جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور

رشته فیزیک یکی از رشته‌های جذاب و پیچیده در سراسر جهان است که می‌توان گفت از ابتدای هستی وجود داشته است. این رشته یکی از رشته‌های علوم پایه به‌حساب می‌آید. رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور نیز ارائه می‌شود و داوطلبان بسیاری باتوجه‌به مزایایی که تحصیل در دانشگاه‌های پیام نور دارد، این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. شرایط تحصیل کارشناسی فیزیک پیام نور، از طریق ثبت نام بدون کنکور در بسیاری از شعبه‌های دانشگاه پیام نور وجود دارد.

همچنین اگر قصد ادامه تحصیل در رشته فیزیک را دارید می‌توانید برای ارشد فیزیک پیام نور را انتخاب کنید؛ زیرا این دانشگاه بسیاری از گرایش‌های ارشد فیزیک را ارائه می‌دهد. در این مقاله از پی ان یو اگزم با ما همراه باشید تا با رشته فیزیک و شرایط تحصیل این رشته در دانشگاه‌های پیام نور بیشتر آشنا شویم.

رشته فیزیک چیست؟

رشته فیزیک یکی از پیچیده‌ترین و درعین‌حال جذاب‌ترین رشته‌های علوم پایه است. با استفاده از فیزیک می‌توان به بسیاری از قوانین طبیعت پی برد. فیزیک از ابتدای هستی وجود داشته است و در طول تاریخ این رشته گسترش یافت و دانشمندان زیادی در طول تاریخ مانند نیوتن، انیشتین، هاوکینگ و… در این زمینه فعالیت کردند. رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور گرایش های متفاوتی دارد.

در رشته فیزیک به چگونگی پیش آمدهای علمی پرداخته می‌شود و به دنبال چرایی پدیده‌های مختلف هستند. داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته فیزیک را دارند باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی باشند؛ زیرا سطح مسائل ریاضی در این رشته بسیار بالا است. گروه رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور هم‌زمان با تأسیس دانشکده علوم پایه در سال 1368 راه‌اندازی شده است و در طول سال‌ها گرایش‌های مختلف رشته فیزیک را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه داده است.

رشته فیزیک در دانشگاه پیام نوررشته فیزیک در دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور به دو صورت رسمی و فراگیر دانشجو می‌پذیرد. شرایط تحصیل کارشناسی فیزیک پیام نور در بسیاری از شعبه‌های دانشگاه پیام نور فراهم است و داوطلبینی که علاقه‌مند به این رشته هستند انتخاب‌های زیادی پیش روی خود دارند. برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور می‌توانید به سایت سنجش مراجعه کنید. زمان ثبت نام دانشگاه پیام نور بدون کنکور هم‌زمان با دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دولتی است.

ادامه مطلب  مهندسی بهینه سازی سیستم ها (آشنایی با گرایش های رشته مهندسی صنایع)

برای اطلاع از زمان دقیق ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور بهتر است به اطلاعیه‌های سازمان سنجش دقت کنید. برای ارشد فیزیک پیام نور نیز می‌توان از طریق کنکور سراسری یا ثبت نام بدون کنکور و استعداد درخشان در رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور تحصیل کنند. دانشجویانی که در دانشگاه پیام نور تحصیل‌کرده‌اند در مقاطع بالاتر می‌توانند به خارج از کشور مهاجرت کنند.

شرایط تحصیل کارشناسی فیزیک پیام نور

بسیاری از شعبه‌های دانشگاه پیام نور رشته فیزیک را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند. رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی نیز به چند گرایش تقسیم می‌شود که به‌صورت زیر هستند:

  • گرایش اتمی ـ مولکولی: در گرایش اتمی _ مولکولی به بررسی اتم به‌عنوان یک سیستم منفرد و متشکل از الکترون‌ها و هسته می‌پردازیم. در این رشته همچنین به‌ بررسی‌ نقل‌وانتقال الکترون‌ها در اطراف‌ هسته‌ می‌پردازیم و خواص‌ مواد را بررسی می‌کنیم. این گرایش در ادامه خود به زیر گرایش‌های اپتیک، لیزر و پلاسما تقسیم می‌شود.
  • گرایش هسته‌ای: از گرایش فیزیک هسته‌ای برای تولید انرژی‌های نو استفاده می‌شود. این گرایش در زمینه علم روز در زمینه‌های متفاوتی فعالیت می‌کند.
  • گرایش حالت جامد: این گرایش هر روزه در حال گسترش‌یافتن است و دارد به سمت الکترونیک شدن می‌رود. می‌توان این رشته را یک دانش بین‌رشته‌ای دانست که به بررسی ساختار اجسام موجود در طبیعت می‌پردازد.
  • گرایش هواشناسی: این گرایش یکی از جدیدترین و نوپاترین گرایش‌های رشته فیزیک به‌حساب می‌آید. گرایش‌ هواشناسی‌ اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و مختلفی را‌ درباره‌ انواع‌ پدیده‌های‌ جوی‌ ارائه می‌دهد. در این علم به مطالعه‌ دینامیک‌ وضعیت‌ هوا می‌پردازند و بررسی‌ می‌کنند که‌ شرایط‌ هوا چگونه‌ تغییر کرده‌ و چه‌ پارامترهایی‌ برای این تغییرات موردنیاز است.

1. دروس رشته فیزیک در کارشناسی

اگر قصد تحصیل در رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور را دارید باید دروس و واحدهای این رشته را تا حدی بشناسید. اگر بدون تحقیقات کافی انتخاب رشته کنید ممکن است از دروس این رشته اصلاً خوشتان نیاید و مجبور به انصراف از دانشگاه پیام نور یا تغییر رشته شوید. گرایش‌های مختلف رشته فیزیک در مقطع کارشناسی در اکثر واحدها با یکدیگر مشترک هستند که برخی از آن‌ها به این صورت است:

  • ریاضی عمومی
  • فیزیک پایه
  • شیمی عمومی
  • معادلات دیفرانسیل
  • مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی
  • ریاضی فیزیک
  • ترمودینامیک و مکانیک آماری
  • الکترومغناطیس
  • مکانیک تحلیلی
  • مکانیک کوانتوم
  • اپتیک

2. بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته فیزیک

با تحصیل در رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور می‌توانید از مزایای دانشگاه پیام نور  برخوردار شوید. از جمله اینکه امکان تحصیل به‌صورت مجازی در این دانشگاه فراهم است. این موضوع باعث شده است تا شرایط تحصیل کارشناسی فیزیک پیام نور برای دانشجویان شاغل هم فراهم شود. همچنین پس از اتمام تحصیل خود می‌توانید مدرکی معتبر از دانشگاه پیام نور دریافت کنید که به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است. در ادامه برخی از بهترین شعبه‌ها برای رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور را معرفی می‌کنیم:

ادامه مطلب  رشته های دانشگاه پیام نور

پیام نور مرکز تبریز، پیام نور مرکز ارومیه، پیام نور مرکز اصفهان، پیام نور مرکز کرج، پیام نور مرکز بوشهر، پیام نور مرکز تهران شرق، پیام نور مرکز مشهد، پیام نور مرکز اهواز، پیام نور مرکز شیراز، پیام نور مرکز قزوین، پیام نور مرکز قم، پیام نور مرکز بندرعباس، پیام نور مرکز همدان، پیام نور مرکز یزد.

رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور؛ ارشد فیزیک پیام نوررشته فیزیک در دانشگاه پیام نور؛ ارشد فیزیک پیام نور

از سال 1380 گرایش های مختلفی را برای کارشناسی ارشد رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور ارائه گردید. گرایش های ارشدی که در طول این سال ها در شعبه های مختلف دانشگاه پیام نور ارائه شده است به صورت زیر هستند:

  • گرایش فیزیک هسته‌ای
  • گرایش فیزیک حالت جامد
  • گرایش اتمی مولکولی
  • گرایش ذرات بنیادی
  • گرایش فیزیک نجومی
  • گرایش فیزیک بنیادی

البته باتوجه‌به آخرین دفترچه ارائه شده انتخاب رشته ارشد از سوی سازمان سنجش در سال 1403 هیچ کدام از گرایش های ارشد فیزیک پیام نور ارائه نشده اند؛ ولی ممکن است در سال های آینده باتوجه‌به ظرفیت دانشگاه‌ها، پذیرش در گرایش‌های مختلف صورت بگیرد. همچنین ممکن است شرایط تحصیل کارشناسی فیزیک پیام نور هرساله متفاوت باشد و برخی از شعبه‌های پیام نور در هر سال تعداد متفاوتی از دانشجویان را برای رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور بپذیرند یا حتی برخی سال ها هیچ پذیرشی نداشته باشند.

دکتری فیزیک در پیام نور

پردیس دکتری دانشگاه پیام نور در سال 1386 تأسیس شده است. هر کدام از شعبه‌های دانشگاه پیام نور باتوجه‌به پتانسیل اعضای هیئت‌علمی که دارد می‌تواند در مقطع دکتری برای رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور دانشجو بپذیرد. در حال حاضر برخی از شعبه‌های دانشگاه پیام نور که برخی از گرایش‌های خاص را ارائه می‌دهند به‌صورت زیر است:

  • دانشگاه پیام نور مرکز تحصیلات تکمیلی تهران: گرایش ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها و گرایش فیزیک ماده چگالی
  • دانشگاه پیام نور شیراز: گرایش ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها
  • دانشگاه پیام نور مرکز تهران شرق: گرایش فیزیک هسته‌ای
  • دانشگاه پیام نور مرکز مشهد: گرایش فیزیک هسته‌ای

رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور؛ شهریه دانشگاه پیام نور برای رشته فیزیکرشته فیزیک در دانشگاه پیام نور؛ شهریه دانشگاه پیام نور برای رشته فیزیک

دانشجویان که قصد تحصیل در رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور را دارند، باید بدانند که دانشجویان این دانشگاه موظف به پرداخت شهریه هستند؛ ولی شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه‌ای مثل دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی، کمتر است. شرایط تحصیل کارشناسی فیزیک پیام نور و ارشد فیزیک پیام نور با یکدیگر متفاوت است و هر چه در مقاطع بالاتری تحصیل کنید باید شهریه بیشتری نیز بپردازید.

ادامه مطلب  رشته آموزش ابتدایی پیام نور

شهریه دانشگاه پیام نور به دو بخش شهریه ثابت و شهریه متغیر تقسیم می‌شود. شهریه ثابت باتوجه‌به نوع رشته و سال ورودی مشخص می‌شود که رشته فیزیک در دسته رشته‌های علوم پایه قرار می‌گیرد. شهریه متغیر پیام نور نیز باتوجه‌به تعداد واحدهای اخذ شده دارد. دانشجویان رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور باید بداند که شهریه واحدهای عملی از واحدهای تئوری بیشتر است.

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیک

فارغ‌التحصیلان رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور می‌توانند در بخش‌های مختلفی از صنعت مشغول به کار شوند. برخی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی فیزیک می‌توانند در مدارس و آموزشگاه‌ها به تدریس فیزیک بپردازند. هرچه تحصیلات و دانش فردی شما در رشته فیزیک بالاتر باشد می‌توانید شغل بهتر و پر درآمد تری داشته باشید. برخی از مشاغلی که فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری رشته فیزیک می‌توانند انتخاب کنند به این صورت است:

  • کنترل کیفیت محصول در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی
  • سازمان‌های اتمی و فضایی
  • تدریس در دانشگاه‌ها
  • فعالیت در پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها

جمع‌بندی

یکی از چالشی‌ترین و جذاب‌ترین رشته‌های علوم پایه، رشته فیزیک است. تحصیل در  رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به این رشته باشد. تحصیل در دانشگاه پیام نور مزایای بسیاری دارد، مانند مدارک معتبر، امکان تحصیل به‌صورت مجازی و… . شرایط تحصیل کارشناسی فیزیک پیام نور به‌صورت فراگیر یا ثبت نام بدون کنکور وجود دارد و داوطلبان می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش اقدام به ثبت نام کنند.

ارشد فیزیک پیام نور نیز به روش‌های رسمی و فراگیر امکان ثبت نام دارد. تعداد کمی از شعبه‌های دانشگاه پیام در مقطع دکتری فیزیک نیز دانشجو می‌پذیرند. درصورتی‌که سطح بالای علمی در این رشته داشته باشید می‌تواند در بخش‌های مختلفی مشغول به کار شوید و به درآمد بالایی برسید. همچنین شرایط مهاجرت برای این رشته تحصیلی وجود دارد.

مجموعه پی ان یو اگزم همیشه در تلاش بوده است تا به دانشجویان دانشگاه پیام نور کمک کند تا در مراحل مختلف تحصیل خود موفق شوند و نمرات بهتری در امتحانات خود کسب کنند. این مجموعه آموزش‌هایی را نیز برای داوطلبان کنکور ارشد فراهم کرده است. اگر دانشجوی دانشگاه پیام نور هستید و می‌خواهید بهترین نتیجه را در امتحانات خود کسب کنید می‌توانید به بخش دانلود رایگان سوالات پیام نور مراجعه کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *