جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

بعضی از داوطلبان کنکور سراسری ممکن است بعد از پذیرش در رشته موردنظرشان، بنا به دلایل مختلف مثل نداشتن اطلاعات کافی درباره رشته و بازار کار رشته تحصیلی‌شان، علاقه خود را به رشته درسی خود ازدست‌ دهند و در صدد تغییر رشته برآیند. تغییر رشته در دانشگاه پیام نور یکبار و فقط در مقطع کارشناسی امکان‌پذیر است؛ در نتیجه دانشجویان کارشناسی ارشد نمی‌توانند تغییر رشته دهند.

دانشجویان دانشگاه پیام نور به دو روش امکان تغییر رشته دارند. بر اساس آیین‌نامه جدید، روش اول مخصوص دانشجویانی است که در کنکور سراسری شرکت کرده باشند. شرایط تغییر رشته پیام نور مطابق با آیین‌نامه آموزشی دانشگاه است. زمان تغییر رشته پیام نور، هرسال در تقویم آموزشی دانشگاه پیام نور مشخص شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله از پی ان یو اگزم با ما همراه باشید.

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

بسیاری از داوطلبان در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری اطلاعات کافی درباره رشته های موردنظر خود و بازار کار آن‌ها ندارند. حتی ممکن است اطلاعات لازم را داشته باشند؛ اما بعد از قبولی در آن‌ها علاقه خود را نسبت به رشته تحصیلی از دست بدهند.

دانشگاه پیام نور برای دانشجویانی که مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند، امکانی را تحت عنوان تغییر رشته در نظر می‌گیرد که دانشجو می‌تواند با داشتن برخی از شرایط، نسبت به تغییر رشته تحصیلی خود اقدام کند. لازم به ذکر است که تغییر رشته در دانشگاه پیام نور، تنها در مقطع کارشناسی امکان‌پذیر است و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، اجازه تغییر رشته به دانشجویان داده نخواهد شد.

شرایط تغییر رشته پیام نور

امروزه دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری یا صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های پیام نور مشغول به تحصیل هستند، در صورت داشتن شرایط لازم جهت تغییر رشته در دانشگاه پیام نور می‌توانند نسبت به آن رشته اقدام کنند. این سؤال ممکن است ذهن بسیاری از داوطلبان را به خود مشغول کند که آیا امکان تغییر رشته در دانشگاه پیام نور مانند سایر دانشگاه‌ها وجود دارد یا نه؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت بله اما مقررات برای افراد واجد و یا فاقد شرایط تغییر رشته کارشناسی پیام نور کمی متفاوت است. نحوه تغییر رشته پیام نور از طریق سیستم گلستان است. دانشجویان از طریق کاربری خود در سیستم گلستان میتوانند درخواست خود را ثبت کنند.

ادامه مطلب  تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور  
روش اول تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

روش اول تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

بر اساس آیین‌نامه جدید برای دانشجویان، روش اول به تغییر رشته ماده 25 معروف است و مخصوص دانشجویانی است که از طریق آزمون در دانشگاه پیام نور پذیرش شده اند.

  • دانشجویانی که از طریق آزمون وارد دانشگاه شده‌اند، در صورت گذراندن 12 واحد و داشتن برخی شرایط، می توانند برای تغییر رشته در دانشگاه پیام نور اقدام کنند.
  • رشته یا گرایش مورد تقاضای دانشجوی متقاضی تغییر رشته در همان مرکز موجود باشد.
  • نباید نمره اکتسابی دانشجو در آزمون سراسری در سال پذیرش از نمره کشوری آن رشته یا گرایش در مرکز کمتر باشد.
  • دانشجو حداقل 12 واحد از دروس غیر جبرانی را گذرانده باشد.
  • دانشجو باید باتوجه‌به مدت مجاز تحصیل در دانشگاه پیام نور، پس از تطبیق و معادل‌سازی درس‌ها، قادر باشد در مدت مجاز، واحدهای درسی باقی‌مانده را بگذراند.
  • دانشجو برای تغییر رشته به موافقت مرکز دانشگاه پیام نور و تأیید شورای آموزشی استان نیاز دارد.
  • دانشجو تنها برای یک‌بار می‌تواند در رشته یا گرایش موردنظر تغییر رشته یا گرایش دهد.

دانشجویان علاوه بر داشتن شرایط بالا جهت تغییر رشته در دانشگاه پیام نور، باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • دانشجویان باید شرایط ادامه تحصیل را داشته باشند.
  • دانشجویان متقاضی تغییر رشته باید حداقل 12 واحد درسی را به غیر از دروس پیش دانشگاهی معادل سازی کنند.
  • نمره ورودی آزمون دانشجوی متقاضی تغییر رشته، نباید از نمره آزمون پایین‌ترین فرد پذیرفته شده درهمان رشته در همان سال و همان سهمیه کمتر باشد.
روش دوم تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

روش دوم تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور به روش دوم برای همه دانشجویان ورودی با آزمون، بدون آزمون و فراگیر امکان‌پذیر است. کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور درصورتی‌که فاقد شرایط ماده 24 آیین‌نامه دانشجویی دانشگاه پیام نور باشند، در صورت داشتن شرایطی می‌توانند برای تغییر رشته اقدام نمایند. این شرایط عبارت‌اند از:

  • دانشجویان گروه آزمایشی هنر و علوم‌انسانی درصورتی‌که 12 واحد درسی را با معدل کل بالاتر از 12 گذرانده باشند، می توانند در گروه آزمایشی هنر و علوم انسانی در مرکز محل تحصیل خود تغییر رشته دهند.
  • دانشجویان گروه ریاضی و تجربی درصورتی‌که 12 واحد درسی را با معدل کل بالاتر از 12 گذرانده باشند، می توانند در تمام رشته های موجود در مرکز محل تحصیل خود تغییر رشته دهند.
  • درصورتی‌که رشته موردنظر دانشجو در واحد دانشگاهی محل تحصیل وی موجود نباشد، می‌تواند پس از کسب شرایط تغییر رشته، به‌صورت تقاضای مهمان دائم به دانشگاهی که رشته موردنظر دانشجو را دارد، انتقالی بگیرد.
ادامه مطلب  آغاز ثبت نام کارشناسی بدون آزمون پیام نور از امروز
زمان تغییر رشته پیام نور

زمان تغییر رشته پیام نور

زمان تغییر رشته در دانشگاه پیام نور در تقویم آموزشی دانشگاه پیام نور مشخص شده است. هر نیمسال تحصیلی زمان مشخص شده خود را دارد. یعنی دانشجو می‌تواند در ترم اول یا دوم درخواست دهد؛ اما در نیمسال تابستان نمی‌توان درخواست داد. زمان آن در دانشگاه پیام نور معمولاً چند روز قبل از انتخاب واحد شروع می‌شود و تا اواسط بازه زمانی انتخاب واحد ادامه دارد. این زمان در تقویم آموزشی که هر سال توسط دانشگاه ارائه می‌شود مشخص می‌شود. زمان درخواست تغییر رشته پیام نور نیمسال بهمن سال تحصیلی 1402 از 4 دی الی 5 بهمن‌ماه است.

جمع‌بندی در این مقاله در مورد تغییر رشته در دانشگاه پیام نور صحبت کردیم. شرایط تغییر رشته پیام نور برای دانشجویان کارشناسی که پس از ورود به دانشگاه، رشته موردنظر را مطابق علاقه و روحیات خود نمی‌یابند، در این دانشگاه فراهم است. این دانشجویان باتوجه‌به زمان تغییر رشته پیام نور، می‌توانند نسبت به تغییر رشته خود اقدام کنند و با رعایت ضوابط گفته شده در این مقاله رشته دلخواهشان را انتخاب کرده و در آن تحصیل کنند. درصورتی‌که با مطالعه این مقاله هنوز ابهاماتی در ذهن شما وجود دارد، می‌توانید از کارشناسان و مشاوران ما در پی ان یو اگزم کمک بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

راهنمای جامع آموزش آنلاین پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آموزش آنلاین پیام نور سامانه کلاس مجازی دانشگاه پیام نور مزایای تحصیل آنلاین در پیام…

بیشتر بخوانید
برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با برنامه امتحانات دانشگاه پیام نور مشاهده برنامه امتحانی دانشگاه پیام نور در سایت…

بیشتر بخوانید
جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید شرایط لازم برای ارائه درخواست ملاحظات مهم در پذیرش بدون ازمون کارشناسی ارشددانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان علی اکبر دهخدا ۲۵ آذر ۱۴۰۲

از حسابداری به مهندسی کامپیوتر، روش تحقیق از کتاب علی اکبر احمدی و علی صالحی و ریاضیات کاربردی ۱ از کتاب لیدا فرخو پاس کردم، نمره ی این دروس که در حسابداری کسب شده اند، در معدل رشته ای که خواهم رفت (مهندسی کامپیوتر) تاثیر خواهند گذاشت؟

آواتار کاربر کاربر مهمان جلیلی ۷ مرداد ۱۴۰۳

باسلام، اگر زودتر از موعد، درخواست تغییر رشته را ثبت کنیم، امکان دارد به آن رسیدگی نشود؟ آیا دوباره ثبت کنم؟