انصراف از دانشگاه پیام نور | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

انصراف از دانشگاه پیام نور

انصراف از دانشگاه پیام نور

هر یک از دانشجویان دانشگاه پیام نور، به دلایل مختلفی مثل عدم توانایی در پرداخت مخارج تحصیل خود، علاقه نداشتن به رشته یا دانشگاه محل تحصیل، فشارهای روحی ناشی از دلایل گوناگون و بسیاری از مسائل دیگر ممکن است تصمیم به انصراف از دانشگاه بگیرند. برای انصراف از دانشگاه پیام نور، لازم است با شرایط و قوانین مهم تعیین شده در این جهت آشنایی کافی داشته باشید و بدانید که چه کاری باید انجام دهید و چه مراحلی را طی کنید.

انصراف از تحصیل در سیستم گلستان بر اساس شرایط خاصی بوده و نیازمند انجام مراحلی برای ثبت درخواست انصراف و همچنین پرداخت هزینه‌ای به‌عنوان جریمه انصراف از پیام نور است. برای آشنایی با شرایط انصراف از پیام نور در ادامه این مقاله از پی ان یو اگزم با ما همراه باشید.

نحوه انصراف از دانشگاه پیام نور

نحوه انصراف از دانشگاه پیام نور

بعضی از دانشجویان بعد از آغازشدن دوره تحصیل و ورود به دانشگاه، به دلایل مختلف تمایل خود را نسبت به ادامه تحصیل از دانشگاه ازدست‌داده و تصمیم به انصراف می‌گیرند. دلایلی مانند عدم علاقه‌مندی به رشته تحصیلی، بی‌علاقگی به دانشگاه یا شهر محل تحصیل، شرایط تحصیلی خود در دانشگاه و… ممکن است دانشجویان را مصمم به انصراف از دانشگاه کند.

بسیاری از افراد ممکن است به‌طورکلی تمایلی به ادامه تحصیل نداشته و بسیاری از افراد دیگر ممکن است میل به تغییر رشته و یا تحصیل در دانشگاهی دیگر داشته باشند و در هر مقطعی اقدام به انصراف از دانشگاه پیام نور کنند. لازم به ذکر است که امکان ثبت درخواست انصراف در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

دلایل دانشجویان برای انصراف از دانشگاه پیام نور

بسیاری از دانشجویان به علت فشارهای روحی و روانی زیادی که در هنگام تحصیل به آن‌ها وارد می‌شود؛ مانند فشار امتحانات سخت، پروژه‌های مختلف و… تصمیم می‌گیرند که دانشگاه خود را ترک کنند. از دلایل مهم دیگری که باعث می‌شود تا دانشجویان به انصراف از دانشگاه تمایل پیدا کنند، مخارج تحصیلی زیاد است که تأمین این مخارج ممکن است فشارهای زیادی را به آن‌ها و خانواده‌شان وارد کند.

ادامه مطلب  آغاز ثبت نام کارشناسی بدون آزمون پیام نور از امروز

هر دانشجویی برای انصراف از دانشگاه دلیل خاصی دارد؛ اما موضوعی که وجود دارد این است که بسیاری از دانشجویان با طریقه انصراف از دانشگاه آشنا نیستند و نمی‌دانند که چه محرومیت‌هایی در انتظار آن‌ها خواهد بود. دلایل انصراف از دانشگاه پیام نور هر چه باشد، لازم است بدانید که این کار بدون آگاهی داشتن از شرایط می‌تواند گران تمام شود و تبعات سختی را به همراه داشته باشد. علت بهتر است قبل از این که بدون آگاهی از دانشگاه انصراف دهید و با عواقب پیش روی خود دست‌وپنجه نرم کنید، شرایط را از پیش سنجیده و سپس اقدام کنید.

شرایط انصراف از پیام نور

شرایط انصراف از پیام نور

آگاهی از نحوه انصراف از دانشگاه پیام نور و شرایطی که برای این کار تعیین شده است، اولین و مهم‌ترین اقدامی است که لازم است انجام شود. همان‌طور که گفته شد انصراف از دانشگاه نباید از روی بی‌اطلاعی انجام شود؛ چرا که در این صورت شما عواقب سنگینی را پیش رو خواهید داشت و ممکن است امکان تحصیل مجدد از دانشجو سلب شود. شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور که طبق یک آیین‌نامه مشخص شده است، بدین قرار است که:

  • هر یک از دانشجویانی که تمایل به انصراف از دانشگاه پیام نور را دارند، در ابتدا لازم است به دفتر آموزش دانشکده خود مراجعه کنند و درخواست فرم انصراف از تحصیل در سیستم گلستان را پر کنند؛ قطعاً بعد از انصراف از دانشگاه، اجازه ادامه تحصیل از دانشجویان سلب خواهد شد.
  • پس از ثبت درخواست انصراف و تکمیل فرم، درخواست دانشجو در مدت‌زمان یک ماه ذخیره شده و پس از گذشت این مدت به ثبت نهایی می‌رسد.
  • در صورت تمایل دوباره به تحصیل، امکان شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه برای دانشجویان وجود خواهد داشت؛ به این صورت که می‌توانند با شرکت در آزمون‌های سراسری یا کنکور فراگیر پیام نور، دوباره مشغول به تحصیل شوند.
  • درصورتی‌که از حق معافیت تحصیلی برخوردار هستید، بعد از انصراف از دانشگاه پیام نور امکان استفاده دوباره از این امتیاز را نخواهید داشت.
  • درصورتی‌که تمایل به انتقالی گرفتن از دانشگاه خود و تغییردادن رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل هستید دارید، باید از انصراف خودداری کنید و اقدامات لازم برای انتقالی گرفتن را طبق شرایط خاص خود انجام دهید.
  • هر یک از دانشجویانی که برای انصراف از دانشگاه پیام نور اقدام کرده‌اند، باید به کلیه تعهداتی که در طول دوران تحصیل برای آنها تعیین شده است عمل کند.
ادامه مطلب  آشنایی با مزایای دانشگاه پیام نور
مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه پیام نور

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه پیام نور

نکته مهمی که لازم است مورد بررسی قرار گیرد، مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه پیام نور است. همان‌طور که گفته شد اولین قدم برای انصراف از دانشگاه پیام نور این است که با مراجعه به دفتر آموزش دانشگاه محل تحصیل خود، فرم مربوط به انصراف از دانشگاه را دریافت و تکمیل کنند؛ بعضی دانشگاه‌ها با قراردادن این فرم در سایت خود کار دانشجویان را راحت‌تر کرده و شما می‌توانید فرم مربوطه را به شکل آنلاین دریافت کنید.

پس از دریافت و تکمیل فرم به شکل کاملاً دقیق و درست، می‌توانید آن را حضوری تحویل داده و یا در صورت امکان در سایت دانشگاه خود بارگذاری کنید. در صورت بررسی فرم و موافقت با درخواست انصراف از دانشگاه، برای ثبت نهایی و انجام مابقی کارها باید به شکل حضوری به آموزش دانشگاه خود مراجعه کنید و در این حین لازم است کارت دانشجویی، شناسنامه و همچنین کارت ملی خود را همراه داشته باشید.

به‌همراه‌داشتن یک نسخه کپی از تمامی مدارک ذکر شده در هنگام مراجعه حضوری برای تکمیل فرایند انصراف از دانشگاه ضروری است. لازم است یادآوری کنیم که فرایند انصراف به مدت 1 ماه زمان می‌برد و نتیجه نهایی پس از این مدت مشخص می‌شود.

هزینه انصراف از دانشگاه پیام نور

هر یک از دانشجویانی که مایل به انصراف از دانشگاه پیام نور هستند، لازم است هزینه‌ای مشخص را در ازای تأیید درخواست انصراف خود پرداخت کنند. نکته مهم این است که تا وقتی هزینه انصراف از دانشگاه توسط دانشجویان پرداخت نشود، درخواست آن‌ها ثبت و بررسی نخواهد شد. درصورتی‌که دانشجو هزینه انصراف را پرداخت کرده و مدارک لازم را تحویل دهد، نتیجه این درخواست بلافاصله مشخص نخواهد شد و دانشجو به مدت 1 ماه فرصت دارد تا در صورت پشیمانی از انصراف، درخواست ثبت شده را پس بگیرد و دوره تحصیل خود را ادامه دهد.

ادامه مطلب  انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

هزینه‌ای که باید برای انصراف از دانشگاه پیام نور پرداخت شود، باتوجه‌به سال ورود به دانشگاه و شروع تحصیل، رشته تحصیلی دانشجو، مقطع تحصیلی، تعداد ترم‌های تحصیلی که گذرانده و در نهایت تعداد ترم‌های باقی‌مانده از تحصیل او تعیین می‌شود. هر یک از دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور درصورتی‌که تمایل به انصراف از دانشگاه و رشته تحصیلی خود را داشته باشند، لازم است مبلغ 1.5 برابر هزینه شهریه ثابت خود را برای انصراف از دانشگاه پرداخت کنند. ناگفته نماند تا قبل از پرداخت این هزینه، درخواست دانشجویان جهت انصراف، ثبت یا بررسی نمی‌شود.

جمع‌بندی

دانشجویان دانشگاه پیام نور ممکن است به دلایل مختلف تصمیم به انصراف از دانشگاه داشته باشند. شرایط انصراف از پیام نور طبق یک آیین‌نامه مشخص وجود دارد که در اختیار دانشجویان متقاضی انصراف از تحصیل در سیستم گلستان قرار می‌گیرد. جهت انصراف از دانشگاه پیام نور، دانشجویان لازم است نسبت به قوانین و مقررات آگاهی داشته باشند و بدانند چه مراحلی را باید طی کنند.

دانشجویانی که از دانشگاه پیام نور انصراف دهند، از طریق شرکت در آزمون سراسری یا دوره‌های فراگیر می‌توانند مجدداً مشغول به تحصیل شوند. درصورتی‌که با مطالعه این مقاله هنوز ابهاماتی در خصوص این دانشگاه دارید می‌توانید از کارشناسان و مشاوران ما در پی ان یو اگزم کمک بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آموزش آنلاین پیام نور سامانه کلاس مجازی دانشگاه پیام نور مزایای تحصیل آنلاین در پیام…

بیشتر بخوانید
برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور مشاهده برنامه امتحانی دانشگاه پیام نور در سایت…

بیشتر بخوانید
جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید شرایط لازم برای ارائه درخواست ملاحظات مهم در پذیرش بدون ازمون کارشناسی ارشددانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
شرایط ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور 1403

شرایط ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور ۱۴۰۳

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام ارشد پیام نور بدون کنکور شرایط ثبت ‌نام ارشد پیام نور بدون کنکور…

بیشتر بخوانید
شهریه ارشد فراگیر پیام نور

شهریه ارشد فراگیر پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور تحصیل در دانشگاه پیام نور شهریه ارشد فراگیر پیام…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *