Search
Close this search box.

رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور

رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور

رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور یکی از رشته‌های پرطرف‌دار کنکور رشته علوم‌انسانی است. داوطلبان پس از اعلام کارنامه اولیه‌ و انتشار دفترچه انتخاب رشته، باتوجه‌به رتبه‌ و تراز کارنامه خود می‌توانند تحصیل در پیام نور را برای این رشته انتخاب کنند. رشته جامعه‌شناسی در بسیاری از دانشگاه‌های سراسری، پیام‌نور، آزاد و غیرانتفاعی ارائه می‌شود.

اگر شما هم به مطالعه زندگی اجتماعی مردم سرزمین‌های مختلف، گروه‌ها و جوامع مختلف علاقه‌مند هستید، می‌توانید در فرم انتخاب رشته نهایی سایت سازمان سنجش 150 رشته انتخابی خود را به ترتیب اولویت مدنظرتان وارد کنید و در رشته جامعه‌شناسی بهترین دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهید. همچنین دارندگان مدرک کارشناسی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در کنکور ارشد جامعه شناسی پیام نور شرکت کنند. در ادامه این مطلب از وب‌سایت پی ان یو اگزم به معرفی رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور می‌پردازیم تا شما بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

معرفی رشته جامعه شناسی

یکی از جالب‌ترین رشته‌های تحصیلی در دنیا رشته جامعه‌شناسی است. این رشته به مطالعه نهادهای اجتماعی مرتبط با انسان و روابط انسان‌ها می‌پردازد. رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور موضوعات بسیار متنوعی دارد؛ از خانواده و دولت، دین و مذهب، نژادها و طبقات مختلف اجتماعی و فرهنگ و سیاست گرفته تا باورها و سنت‌هایی مشترک یک فرهنگ و یا راجع به تحولات اساسی در کل جامعه و ثبات اجتماعی.

جامعه‌شناسی یا (Sociology) بخشی از دانش بررسی جامعه و پدیده اجتماعی و علوم اجتماعی است. این رشته علمی به بررسی جوامع بشری، کنش‌های آن‌ها و فرایندهایی که باعث تغییر و ثبات جوامع می‌شود، می‌پردازد. به‌طورکلی جامعه‌شناسی علمی است که موقعیت‌های اجتماعی را دررابطه‌با سه موضوع موردمطالعه قرار می‌دهد. این سه موضوع عبارت‌اند از: مکان، تعداد افرادی که در این مکان قرار دارند و قوانین یا هنجارهایی که ارتباط بین این افراد را شکل می‌دهد.

ادامه مطلب  تحصیل رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور

واحدهای درسی رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نورواحدهای درسی رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور

آشنایی با کتاب‌هایی که در طول دوره تحصیل در پیام‌نور قرار است موردمطالعه قرار گیرند باعث شناخت آن رشته تحصیلی می‌شود. این کتاب‌ها در قالب درس‌های مختلف به نام واحدهای درسی توسط دانشگاه‌های مختلف در بازه زمانی معینی ارائه می‌شوند. دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور باید در مجموع 139 واحد را در مدت 4 سال معادل 8 ترم تحصیلی بگذرانند. دانشجویان می‌توانند پس از اتمام دوره کارشناسی و اخذ مدرک معتبر در آزمون کارشناسی‌ارشد شرکت کنند و در صورت قبولی در این رشته ادامه تحصیل دهند.

دروس علوم پایه رشته جامعه‌شناسی دانشگاه پیام نور عبارت‌اند از: مبانی جامعه‌شناسی، مبانی جمعیت‌شناسی، مبانی روان‌شناسی عمومی، اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان، کاربرد آمار در جامعه، تاریخ‌ اجتماعی ایران، اقتصاد ایران، مردم‌شناسی ایران و اصول علم سیاست و… . دانشجویان برای انتخاب واحد باید به سایت گلستان دانشگاه پیام نور مراجعه کنند. معمولاً چارت واحدهای درسی رشته جامعه‌شناسی در مقطع کارشناسی به شکل زیر است:

  • دروس اصلی: 58 واحد
  • دروس تخصصی: 34 واحد
  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس اختیاری: 18 واحد
  • پایان‌نامه: 5 واحد

انتخاب رشته و شهریه رشته جامعه شناسی

اگر شما نیز جزء علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور هستید می‌توانید با تکمیل فرم ثبت‌نام موجود در سایت ثبت‌نام سازمان سنجش علاقه‌مندی خود را اعلام کنید. داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل رشته جامعه‌شناسی می‌توانند از طریق کنکور سراسری و بدون آزمون صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در این رشته به ثبت نام دانشگاه پیام نور اقدام کنند. مطالعه در رشته‌های علوم‌انسانی نسبت به رشته‌های دیگر از هزینه کمتری برخوردار است؛ اما یکی هوشمندانه‌ترین کارها در هنگام انتخاب رشته، برآورد هزینه تحصیل است.

برای برآورد هزینه تحصیل در رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور باتوجه‌به نکات درج شده در راهنمای انتخاب رشته جامعه‌شناسی (دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی) ضروری است اطلاعات موردنیاز از میزان شهریه دانشگاه موردعلاقه خود را به دست آورید. دانشجویان پس از قبولی برای تحصیل در پیام‌نور هزینه‌هایی مانند پرداخت شهریه (معمولاً به دو صورت شهریه ثابت و شهریه متغیر)، هزینه مسکن، خوراک، رفت‌و‌آمد و… دارند که هرساله شهریه بین 15 تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

ادامه مطلب  تحصیل رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام نور

بازار کار و درآمد رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نوربازار کار و درآمد رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور

جامعه‌شناسان برای کسب موفقیت در بازار کار رشته جامعه‌شناسی و رونق کسب‌و‌کار، باید مهارت‌های زیادی داشته باشند. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های تفکر انتقادی، تحلیلی و ارتباطی، مهارت در نوشتن گزارش، مهارت حل مسئله و مهارت در تفسیر صحیح (هر آنچه که می‌بینند، می‌شنوند و احساس می‌کنند) است. موفقیت شغلی رشته جامعه‌شناسی با کسب این مهارت‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد.

برای داشتن آینده شغلی بهتر، لازم است دانشجویان رشته جامعه‌شناسی دانشگاه پیام‌نور تا مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند. دانشجویان رشته جامعه‌شناسی دانشگاه پیام نور دارای یک دیدگاه جامعه‌شناختی هستند که می‌توانند به متخصصان در همه زمینه‌ها مشاوره دهند و به‌ نقد و بررسی عوامل اجتماعی تأثیرگذار بپردازند.

همچنین دانشجویان با تحصیل در پیام‌ نور و گرفتن مدرک کارشناسی رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور می‌توانند با شرکت در آزمون‌های استخدامی به‌عنوان معلم جذب وزارت آموزش‌وپرورش شوند. طبق آمار، درآمد جامعه‌شناسان حدود 3 تا 10 میلیون تومان در ماه است که البته این ارقام به دلیل متنوع بودن شغل‌های این رشته و باتوجه‌به منطقه‌ای که جامعه‌شناس در آن کار می‌کند، می‌تواند متفاوت باشد.

  • سازمان‌های خیریه (به‌عنوان مشاور بازنشستگی یا فعال اجتماعی)
  • سازمان بهداشت (به‌عنوان مددکار بهداشت روان، درمانگر، مشاور اعتیاد، مشاور اشتغال، مشاور خانواده و ازدواج و…)
  • در رسانه‌ها (به‌عنوان روزنامه‌نگار یا خبرنگار رسانه)
  • شرکت‌های حقوقی (به‌عنوان وکیل)
  • مدارس دولتی، غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های عالی (جهت تدریس جامعه‌شناسی)

اپلای جامعه شناسی

امروزه دانشجویان زیادی علاقه‌مند به تحصیل رشته جامعه‌شناسی در خارج از کشور هستند. اگر شما هم به فکر تحصیل در خارج هستید، مطرح‌ترین کشورهایی که در رشته جامعه‌شناسی دانشجو می‌پذیرند، عبارت‌اند از: استرالیا، آمریکا و کانادا.

یکی از مزایای دانشگاه پیام نور اعتبار مدرک آن است. دانشجویان رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور با اخذ مدرک معتبر در مقطع کارشناسی می‌توانند برای تحصیل در رشته جامعه‌شناسی دوره کارشناسی‌ارشد به خارج از کشور مهاجرت کنند. بدین منظور این افراد باید بعد از اخذ اقامت تحصیلی و پذیرش در این رشته، تابعیت یا شهروندی در آن کشور را دریافت کنند. این افراد در صورت داشتن رزومه تحصیلی و کاری خوب در این رشته، می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

ادامه مطلب  رشته ادبیات عرب دانشگاه پیام نور

رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نورجمع‌بندی

یکی از رشته‌های کنکور علوم‌انسانی، رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور است. این رشته به مطالعه نهادهای اجتماعی مرتبط با انسان و روابط انسان‌ها می‌پردازد. داوطلبان متقاضی این رشته می‌توانند از طریق آزمون با شرکت در کنکور سراسری یا بدون آزمون صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در این دانشگاه به تحصیل بپردازند. داوطلبان بعد از اعلام نتایج از سوی سایت سازمان سنجش باید نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. لازم به یادآوری است دانشجویان برای تحصیل در پیام نور ملزم به پرداخت شهریه هستند.

همچنین برای اطلاع از ارشد جامعه شناسی پیام نور باید جدیدترین دفترچه انتخاب رشته را از سایت سازمان سنجش دانلود کنید. پی ان یو اگزم یکی از برترین مجموعه‌های آموزشی در راستای ارائه انواع دوره‌های رایگان و غیررایگان آموزشی است که به یاری دانشجویان دانشگاه پیام‌نور و دولتی می‌شتابد. همچنین دانشجویان می‌توانند با دانلود رایگان سوالات پیام نور در این وب‌سایت با نحوه طراحی سؤالات و مباحث پراهمیت از نظر طراحان سؤال آشنا شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان و مشاوران ما در تماس باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *