Search
Close this search box.

رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور

رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور

اگر شما علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های مهندسی و دروس شیمی و فیزیک هستید، رشته مهندسی پلیمر برای شما انتخاب مناسبی است. هرساله رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و آزاد ارائه می‌شود. یکی از شاخه‌های تحصیلی جالب و آینده‌دار رشته ریاضی فیزیک رشته مهندسی پلیمر است؛ اما معمولاً دانش‌آموزان اطلاعات کمتری در مورد مهندسی پلیمر و همچنین شرایط تحصیل مهندسی پلیمر پیام نور دارند.

همچنین سؤالات متعددی قبل از انتخاب رشته در مورد این رشته و شرایط  قبولی و ورود به دانشگاه، آینده و بازار کار ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند. به متقاضیان کارشناسی و ارشد مهندسی پلیمر پیام نور توصیه می‌کنیم قبل از ثبت‌نام، دفترچه انتخاب رشته را بادقت مطالعه کنند. در ادامه این مقاله از وب‌سایت پی ان یو اگزم به معرفی رشته مهندسی پلیمر، شرایط تحصیل، بازار کار و درامد این رشته می‌پردازیم.

معرفی رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور

ما با انواع مختلفی از اشیا یا ساختارهایی که با استفاده از محصولات پلیمری مانند پلاستیک، مواد قالب‌گیری شده، الیاف مصنوعی، لاستیک و غیره ساخته می‌شوند احاطه شده‌ایم. روزبه‌روز نیاز به استفاده از همه این محصولات پلیمری افزایش می‌یابد. هم‌زمان نیاز به پلاستیک سازگار با محیط‌زیست و قابل‌بازیافت و مدیریت صحیح محصولات پلیمر نیز افزایش می‌یابد. مهندسین پلیمر برای تولید محصولات جدید اصول طراحی فرایندها، طراحی گیاهان، ترمودینامیک و پدیده‌های حمل‌ونقل را به‌کار می‌برند.

هم‌زمان با فعالیت صنایع پلیمر و پتروشیمی در سراسر دنیا اهمیت مهندسی پلیمر به‌عنوان گزینه شغلی پایدار افزایش‌یافته است. مهندسی پلیمر یک مفهوم وسیع را در برمی‌گیرد و در صنایعی مانند داروسازی، پتروشیمی، ورزش، بسته‌بندی، نگهدارنده مواد پلاستیکی و… کاربرد دارد. در روزهای آینده این رشته از مهندسی به احتمال زیاد رشد خواهد کرد؛ بنابراین داوطلبان گروه ریاضی با به همراه داشتن سایر مهارت‌های لازم می توانند رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور را انتخاب کنند.

ادامه مطلب  رشته زبان انگلیسی

رشته مهندسی پلیمر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش صنایع پلیمر و گرایش تکنولوژی و علوم رنگ است. بر اساس شرایط تحصیل مهندسی پلیمر پیام نور دانشجویان این رشته طی دوره تحصیل خود درمقطع کارشناسی ملزم به گذراندن 142 واحد درسی هستند که شامل 20 واحد دروس عمومی، 32 واحد دروس پایه، 45 واحد دروس اصلی، 37 واحد دروس تخصصی، 2 واحد دروس اختیاری و 6 واحد کارآموزی و کارگاه و پروژه است. این دوره تحصیلی 4 سال معادل 8 ترم است. داوطلبان برای انتخاب واحد باید به سایت گلستان دانشگاه پیام نور مراجعه کنند.

دروس رشته مهندسی پلیمردروس رشته مهندسی پلیمر

رشته مهندسی پلیمر دارای دو گرایش است که علاوه بر دروس تخصصی جداگانه دارای دروس مشترک هستند. دروس‌ مشترک رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور عبارت‌اند از: فیزیک‌ عمومی‌، شیمی‌ عمومی‌، ریاضیات‌ عمومی‌، کارگاه‌ عمومی‌،  برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، شیمی‌ آلی‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، ترمودینامیک‌ مهندسی‌، شیمی‌ پلیمریزاسیون‌، انتقال‌ حرارت‌، روش‌های‌ اندازه‌گیری‌ مشخصات‌ پلیمرها، مهندسی‌ و کارگاه‌ پلاستیک‌، رئولوژی‌ پلیمرها، اصول‌ مهندسی‌ پلیمریزاسیون‌، خواص‌ فیزیکی‌ و مکانیکی‌ پلیمرها، تکنولوژی‌ و خواص‌ فیزیکی‌ الیاف‌

همچنین دروس مهندسی‌ و کارگاه‌ الاستومر، تکنولوژی‌ و کارگاه‌ کامپوزیت‌ها، خواص‌ و کاربرد پلیمرهای‌ طبیعی‌، شیمی‌فیزیک پلیمرها، عملیات‌ واحد، مکانیک‌ سیالات‌، انتقال‌ جرم‌، کنترل‌ فرایندها، اقتصاد و طرح‌ مهندسی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، ترمودینامیک‌ مهندسی‌، مکانیک‌ سیالات‌، انتقال‌ حرارت‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، عملیات‌ واحد، سینتیک‌ و طرح‌ رآکتور، کنترل‌ فرایندها، شیمی‌فیزیک، انتقال‌ جرم‌، ریاضیات‌ مهندسی‌، روش‌های‌ اندازه‌گیری‌ کمیت‌های‌ مهندسی شیمی سینتیک‌ پلیمریزاسیون‌، وسائل‌ اندازه‌گیری‌ مشخصات‌ مولکولی‌ پلیمرها را نیز شامل می‌شود.

دروس تخصصی گرایش‌های مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور

در ادامه دروس تخصصی دو گرایش رشته مهندسی پلیمر را بررسی می‌کنیم.

  • دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ صنایع‌ پلیمر: مهندسی‌ الاستومر، رئولوژی‌ پلیمرها، تکنولوژی‌ کامپوزیت‌ها، تکنولوژی‌ و خواص‌ فیزیکی‌ الیاف‌، مهندسی‌ پلاستیک‌. بسیاری از درس‌های رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور در آزمایشگاه تدریس می‌شوند.
  • دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌: تکنولوژی‌ تولید رنگ‌، تکنولوژی‌ جوهرهای‌ چاپ، مهندسی‌ رزین‌های‌ صنعتی‌، کنترل‌ رنگ‌، شیمی‌ و تکنولوژی‌ مواد رنگ‌زا.

ثبت نام رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور

متقاضیان ثبت‌نام در رشته مهندسی پلیمر می‌توانند در زمان تعیین شده از طریق سایت سازمان سنجش و مطالعه دقیق شرایط تحصیل مهندسی پلیمر پیام نور و دفترچه انتخاب رشته نسبت به ثبت‌‍‌نام خود اقدام کنند. ثبت نام رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور از طریق آزمون و بدون آزمون صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود که هم‌زمان با کنکور سراسری و بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته انجام می‌گیرد.

ادامه مطلب  رشته های ارشد پیام نور کرج

داوطلبانی که در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند بعد از اعلام نتایج و مشاهده کارنامه با اطلاع از نمره کسب شده هر درس و رتبه خود می‌توانند با‌توجه‌به نحوه انتخاب رشته پیام‌ نور در مقطع کارشناسی نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. ارشد مهندسی پلیمر پیام نور طبق آخرین دفترچه انتخاب رشته کارشناسی‌ارشد ارائه نشده است.

شهریه تحصیل رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نورشهریه تحصیل رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور

باتوجه‌به شرایط تحصیل مهندسی پلیمر پیام نور دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه هستند. یکی از مزایای دانشگاه پیام نور پایین بودن شهریه آن نسبت به دیگر دانشگاه‌های شهریه پرداز است. شهریه در دانشگاه پیام نور شامل دو بخش ثابت و متغیر می‌شود. دانشجویان برای پرداخت شهریه باید به سامانه گلستان مراجعه کنند. شهریه ثابت رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور تا پایان زمان تحصیل در یک مقطع ثابت مانده و افزایش نمی‌یابد. شهریه متغیر این رشته نیز بر اساس تعداد واحدهای نظری و عملی انتخاب شده در هر ترم تعیین می‌شود.

آخرین‌مهلت پرداخت شهریه ثابت قبل از شروع انتخاب واحد و لازمه آن است. شهریه متغیر هم باید برای شرکت در امتحانات پایان ترم و دریافت برنامه امتحانات پرداخت گردد. بدون پرداخت شهریه امکان ثبت نمره وجود ندارد. گفتنی است که شهریه رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور هر سال به میزان 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد.

بررسی درآمد و بازار کار رشته مهندسی پلیمر

بازار کار رشته پلیمر به دلایلی هنوز اشباع نشده است. یکی از این دلایل نو حضور بودن این رشته در دانشگاه‌های ایران است. همچنین رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور نیز ارائه می‌شود. دلیل بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد گستردگی زیاد زمینه‌های استفاده از پلیمرها است. همچنین تقاضای صنایع از فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار زیاد است.

دلایلی که گفته شد، باعث می‌شوند که بازار کار رشته مهندسی پلیمر تا چند سال آینده اشباع نشود و فارغ‌التحصیلان آن ‌بتوانند به بازار کار جذب شوند. باتوجه‌به شکل فعلی بازار، نیاز صنعت به مهندسان پلیمر روزبه‌روز زیادتر می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور حتی در صورت اشباع شدن صنایع از مهندسین پلیمر  می‌توانند با سرمایه بسیار کم و به‌راحتی شرکت خود را تأسیس کرده و با تولید و فروش محصولات خود به درآمد برسند.

ادامه مطلب  رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور

دانشگاه های برتر رشته مهندسی پلیمردانشگاه های برتر رشته مهندسی پلیمر

با دانلود و مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانید اطلاعات لازم درمورد نحوه پذیرش رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور (با آزمون، بدون آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی و …) نام و آدرس دانشگاه و شرایط تحصیل مهندسی پلیمر پیام نور را کسب کنید. در ضمن میزان ظرفیت پذیرش دانشجو در اطلاعات مربوط به هر دانشگاه نیز ذکر شده و شما باتوجه‌به کارنامه اولیه کنکور سراسری خود می‌توانید با کمک دفترچه پس از انتخاب رشته در صورت قبولی در رشته مهندسی پلیمر، نسبت به ثبت‌نام دانشگاه پیام‌نور اقدام بفرمایید. بهترین دانشگاه‌های پیام‌نور برای تحصیل رشته مهندسی پلیمر عبارت‌اند از:

  • تهران
  • مشهد
  • اصفهان
  • آذربایجان غربی
  • آذربایجان شرقی
  • البرز
  • قزوین
  • کرمان
  • گیلان

جمع‌بندی

رشته مهندسی پلیمر به طراحی و تولید مواد مبتنی بر پلیمر می‌پردازد. رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور در کشور ما سابقه کمی دارد و در مقطع کارشناسی با آزمون و بدون آزمون صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرد؛ اما ارشد مهندسی پلیمر پیام نور ارائه نمی‌شود. همچنین این رشته به دلیل گستردگی زیاد در صنایع و عدم اشباع دارای بازار کار خوبی است. به جز کار در کارخانه‌ها، فارغ‌التحصیلان مهندسی پلیمر می‌توانند در جهت تولید محصولات نوین پلیمری اقدام به تاسیس شرکت نمایند.

داوطلبان کنکور ریاضی بعد از اعلام نتایج سازمان سنجش می‌توانند با مطالعه شرایط تحصیل مهندسی پلیمر پیام نور نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. ما در این مقاله به معرفی این رشته، شهریه، نحوه ثبت‌نام، بازار کار و درس‌های این رشته پرداختیم. پی ان یو اگزم یکی از مجموعه‌های سایت یونی لند است. در این سایت می‌توانید در دوره‌های آموزشی پیام‌نور و کنکور ثبت‌نام کنید. با دانلود رایگان نمونه سؤالات پیام نور می‌توانید درصد موفقیت خود را در امتحانات بالا ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *