Search
Close this search box.

رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور

رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور

یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مراحل زندگی انتخاب رشته و کنکور است. داوطلبان کنکور می‌توانند رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور را انتخاب کنند. تحصیل در دانشگاه پیام نور در مقاطع کارشناسی تا دکترا فراهم است. یکی از عوامل مهم برای انتخاب و تحصیل در این دانشگاه معتبر بودن مدرک آن است. همچنین از مزایای تحصیل در دانشگاه پیام‌ نور می‌توان موارد مهمی را نام برد؛ مانند شهریه پایین‌تر نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز، عدم اجبار برای حضور در کلاس‌های تئوری، داشتن وام دانشجویی، تنوع رشته‌های تحصیلی، امکان تغییر رشته و… .

شرایط تحصیل جغرافیا در پیام نور از طریق دفترچه‌ای که از سمت سازمان سنجش ارائه می‌شود قابل‌مشاهده است. همچنین امکان تحصیل در ارشد جغرافیا پیام نور نیز وجود دارد. ما در این مقاله از سری مقالات  پی ان یو اگزم قصد داریم شما را با این رشته، گرایش‌ها و.. آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

معرفی رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور

آراتوستن نخستین شخصی است که از واژه ژئوگرافی استفاده کرد. Geography شامل کلمات GEO (زمین) و GRAPHY (نگاری) است. او علم جغرافیا را علم مطالعه زمین به‌عنوان جایگاه انسان تعریف می‌کند. زمین نگاری، شاخه‌ای از علم است که خشکی‌ها، ویژگی‌های پدیده‌های زمینی و ساکنان زمین را مطالعه می‌کند. جغرافی‌دانان تأثیر پدیده‌های زمین بر سطح رفاه انسان و چگونگی زندگی آن‌ها و همچنین تأثیرات انسان بر محیط اطراف را بررسی می‌کنند. رشته جغرافیا زمین را از جنبه‌هایی مانند شوری و شیرینی آب‌ها، خشکی و رطوبت، سردی و گرمی، حاصلخیزی، سستی و سختی  و البته هزاران ویژگی دیگر مطالعه می‌کند.

جغرافی‌دانان برای اعلام نتایج این بررسی‌ها از تحقیقات میدانی استفاده می‌کنند. به طور خلاصه می‌توان جغرافیا را علم بررسی پدیده‌های کره زمین و روابط آن‌ها با یکدیگر و همچنین با انسان‌ها تعریف کرد. یکی از زیرگروه‌های رشته علوم‌انسانی رشته جغرافیا است. شرایط تحصیل جغرافیا در پیام نور این امکان را به داوطلبان می‌دهد که هم از طریق کنکور انسانی و هم از طریق سوابق تحصیلی در این رشته تحصیل کنند. همچنین امکان تحصیل ارشد جغرافیا پیام نور فراهم شده است. این رشته بازار کار متغیری دارد که باتوجه‌به مقطع تحصیلی هر فرد متفاوت است.

ادامه مطلب  معرفی مهندسی انرژی‌های تجدید پذیر

رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور در دو مقطع کارشناسی و ارشد در گرایش‌های مختلف ارائه می‌شود. تعداد واحدهای درسی این رشته باتوجه‌به گرایش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ اما به‌طورکلی تعداد واحدهای دروس پایه رشته جغرافیا 80 واحد و تعداد دروس تخصصی این رشته 64 واحد است. دانشجویان برای انتخاب واحد باید به سایت گلستان دانشگاه پیام نور مراجعه کنند.

گرایش های رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نورگرایش های رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور

جغرافیا در مقطع کارشناسی دارای چهار گرایش اصلی جغرافیای انسانی، جغرافیای طبیعی، جغرافیا سیاسی _ نظامی و کارتوگرافی است که هر کدام از گرایش‌های جغرافیای انسانی و طبیعی خود به‌تنهایی دارای گرایش‌های متعدد دیگری هستند. به دلیل اینکه تفاوت هر گرایش با گرایش دیگر فقط در ۸ واحد تخصصی است در دفترچه راهنمای آزمون سراسری دانشگاه‌ها، تنها به شاخه‌های اصلی رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور اشاره شده است و دیگر  گرایش‌های موجود در دانشگاه را قید نمی‌کنند. گرایش‌های رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور عبارت‌اند از:

  • جغرافیای انسانی: این رشته در دو گرایش جغرافیای شهریو روستایی ارائه می‌شود. این گرایش به بررسی و مطالعه عوامل جغرافیای تأثیرگذار بر انسان،  تأثیراتی که انسان بر محیط زندگی خود می‌گذارد و رابطه انسان می‌پردازد.
  • جغرافیای طبیعی: جغرافیای طبیعی همان‌طور که از نام آن پیداست، به مطالعه عوامل مؤثر بر زندگی انسان و محیط طبیعی می‌پردازد و دارای دو گرایش ژئومورفولوژی آب‌وهواشناسی است.
  • سنجش از راه دور یا کارتوگرافی: کارتوگرافی علم و فن رسم نقشهاست. جغرافی‌دانان به کمک این نقشه‌ها اطلاعات دقیق برای بررسی پراکندگی‌ها و اتفاقات را به دست می‌آوردند. ازآنجایی‌که صدها نوع نقشه در علم جغرافیا وجود دارد و رسم هر یک اطلاعات خاصی نیاز دارد، اهمیت این گرایش بسیار زیاد است.
  • جغرافیا سیاسی _ نظامی: این گرایش جهت رسیدن به اهداف دفاعی به شناخت‌ ویژگی‌های‌ جغرافیای‌ داخلی و خارجی می‌پردازد. اهمیت شرایط تحصیل جغرافیا در پیام نور و‌ شناخت‌ این رشته به دلیل نقش عوامل‌ انسانی و طبیعی در مقابله‌ با تهدیدها در ابعاد نظامی‌_سیاسی‌ در سطوح‌ ملی‌، منطقه‌ای‌ و فرامنطقه‌ای است.
ادامه مطلب  مدیریت نوآوری و فناوری از گرایش های کاربردی ارشد مهندسی صنایع

دروس رشته جغرافیا

دانشجویان باید بااطلاع از دروس عمومی و اختصاصی رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور در مدت چهار سال یا هشت ترم به تحصیل بپردازند. دانشجویان طبق شرایط تحصیل جغرافیا در پیام‌نور می‌توانند تمامی واحدهای مقطع کارشناسی خود را در چارچوب قوانین پاس کنند. دروس اختصاصی شاخه‌های جغرافیا با یکدیگر متفاوت است در ادامه دروس مشترک بین شاخه‌های جغرافیا را ذکر می‌کنیم:

جغرافیای آب‌ها، جغرافیای خاک‌ها، جغرافیای زیستی، آب‌وهوای ایران، ژئومورفولوژی ایران، منابع و مسائل آب ایران، اصول و روش‌های برنامه‌ریزی ناحیه‌ای، مبانی جغرافیای جمعیت، مبانی جغرافیای روستایی، مبانی جغرافیای اقتصادی: کشاورزی، مبانی جغرافیای اقتصادی: صنعت، حمل‌ونقل و انرژی، جغرافیای سیاسی، مبانی جغرافیای شهری، جغرافیای کوچ‌نشینی، پژوهش میدانی در جغرافیا (روش تحقیق عملی)، زمین در فضا، ریاضیات، آمار و احتمالات ۱ و ۲، منابع و مآخذ جغرافیای ایران، فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی، تاریخ علم جغرافیا، کارتوگرافی (نقشه‌کشی)، نقشه‌برداری (نظری و عملی)، نقشه‌خوانی، روش تحقیق: نظری، اصول سنجش‌ازدور، کاربرد عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای در جغرافیا، کاربرد آمار در جغرافیا، کامپیوتر در جغرافیا، مبانی علم جغرافیا، زمین‌شناسی برای جغرافیا، مبانی اقلیم‌شناسی، آب‌وهوای کره زمین، مبانی ژئومورفولوژی 1: ساختمانی، مبانی ژئومورفولوژی 1:۱ دینامیک.

شرایط تحصیل جغرافیا در پیام نور + ثبت نام و شهریهشرایط تحصیل جغرافیا در پیام نور + ثبت نام و شهریه

داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور می‌توانند از طریق کنکور سراسری و بدون آزمون صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در این رشته برای ثبت نام دانشگاه پیام نور اقدام کنند. متقاضیان باتوجه‌به شرایط تحصیل جغرافیا در پیام نور به انتخاب رشته اقدام می‌کنند.

باتوجه‌به مزایای دانشگاه پیام نور که شهریه کمتری نسبت به دیگر دانشگاه‌های شهریه پرداز دارد، متقاضیان بیشتری تحصیل در این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. شهریه رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور بر اساس تعداد واحدهای انتخابی شما تعیین می‌شود. شهریه این دانشگاه هر سال به میران 15 تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

آینده شغلی و بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار هر رشته موضوع مهمی در انتخاب آن رشته است باتوجه‌به گرایش‌های مختلف رشته جغرافیا، بازار کار این رشته متنوع و زیاد است. افراد باتوجه‌به این که در کدام گرایش رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور تحصیل‌ کرده‌اند، می‌توانند در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف مشغول به کار شوند. در ادامه بازار کار رشته جغرافیا و گزینه‌های شغل  این رشته را ذکر می‌کنیم.

  • وزارت کشور
  • بنیاد مسکن
  • شهرداری
  • محیط‌زیست وزارت نفت
  • جهاد کشاورزی
  • مسکن و شهرسازی
  • سازمان اداره و بودجه
  • سازمان نقشه‌برداری
  • شرکت‌های تحقیقاتی
  • هواشناسی
  • سازمان حفاظت از محیط‌زیست
  • سازمان‌های نظامی همچون وزارت دفاع
  • سازمان زمین‌شناسی
  • استخدام در آموزش‌وپرورش
  • کارشناس جغرافیای انسانی
  • راهنمای گردشگران
ادامه مطلب  تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه پیام نور

 

دانشگاه های برتر رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نوردانشگاه های برتر رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور

هر سال لیست دانشگاه‌های ارائه‌دهنده و شرایط تحصیل جغرافیا در پیام نور  از طریق دفترچه انتخاب رشته پیام نور اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی  sanjesh.org آن را دریافت کنند. در ادامه می‌توانید دانشگاه‌هایی که در زمان انتخاب رشته کنکور مقطع کارشناسی و ارشد جغرافیا پیام نور دارای ظرفیت پذیرش هستند را مشاهده کنید.

  • تهران
  • البرز
  • اصفهان
  • اردبیل
  • خراسان جنوبی
  • همدان و…

جمع‌بندی

داوطلبان رشته علوم‌انسانی از طریق آزمون و بدون آزمون صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی بعد از اعلام نتایج از سمت سازمان سنجش می‌توانند رشته جغرافیا در دانشگاه پیام نور را انتخاب کنند. شرایط تحصیل جغرافیا در پیام نور، ظرفیت‌ها، دانشگاه‌های ارائه‌دهنده و دیگر اطلاعات لازم در دفترچه انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری منتشر می‌شود. ثبت‌نام با انتشار دفترچه در اوایل مردادماه انجام می‌شود. دانشجویان بر اساس واحدهای انتخاب شده به پرداخت شهریه از طریق سایت گلستان اقدام می‌کنند.

همچنین ارشد جغرافیا پیام نور در بعضی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. ما در این مقاله به معرفی رشته جغرافیا، گرایش‌های این رشته، چارت درسی، دانشگاه‌های ارائه‌کننده و بازار کار این رشته پرداختیم. پی ان یو اگزم یکی از زیرمجموعه‌های سایت یونی لند است. در این سایت می‌توانید در دوره‌های آموزشی پیام‌نور و کنکور ثبت‌نام کنید. با دانلود رایگان نمونه سؤالات پیام نور می‌توانید درصد موفقیت خود را در امتحانات بالا ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *