان‌شناسی بالینی
  • روان‌شناسی کودکان استثنایی
  • روان‌شناسی رشد
  • زیست روان‌شناختی
  • روان‌شناسی صنعتی – سازمانی

به دلیل تنوع زیرشاخه‌های رشته روانشناسی پیام نور و اعتبار مدرک دانشگاهی آن، تحصیل در دانشگاه پیام نور فرصت مناسبی برای افرادی است که به دنبال ارتقا شغلی مرتبط با روان‌شناسی هستند. این رشته تحصیلی در اغلب مراکز دانشگاه پیام نور مانند دانشگاه پیام نور فریمان، بوکان و بسیاری دیگر از مراکز ارائه می‌شود. شهریه رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور به مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد.

روش پذیرش در رشته روانشناسی پیام نور

به‌طورکلی پذیرش در دانشگاه پیام نور به دو صورت شرکت در آزمون سراسری و بدون کنکور انجام می‌شود. همانند بسیاری از رشته‌ها مانند مهندسی کامپیوتر بدون کنکور پیام نور، برای رشته روانشناسی پیام نور نیز به همین صورت است. همچنین در مقطع ارشد روانشناسی پیام‌نور پذیرش از طریق فراگیر نیز صورت می‌گیرد.

پذیرش بدون آزمون بر اساس معدل و سوابق تحصیلی انجام می‌شود. دوره فراگیر کارشناسی‌ارشد پیام‌نور به این صورت است که دانشجو در رشته موردنظر مانند رشته روان‌شناسی پذیرش می‌شود و در پایان امتحانات ترم اول در صورت کسب حدنصاب نمرات، به‌عنوان دانشجوی رسمی دانشگاه پذیرش می‌شود.

واحدهای درسی رشته روانشناسی پیام نور

واحدهای درسی رشته روانشناسی پیام نور

دروس رشته روانشناسی پیام نور و دانشگاه‌های دیگر در سه دسته عمومی، پایه، تخصصی و اختیاری قرار می‌گیرند. برای اطلاع دانشجویان شاغل به تحصیل در پیام نور تعداد واحدهای هرکدام از این گروه‌ها در ادامه آمده است.

نوع درستعداد واحد
اصلی و پایه69 واحد
تخصصی37 واحد
اختیاری11 واحد
عمومی22 واحد
جمع واحدها138 واحد

شهریه رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور

در مقایسه با شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد و دانشگاه غیرانتفاعی، هزینه تحصیل در رشته روانشناسی پیام نور مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. البته شهریه رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور به مقطع تحصیلی بستگی دارد. رشته روانشناسی از زیرشاخه‌های رشته علوم‌انسانی است و در جدول زیر بر طبق آخرین اطلاعات هزینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی شاخه علوم‌انسانی آمده است:

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور هشتگرد
مقطعشهریه تحصیل
کارشناسی2.300.000-2.537.000 تومان
کارشناسی‌ارشد4.250.000-5.275.000 تومان
مقطع دکترا11.515.000-13.935.000 تومان

شهریه تحصیل در پیام نور برای پذیرفته‌شدگان با آزمون و بدون آزمون تفاوتی نمی‌کند.

 

 دروس رشته روانشناسی پیام نور

دروس رشته روانشناسی پیام نور

 برای تحصیل در رشته روانشناسی پیام نور، دانشجویان باید در دروس ارائه‌شده حدنصاب علمی را به دست آورند. دروس اصلی/پایه رشته روان‌شناسی تحصیل در پیام نور 33 درس و درمجموع 69 واحد، دروس تخصصی 18 درس و درمجموع 37 واحد و دروس اختیاری 17 درس است که از دروس عمومی 11 واحد را دانشجو می‌تواند اخذ کند. برخی از این دروس عبارت‌اند از:

  • مباحث اساسی روان‌شناسی 1 و 2
  • مبانی جامعه‌شناسی
  • روان‌شناسی تحولی 1 و 2
  • آسیب‌شناسی روانی 1 و 2
  • روان‌شناسی اجتماعی
  • فیزیولوژی اعصاب و غدد
  • روان‌شناسی شخصیت
  • روان‌شناسی تربیتی
  • روان‌شناسی یادگیری
  • تاریخ و مکاتب روان‌شناسی
  • آسیب‌شناسی اجتماعی
  • فنون مشاوره و روان‌درمانی
  • روان‌شناسی و مشاوره خانواده
  • اصول روان‌شناسی بالینی
  • روان‌شناسی سلامت
  • نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی

طول دوره تحصیل رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور 4 سال و در 8 نیمسال تحصیلی ارائه می‌شود.

بازار کار رشته روانشناسی

رشته روان‌شناسی از جمله رشته‌های تحصیلی است که بازار کار خوبی دارد. باتوجه‌به نیاز جامعه در زمینه مشاوره تحصیلی، مشاوره سازمان‌ها و مراکز مختلف فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی پیام نور و سایر دانشگاه‌ها بازار کار خوبی خواهند داشت. البته نکته مهم دراین‌بین داشتن مهارت‌های فردی علاوه بر مهارت‌های علمی و دانشگاهی است.

فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی باید علاوه بر دانش بالا در شاخه تخصصی خود از مهارت کافی در برقراری ارتباط با مراجعان و تحلیل مشکلات آنان داشته باشد. به‌طورکلی تحصیل در دانشگاه پیام نور در رشته‌های مختلف و ازجمله رشته روانشناسی تفاوتی با سایر دانشگاه‌ها ندارد و از نظر سرفصل‌های آموزشی و اعتبار مدرک همانند دیگر دانشگاه‌های کشور است. نکته قابل‌توجه اینکه شهریه رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور و سایر رشته‌ها، در مقایسه با دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

مراکز استخدام روانشناس

مراکز استخدام روانشناس

فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی پیام نور می‌توانند در مراکز مختلف مشغول به کار شوند که عبارت‌اند از:

  • بیمارستان‌ها
  • مدارس و دانشگاه‌ها
  • کلینیک‌های روان‌شناسی و روانپزشکی
  • مراکز مشاوره و خدمات بهداشت روان
  • بهزیستی و سیستم بهداشت روان  
  • مراکز بهداشتی و کلینیک‌های محلی
  • مراکز خیریه و مددکاری اجتماعی
  • زندان‌ها
ادامه مطلب  مهندسی برق گرایش مخابرات

جمع‌بندی

مناسب‌بودن هزینه تحصیل، امکانات آموزشی مدرن برای آموزش مجازی و اعتبار مدرک دانشگاهی از جمله مزایای تحصیل در پیام نور است. رشته روانشناسی پیام نور از رشته‌های تحصیلی پرمخاطب است که هرساله بسیاری از دانشجویان از طریق آزمون سراسری یا بدون آزمون در آن تحصیل می‌کنند. هزینه رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور کمتر از هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی است و ازطرفی به مقطع تحصیلی نیز بستگی دارد.

وب‌سایت پی ان یو اگزم باهدف ارائه آموزش‌های راهبردی و مفید برای دانشجویان دانشگاه پیام‌نور، دانلود رایگان نمونه سؤالات پیام‌نور را در مجموعه‌های کامل و منسجم جمع‌آوری کرده است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به این سایت سؤالات مربوط به رشته و مقطع تحصیلی خود را به‌صورت رایگان دانلود کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان پی ان یو اگزم تماس بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مشهد

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مشهد

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در دانشگاه پیام نور ثبت نام در دانشگاه پیام نور مشهد بدون کنکور رشته‌…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام دانشگاه پیام نور کاشان بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تبریز

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تبریز

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در دانشگاه پیام نور تبریز بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در پیام نور اصفهان بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در پیام نور مرودشت بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *