تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور تا حدودی زیاد است. مقایسه دانشگاه آزاد و پیام نور از راه‌های مختلفی باید مورد بررسی قرار بگیرد. هدف بسیاری از داوطلبان از بررسی این تفاوت‌ها این است که آیا دانشگاه پیام نور بهتر است یا دانشگاه آزاد؟ همچنین بسیاری از متقاضیانی که می‌خواهند در یکی از این دو دانشگاه ثبت نام کنند، لازم است بدانند که اعتبار مدرک پیام نور بیشتر است یا اعتبار مدرک دانشگاه آزاد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم هر دو مدرک معتبر هستند؛ اما باتوجه‌به شرایطی می‌تواند کمی نظرمان تغییر کند. هدف از مقایسه دانشگاه آزاد و پیام نور، تشخیص مزیت‌های این دو دانشگاه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت‌های دانشگاه آزاد و پیام نور تا انتهای این مقاله از پی ان یو اگزم با ما همراه باشید.

The difference between Azad University and Payam Noor

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور از جهات مختلف

قبل از انتخاب دانشگاه باید شرایط خودتان را بسنجید و هدفتان را از رفتن به دانشگاه مشخص کنید. انتخاب دانشگاه آزاد یا پیام نور فقط به شرایط خودتان بستگی دارد. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به بررسی‌ تفاوت‌های دانشگاه آزاد و پیام نور بپردازیم. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

1. تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور در زمان و نحوه ثبت نام

امکان ثبت نام در ترم مهرماه و بهمن‌ماه در هر دو دانشگاه امکان‌پذیر است. یکی از تفاوت‌های دانشگاه آزاد و پیام نور در این است که دانشگاه آزاد در طول ترم فراخوانی مبنی بر حذف دانشجویان در رشته‌ها و واحدهای مختلف را ارائه می‌دهد. از دیگر تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور نحوه ثبت نام در سامانه است. ثبت نام دانشگاه آزاد در سامانه مخصوص خود دانشگاه و ثبت نام دانشگاه پیام نور در سازمان سنجش در سایت گلستان امکان‌پذیر است.

ادامه مطلب  ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور

2. تفاوت در زمینه بار علمی

اصولاً اساتید دانشگاه آزاد از تجربه و مهارت بیشتری نسبت به اساتید دانشگاه پیام نور برخوردار هستند. دانشگاه پیام نور در اکثر مواقع اساتید دارای مدرک کارشناسی ارشد را استخدام می‌کند که سطح علمی خیلی بالا و تجربه لازم را ندارند. به همین دلیل سطح علمی و میزان بار علمی دانشگاه آزاد بیشتر از دانشگاه پیام نور است که این مورد تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور است. قدمت تأسیس دانشگاه آزاد بیشتر از پیام نور است. باید به نکته توجه کنید که کسب نمره در دانشگاه آزاد خیلی راحت‌تر از دانشگاه پیام نور است. زیرا امتحانات در دانشگاه پیام نور به طور هماهنگ و سراسری برگزار می‌شود.

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور در مقطع پذیرش دانشجو

3. تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور در مقطع پذیرش دانشجو

امکان ثبت‌نام در مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد وجود دارد. علاوه بر این، دانشجویان دانشگاه آزاد می‌توانند در کنکور کاردانی به کارشناسی در رشته دلخواه خود شرکت کنند. از طرفی دانشگاه پیام نور فقط در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. ظرفیت پذیرش   دانشجو در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی بیشتر از بقیه مقاطع است. ناگفته نماند ممکن است دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی و دکتری بعضی از رشته‌ها دانشجو نپذیرد.

4. تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور نحوه تشکیل کلاس‌ها

کلاس‌های دانشگاه آزاد مانند دانشگاه‌های دولتی در طول ترم به‌صورت حضوری برگزار می‌شود؛ اما کلاس‌ها در دانشگاه پیام نور به‌صورت غیرحضوری و فقط در پایان هفته به‌صورت رفع اشکال برگزار می‌شود. نحوه درس‌خواندن در دانشگاه پیام نور به‌صورت خودخوان است. در کلاس‌های دانشگاه پیام نور ارتباط با اساتید و دیگر هم‌کلاسی‌ها تقریباً کم است. همچنین امکان یادگیری از استاد در کلاس درس مانند دانشگاه‌های آزاد و سراسری تا حدودی کم است.

5. تفاوت در رشته‌های ارائه دهنده

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور در ارائه رشته‌های مختلف است. امکان‌پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور و با کنکور در دانشگاه‌ آزاد وجود دارد. دانشگاه پیام نور دارای رشته‌های تعیین شده نیست؛ به همین دلیل امکان ‌پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی از طریق این دانشگاه امکان‌پذیر نیست. رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه آزاد ارائه می‌شود؛ اما در دانشگاه پیام نور امکان انتخاب آنها و پذیرش دانشجو وجود ندارد.

ادامه مطلب  دستور العمل برگزاری آزمون پایان نیمسال دانشجویان پیام نور

6. تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور در محیط و امکانات دانشگاه

امکانات دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور به دلیل تفاوت در شهریه بیشتر است. محیط و تعداد دانشکده‌های دانشگاه آزاد بسیار بیشتر از دانشگاه پیام نور است. دانشگاه پیام نور به چندین ساختمان محدود می‌شود؛ اما دانشگاه آزاد چندین دانشکده جداگانه برای رشته‌های هم گروه دارد.

7. تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور در شهریه

در مورد شهریه دانشگاه آزاد باید گفت که قطعاً شهریه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور بالاتر است. شهریه دانشگاه آزاد در رشته‌هایپرطرف‌دارر مانند رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و دندانپزشکی بسیار بالا است؛ اما شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه آزاد مقرون‌به‌صرفه است و امکان پرداخت آن در چند قسط وجود دارد.

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور

اعتبار مدرک پیام نور بیشتر است یا اعتبار مدرک دانشگاه آزاد؟

برای اکثر داوطلبان کنکور در زمان انتخاب رشته دانشگاهی این سؤال پیش می‌آید که اعتبار مدرک پیام نور بیشتر است یا دانشگاه آزاد؟ دانشگاه آزاد و پیام نور هر دو تحت نظارت وزارت علوم و تحقیقات هستند؛ بنابراین مدرک آن‌ها برای تمامی آزمون‌های استخدامی و یا هر امتحان دیگر معتبر است. اعتبار مدرک دانشگاهی دانشگاه آزاد با مدرک دانشگاه پیام نور در ایران یکسان است.

مدرک پیام نور برای مهاجرت

بسیاری از دانشجویان دانشگاه پیام نور با این سؤال مواجه هستند که آیا مدرک دانشگاه پیام نور برای مهاجرت معتبر است یا نه؟ تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور در میزان اعتبار مدرک این دو دانشگاه چقدر است؟ در پاسخ به نگرانی‌های دانشجویان دانشگاه پیام نور باید بگوییم که مدرک دانشگاه پیام نور مورد تأیید وزارت علوم و تحقیقات است و برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت در خارج از کشور هیچ‌گونه مشکلی برای آن‌ها وجود ندارد.

باید بدانید که برای برخی از دانشگاه‌های خارج از کشور تنها رزومه علمی دانشجو و برای برخی دیگر تنها مدرک دانشگاهی دانشجو در دانشگاه‌های معتبر اهمیت دارد. مدرک دانشگاه پیام نور در بسیاری از کشورها مورد تأیید است حتی در برخی از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی، البته بستگی به کشور موردنظر هم دارد. شرایط پذیرش دانشجویان دانشگاه پیام نور در دانشگاه‌های مالزی، هند، استرالیا و انگلستان نسبت به سایر کشورها آسان‌تر است.

ادامه مطلب  برنامه کلاسی دانشگاه پیام نور

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور را از جهات مختلف و در زمینه‌های متنوع مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که گفته شد، اعتبار مدرک پیام نور و اعتبار مدرک دانشگاه آزاد یکسان است. در هر دو دانشگاه آزاد و پیام نور بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌شود. متقاضیان برای هر دو دانشگاه بسیار زیاد هستند و شهریه هر ترم چه با آزمون و چه بدون آزمون در هر دو دانشگاه فرقی ندارد. ثبت‌نام دانشگاه آزاد و پیام نور، در هر دو ترم مهر و بهمن امکان‌پذیر است. درصورتی‌که با مطالعه این مقاله هنوز ابهاماتی در ذهن شما موجود باشد می‌توانید از کارشناسان و مشاوران ما در پی ان یو اگزم کمک بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آموزش آنلاین پیام نور سامانه کلاس مجازی دانشگاه پیام نور مزایای تحصیل آنلاین در پیام…

بیشتر بخوانید
برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور مشاهده برنامه امتحانی دانشگاه پیام نور در سایت…

بیشتر بخوانید
جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید شرایط لازم برای ارائه درخواست ملاحظات مهم در پذیرش بدون ازمون کارشناسی ارشددانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
شرایط ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور 1403

شرایط ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور ۱۴۰۳

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور شرایط ثبت ‌نام ارشد پیام نور بدون کنکور…

بیشتر بخوانید
شهریه ارشد فراگیر پیام نور

شهریه ارشد فراگیر پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور تحصیل در دانشگاه پیام نور شهریه ارشد فراگیر پیام…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *