انتخاب واحد دانشگاه پیام نور | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

انتخاب واحد دانشگاه پیام نور سال 1402-1403 برای دانشجویان در حال تحصیل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در نیمسال‌های مهرماه، بهمن‌ماه و تابستان انجام می‌شود. داوطلبان می‌توانند از آموزش نحوه انتخاب واحد با شیوه ثبت واحدهای درسی آشنا شده و در موعد مقرر جهت تکمیل فرم انتخاب واحد اینترنتی پیام نور اقدام کنند.

زمان آغاز و پایان انتخاب واحد دانشگاه پیام نور سایت گلستان معمولاً یک بازه زمانی یک‌هفته‌ای الی 10 روزه است که تمامی دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باید در زمان انتخاب واحد پیام نور در سامانه گلستان اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه پیام نور تا انتهای این مقاله از پی ان یو اگزم همراه ما باشید.

انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

کلیه دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه پیام نور می‌توانند متناسب با رشته تحصیلی خود در موعد مقرر جهت شرکت در کلاس‌های درس اقدام به انتخاب واحد کنند. در زمان انتخاب واحد دانشگاه پیام نور تعداد واحدهای درسی ارائه شده به همراه ظرفیت و ساعات کلاس‌های درس برای دانشجویان مشخص می‌شود و این افراد می‌توانند با ورود به سایت انتخاب واحد پیام نور از تمامی این موارد مطلع شوند تا بتوانند باتوجه‌به محدودیت ظرفیت پذیرش و یا انتخاب هر درس به‌موقع  واحدهای درسی خود را انتخاب کنند.

برای انجام انتخاب واحد پیام نور باید از زمان فعال‌شدن سایت آن مطلع بود و سپس بر اساس نوع ترم، معدل دانشجو و سقف انتخاب واحد برای ثبت رشته‌ها اقدام کرد. در سامانه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور امکان حذف و اضافه دروس هم وجود دارد.

سایت انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

باتوجه‌به افزایش متقاضیان ثبت نام دانشگاه پیام نور و تعداد دانشجویان آن در تمامی مقاطع تحصیلی این دانشگاه و همچنین اینترنتی بودن اکثر فعالیت‌های آموزشی دانشگاه های سراسر کشور، مسئولین دانشگاه پیام نور اقدام به طراحی سایتی برای انتخاب واحد دانشگاه پیام نور و ارائه لیست دروس انتخابی دانشجویان کرده‌اند.

یکی از اموری که بین تمام دانشجویان دانشگاه پیام نور مشترک است و در بازه زمانی خاصی انجام می‌شود، انتخاب واحد و حذف و اضافه نیمسال‌های اول، دوم و تابستان دانشگاه پیام نور است که از طریق سایت گلستان دانشگاه پیام نور برای تمامی دانشجویان جدیدالورود و یا ورودی ترم‌های قبلی انجام می‌شود.

سامانه گلستان دانشگاه پیام نور به نشانی osreg.pnu.ac.ir به‌عنوان سایت آموزشی این دانشگاه به‌منظور انجام انتخاب واحد دانشگاه پیام نور استفاده می‌شود. دانشجویان موظف هستند با ورود به سایت انتخاب واحد دانشگاه پیام نور و پورتال شخصی خود در این سامانه برای انتخاب واحد اقدام کنند.

دانشجویان دانشگاه پیام نور باید طبق زمان‌بندی و گروه‌بندی اعلام شده با ورود به سامانه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور سایت گلستان، از میان دروس ارائه شده، گزینه‌های مجازی که منطبق با چارت درسی و قوانین هم‌نیازی و پیش‌نیازی بوده را انتخاب و در سامانه ثبت کنند. لینک انتخاب واحد و حذف و اضافه دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در 3 محدوده زمانی برای انجام فرایند انتخاب واحد نیمسال اول، دوم و تابستان فعال خواهد شد.

ادامه مطلب  برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور
انتخاب واحد دانشگاه پیام نور نیمسال اول

انتخاب واحد دانشگاه پیام نور نیمسال اول

به‌طورکلی هر سال تحصیلی دانشگاه پیام نور شامل سه ترم تحصیلی می‌شود که نیمسال اول معمولاً از مهرماه و نیمسال دوم معمولاً از بهمن‌ماه و نیمسال تابستان از تیرماه آغاز می‌شود. نام‌نویسی و انتخاب واحد نیمسال تحصیلی مهر و بهمن اجباری و انتخاب واحد و ثبت نام ترم تابستان اختیاری است. هر یک از دانشجویان دانشگاه پیام نور که از ورودی سال‌های قبل بوده و یا به‌تازگی و در سال 1402 در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند، باید مطابق زمان‌بندی اعلام شده در سامانه گلستان وارد سایت شده و با مراجعه به صفحه شخصی خود، فرایند انتخاب واحد را تکمیل کنند.

انتخاب واحد دانشگاه پیام نور نیمسال دوم

پس از اتمام زمان امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور در نیمسال اول سال تحصیلی 1402، نیمسال دوم تحصیلی این دانشگاه آغاز می‌شود. دانشجویان مانند ترم اول این دانشگاه باید در ابتدای آغاز این نیمسال تحصیلی با ورود به سامانه گلستان، دروس موردنظر این ترم خود را انتخاب کنند.

نام‌نویسی ترم بهمن دانشگاه پیام نور مانند ترم مهر اجباری است و در صورت عدم ثبت نام و انتخاب واحد به‌موقع می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. دانشجویان باید برای شرکت در کلاس‌های حضوری و یا کلاس‌های غیرحضوری سامانه آموزش مجازی دانشگاه پیام نور، ابتدا درس‌های موردنظر را انتخاب کنند. نحوه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور در ترم تحصیلی مهر درست مانند انتخاب واحد در ترم بهمن است.

  • مهلت انتخاب واحد در دانشگاه پیام نور در ترم بهمن برای سال تحصیلی 1402-1403 برای ورودی‌های قدیم از 27-17 دی در نظر گرفته شده است. امکان تمدید مهلت در روزهای پایانی هم وجود دارد.
  • زمان انتخاب واحد پیام نور ورودی جدید هم متعاقباً با اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش صورت خواهد گرفت.
  • مهلت ثبت درخواست تغییر رشته و درخواست مهمان یا انتقال از مهرماه اعلام شده است.
  • دانشگاه های پیام نور در سراسر کشور اصولاً خوابگاه دانشجویی ندارند.
تمدید مهلت انتخاب واحد پیام نور

تمدید مهلت انتخاب واحد پیام نور

همان‌طور که گفته شد، دانشگاه پیام نور برای هر نیمسال طبق تقویم آموزشی دانشگاه، زمانی را به انتخاب واحد دانشجویان اختصاص می‌دهد و دانشجویان موظف هستند در تاریخ اعلام شده، انتخاب واحد خود را انجام داده و ثبت کنند تا با شروع نیمسال تحصیلی جدید بتوانند در کلاس‌ها حاضر شوند.

در برخی موارد ممکن است دانشجویان به دلایل مختلفی، از انتخاب واحد در زمان مشخص شده باز بمانند. دانشگاه پیام نور برای این دسته از دانشجویان تدبیری اندیشیده و مهلتی را علاوه بر تاریخ‌های قبلی انتخاب واحد، برای انتخاب واحد مجدد قرار داده تا دانشجویانی که نتوانسته‌اند انتخاب واحد خود را انجام دهند، در تمدید مهلت انتخاب واحد، واحدهای درسی خود را اخذ نمایند.

دانشجویان باید به این نکته توجه کنند که برای اخذ واحدهای درسی برای هر نیمسال سقف انتخاب واحد دانشگاه‌ها تعیین شده است. این سقف انتخاب واحد برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است. ازطرفی سقف تعیین شده برای انتخاب واحد، مشروط به معدل اخذ شده توسط دانشجو در ترم گذشته است.

ادامه مطلب  نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

لیست دروس انتخاب واحد پیام نور

رشته های دانشگاه پیام نور در تمام مراکز از تنوع خوبی برخوردار هستند. بر اساس رشته انتخابی دانشجویان چند هفته پیش از آغاز نیمسال تحصیلی دانشگاه‌ها با مراجعه به سامانه جامع دانشگاهی خود می‌توانند فهرست دروس ارائه‌شده در ترم پیش رو را مشاهده و باتوجه‌به لیست دروس ارائه‌شده زمان انتخاب واحد دانشگاه پیام نور اقدام به انتخاب واحد نمایند. انتخاب واحد دانشگاه پیام نور برای تمامی مقاطع از طریق سیستم جامع گلستان در زمان مشخصی انجام می‌شود. دانشجویان قبل از انجام انتخاب واحد باید لیست دروس انتخاب واحد پیام نور را دریافت کنند.

درصورتی‌که از شرایط انتخاب واحد برخوردار باشند، درس‌های موردنظر خود را انتخاب کرده و در موعد مقرر وارد پروفایل خود در سیستم جامع دانشگاهی گلستان شده و انتخاب واحد خود را انجام دهند. توجه داشته باشید که سقف انتخاب واحد دانشگاه‌ها در هر ترم براساس معدل ترم قبل و مقطع تحصیلی دانشجو تعیین می‌شود. دانشجویان مقطع کارشناسی اگر معدل کمتر از 12 داشته باشند مجاز به انتخاب حداکثر 14 واحد درسی در طول ترم هستند. دانشجویانی که معدل‌شان بین 12 تا 17 است مجاز به برداشتن حداکثر 20 واحد درسی هستند.

معدل 17 به بالا در مقطع کارشناسی معدل الف محسوب شده و دانشجویانی که موفق به اخذ این معدل شده‌اند حداکثر تا 24 واحد مجاز به انتخاب واحد هستند. ترم آخر مقطع کارشناسی با هر معدلی می‌توانند تا 24 واحد درسی را از میان چارت دروس انتخاب واحد پیام نور انتخاب کنند. حداقل نمره قبولی هر درس اعم از اصلی و جبرانی دانشگاه پیام نور 12 است. میانگین نمرات هر ترم نباید از 14 کمتر باشد، در غیر این صورت دانشجو مشروط می‌شود. دانشجویانی که معدل آن‌ها بیشتر از چهارده باشد، حداکثر تا 14 واحد، مجاز به انتخاب واحد هستند.

لیست دروس انتخاب واحد پیام نور

نکات مورد توجه هنگام انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

هنگام بررسی لیست دروس انتخاب واحد پیام نور، باید به دروس پیش‌نیاز و هم‌نیاز توجه خاصی داشت. درصورتی‌که در ترم‌های پیشین درس پیش‌نیاز را برداشته؛ اما موفق به قبولی در آن نشده‌اید، می‌توانید آن را به‌صورت هم‌نیاز با درس پس‌نیاز اخذ کنید. لازم به ذکر است که اگر در امتحان درس پیش‌نیاز در ترم‌های قبل غیبت داشته‌اید، دیگر مجاز به هم‌نیاز کردن آن با درس پس‌نیاز نیستید. رعایت دروس پیش‌نیاز برای دانشجویان ترم آخر، لازم نیست.

آن دسته از دانشجویانی که شهریه خود را واریز نکردند، منوی انتخاب واحد دانشگاه پیام نور برای ایشان نمایش داده نمی‌شود، برای رفع این مشکل، از منوی گزارش‌ها، گزارش 163 را که مربوط به اطلاعات و وضعیت شهریه و بدهکاری است دریافت و برای واریز بدهی خود اقدام کنید. لازم به ذکر است 72 ساعت بعد از پرداخت شهریه دانشگاه پیام نور منوی ثبت نام و انتخاب واحد برای دانشجو باز می‌شود.

مشاهده انتخاب واحد پیام نور

داوطلبان به‌منظور ورود به سایت گلستان جهت انتخاب واحد دروس هر ترم، باید نام کاربردی و رمز ورود به سامانه خود را وارد کرده و با بررسی لیست دروس ارائه شده، گزینه‌های موردنظر خود را انتخاب کنند. مراحل مشاهده انتخاب واحد دانشگاه پیام نور به شرح زیر است:

  • ورود به سامانه گلستان دانشگاه پیام نور
  • واردکردن شماره دانشجویی پیام نور و رمز ورود به سیستم
  • ورود به صفحه شخصی دانشجو
  • انتخاب گزینه گزارش‌های آموزش و لیست دروس ارائه شده به‌منظور مشاهده لیست دروس ترم جاری
  • انتخاب گزینه ثبت نام / عملیات ثبت نام و ثبت نام اصلی
  • انتخاب و ثبت واحدهای انتخابی
  • تأیید نهایی گزینه‌های انتخاب شده و تهیه پرینت انتخاب واحد
ادامه مطلب  دانشگاه پیام نور گلستان

زمان حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور سایت گلستان

در هر نیمسال تحصیلی پس از اتمام زمان انتخاب واحد دانشگاه پیام نور و انجام‌شدن ثبت نام اولیه دانشجویان برای نیمسال موردنظر، مرکز دانشگاه با برآورد ظرفیت‌های تکمیل شده و خالی مانده دروس، زمان حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه را مشخص می‌کند. معمولاً حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور سایت گلستان مدتی بعد از اتمام انتخاب واحد این دانشگاه آغاز می‌شود. زمان و تاریخ دقیق حذف و اضافه دروس و واحدهای دانشگاه پیام نور در سه بازه زمانی مهر، بهمن و تابستان از سوی سامانه جامع آموزشی این دانشگاه یعنی سایت گلستان اعلام می‌شود.

زمان حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور ترم مهرماه:

دانشجویان دانشگاه پیام نور که برای نیمسال اول خود یعنی در ترم مهرماه در زمان انتخاب واحد دانشگاه پیام نور اقدام به انتخاب واحد از میان دروس ارائه شده کرده‌اند، می‌توانند در زمان حذف و اضافه تعیین شده برای نیمسال اول اقدام به تغییر دروس انتخاب شده از طریق حذف و یا اضافه واحد انتخاب شده نمایند.

زمان حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور ترم بهمن‌ماه

پس از اتمام امتحانات ترم مهرماه، داوطلبان می‌توانند در زمان انتخاب واحد دانشگاه پیام نور برای نیمسال دوم؛ یعنی ترم بهمن‌ماه، دروس مختص به این ترم تحصیلی را انتخاب کنند. بنا بر دلایل مختلف ممکن است داوطلبان تصمیم به تغییر انتخاب واحد خود داشته باشند. ازاین‌رو متقاضیان می‌توانند در زمان حذف و اضافه دانشگاه پیام نور بهمن‌ماه با بهره‌مندی از این فرصت اعلام شده نسبت به حذف و یا اضافه دروس انتخابی خود اقدام نمایند.

جمع‌بندی

دانشجویان مقاطع مختلف که پس از تکمیل ثبت نام دانشگاه پیام نور در پذیرش این دانشگاه قبول شده و یا از ورودی‌های قبلی هستند، باید مدتی پیش از آغاز هر یک از نیمسال‌های تحصیلی و مطابق تقویم آموزشی اعلام شده، نسبت به انتخاب واحد دانشگاه پیام نورخود اقدام کنند. سپس بعد از اتمام زمان امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور در نیمسال اول هر سال تحصیلی، نیمسال دوم تحصیلی این دانشگاه آغاز می‌شود. دانشجویان مانند ترم اول این دانشگاه باید در ابتدای آغاز این نیمسال تحصیلی جهت انتخاب واحد دانشگاه پیام نور سایت گلستان، دروس موردنظر این ترم خود را انتخاب کنند. قبلاً مهلت ثبت نام و انتخاب واحد در ترم مهرماه سال تحصیلی 1402-1403  از 21 تا 31 شهریور اعلام شده است. مهلت ثبت نام و انتخاب واحد ترم بهمن‌ماه سال جاری هنوز اعلام نشده است. درصورتی‌که با مطالعه این مقاله هنوز ابهاماتی در خصوص زمان انتخاب واحد پیام نور در ذهن شما وجود دارد، می‌توانید از کارشناسان و مشاوران ما در پی ان یو اگزم کمک بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آموزش آنلاین پیام نور سامانه کلاس مجازی دانشگاه پیام نور مزایای تحصیل آنلاین در پیام…

بیشتر بخوانید
برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور مشاهده برنامه امتحانی دانشگاه پیام نور در سایت…

بیشتر بخوانید
جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید شرایط لازم برای ارائه درخواست ملاحظات مهم در پذیرش بدون ازمون کارشناسی ارشددانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
شرایط ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور 1403

شرایط ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور ۱۴۰۳

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور شرایط ثبت ‌نام ارشد پیام نور بدون کنکور…

بیشتر بخوانید
شهریه ارشد فراگیر پیام نور

شهریه ارشد فراگیر پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور تحصیل در دانشگاه پیام نور شهریه ارشد فراگیر پیام…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *