Search
Close this search box.

رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور

رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور

رسالت رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور به‌عنوان یکی از شاخه‌های علم زیست‌شناسی، بررسی و مطالعه میکروارگانیسم‌ها است. تحصیل در پیام نور مزایایی دارد که موجب شده است، سالانه بسیاری از داوطلبان این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند. شهریه میکروبیولوژی پیام نور همانند سایر رشته‌های دانشگاه پیام نور سالانه بین 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد. در ادامه این مطلب از وب‌سایت پی ان یو اگزم با ما همراه باشید تا به بررسی شرایط تحصیل در رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور و مزایای تحصیل در پیام نور بپردازیم.

روش پذیرش در رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور

رشته میکروبیولوژی یکی از شاخه‌های مهم زیست‌شناسی است که هدف آن بررسی و مطالعه میکروارگانیسم‌ها است. این رشته یک راهگشای مهم در علم پزشکی به شمار می‌آید و می‌تواند به پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.  پذیرش در رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور در حال حاضر به‌صورت بدون آزمون انجام می‌شود و نیازی به شرکت در کنکور سراسری نیست. معمولا سالانه دو بار پذیرش بدون آزمون در مردادماه و آذرماه انجام می‌شود و پذیرفته‌شدگان می‌توانند به ترتیب در مهرماه و بهمن‌ماه وارد دانشگاه شوند.

مرحله اول پذیرش بدون آزمون به طور همزمان با انتخاب رشته مجازشدگان کنکور سراسری انجام می‌شود و مرحله دوم نیز همان مرحله تکمیل ظرفیت است که در صورت وجود ظرفیت خالی انجام می‌شود. تنها ملاک برای پذیرش بدون آزمون سوابق تحصیلی داوطلب است و بدیهی است هرچه معدل شما بالاتر باشد، احتمال قبولی نیز بیشتر خواهد بود. نوع پذیرش اعم از با آزمون و بدون آزمون در مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور قید نمی‌شود.

ادامه مطلب  رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور

شرایط تحصیل میکروبیولوژی دانشگاه پیام نورشرایط تحصیل میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور

یکی از انتخاب‌های پیش روی داوطلبان تحصیل در رشته میکروبیولوژی، تحصیل در پیام نور است. تحصیل در رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور همانند سایر رشته‌های این دانشگاه نیازمند پرداخت شهریه است؛ اما میزان این شهریه از شهریه دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی کمتر است. اگر شاغل هستید یا به هر دلیلی مشغله زیادی دارید، تحصیل در پیام نور برای شما بهترین گزینه است. امکان برگزاری کلاس‌ها در این دانشگاه به‌صورت مجازی و غیرحضوری هم وجود دارد و حضور در کلاس‌های نظری اجباری نیست. امتحانات این دانشگاه به شکل سراسری برگزار می‌شود و اساتید دخل و تصرفی در طراحی سوالات امتحانی ندارند.

همچنین برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور برای مقاطع بالاتر، تحصیل در پیام نور یک گزینه مناسب محسوب می‌شود؛ زیرا مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از اعتبار کافی برای ترجمه برخوردار است. مواردی که ذکر شد، تنها بخشی از مزایای تحصیل در پیام نور است. تحصیل در این دانشگاه مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

واحدهای درسی رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور

دانشجویان رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور موظف به پاس کردن 136 واحد درسی برای فارغ‌التحصیلی هستند. این دروس شامل 22 واحد دروس عمومی، 105 واحد دروس تخصصی و پایه و 10 واحد دروس اختیاری است.

  • دروس پایه: تعداد واحدهای دروس پایه 21 واحد است که عبارت‌اند از: ریاضی عمومی، شیمی عمومی، آزمایشگاه شیمی عمومی، شیمی آلی، فیزیک عمومی، بیوشیمی ساختار، آزمایشگاه بیوشیمی ساختار، بیوفیزیک، آمار زیستی.
  • دروس تخصصی مشترک: هر دانشجو موظف به گذراندن 20 واحد دروس تخصصی مشترک نیز هست که عبارت‌اند از: بیوشیمی متابولیسم 1، بیوشیمی متابولیسم 2، ژنتیک پایه، آزمایشگاه ژنتیک پایه، ژنتیک مولکولی 1، ژنتیک مولکولی 2، ویروس‌شناسی، تکامل موجودات زنده، مبانی زیست‌شناسی تکوینی، مبانی بوم‌شناسی.
  • دروس تخصصی اجباری: تعداد واحدهای تخصصی اجباری که هر دانشجو موظف به گذراندن آن‌ها برای فارغ‌التحصیلی در رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور است، 63 واحد است که عبارت‌اند از: مبانی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، آزمایشگاه مبانی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، مبانی جانورشناسی، آزمایشگاه مبانی جانورشناسی، مبانی فیزیولوژی جانوری، آزمایشگاه مبانی فیزیولوژی جانوری، مبانی گیاه‌شناسی، آزمایشگاه مبانی گیاه‌شناسی، مبانی فیزیولوژی گیاهی، آزمایشگاه مبانی فیزیولوژی گیاهی.
  • دروس تخصصی اختیاری: همچنین هر دانشجو موظف به گذراندن 10 واحد از دروس اختیاری زیر است: ویروس‌شناسی پزشکی، قارچ‌شناسی پزشکی، زیست‌شناسی انگل‌ها، آزمایشگاه زیست‌شناسی انگل‌ها، اپیدمیولوژی، زیست‌شناسی ریز جلبک‌ها، آزمایشگاه ریز جلبک‌ها، زیست‌شناسی آرکی‌ها، میکروبیولوژی گیاهی، قارچ‌های سمی و خوراکی، میکروبیولوژی آب و پساب، آزمایشگاه پروتوزئولوژی، مبانی مهندسی ژنتیک میکروبی، مبانی ریز زیست‌فناوری میکروبی، مبانی بیوانفورماتیک، مبانی زیست‌شناسی سامانه‌ها، میکروب‌شناسی بیماری‌های عفونی، باکتریوفاژها، اخلاق زیستی، کارآفرینی، پروژه کارشناسی، کارورزی، کارگاه آمار زیستی.
ادامه مطلب  رشته حقوق پیام نور بدون کنکور

بیشتر بخوانید: رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پیام نور

دانشگاه‌ های پذیرنده رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسیدانشگاه‌ های پذیرنده رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی

طبق دفترچه انتخاب رشته بدون آزمون، دانشگاه‌های پیام نور واحد گلپایگان، ایلام و تفت در رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرند. تحصیل در رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی گرایش میکروبیولوژی نیز یکی از راه‌های ورود به این رشته است که در بسیاری از دانشگاه‌های پیام نور در سراسر کشور ارائه می‌شود. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در پیام نور در این رشته در مقطع ارشد وجود ندارد؛ اما سایر دانشگاه‌های سراسری و آزاد، امکان ادامه تحصیل دانشجویان را در گرایش‌های مختلف رشته میکروبیولوژی در مقطع ارشد فراهم نموده‌اند.

گرایش‌های رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش‌های رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور عبارت‌اند از:

  • میکروبیولوژی پزشکی
  • میکروبیولوژی صنعتی
  • میکروبیولوژی غذایی

بازارکار و درآمد رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نوربازارکار و درآمد رشته میکروبیولوژی

با تحصیل در رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور، فارغ‌التحصیلان قادر خواهند بود که در سازمان‌ها و مراکزی نظیر آزمایشگاه‌های پاتولوژی و میکروب‌شناسی در بیمارستان‌ها، در مراکز تحقیقاتی صنایع دارویی، کشاورزی، محیط‌زیست و غذایی، پژوهشگاه‌های نفت، آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند. همچنین در پژوهشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده مواد غذایی و… امکان فعالیت این افراد وجود دارد. مشخص است که هرچه سطح تحصیلات فرد بالاتر باشد، وضعیت بهتری در بازار کار خواهد داشت. میزان درآمد این افراد نیز بسته به نوع شغل می‌تواند متفاوت باشد.

شهریه رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور

دانشجویان رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور موظف به پرداخت شهریه این دانشگاه هستند که از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت تا پایان زمان تحصیل در یک رشته افزایش نخواهد یافت؛ اما شهریه متغیر در هر ترم باتوجه‌به تعداد واحدهای عملی که شامل دروس آزمایشگاهی است، می‌تواند متغیر باشد. میزان متوسط شهریه هر ترم برای تحصیل در پیام نور، بین 2.5 تا 4 میلیون تومان است. پرداخت شهریه از طریق سایت گلستان دانشگاه پیام نور انجام می‌شود.

ادامه مطلب  رشته مدیریت دولتی

شرایط اپلای رشته میکروبیولوژیشرایط اپلای رشته میکروبیولوژی

فارغ‌التحصیلان رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور می‌توانند به ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز به‌عنوان یک گزینه فکر کنند. مهم‌ترین رشته‌هایی که دانشجویان در مقطع ارشد اپلای می‌کنند عبارت‌اند از:  بیوشیمی، بیوانفورماتیک، بیوتکنولوژی، میکروبیولوژی محیط‌زیست، ژنتیک، میکروبیولوژی پزشکی و زیست شناسی مولکولی. کسانی که قصد دارند بعد از گرفتن مدرک کارشناسی میکروبیولوژی در مقاطع بالاتر اپلای کنند، بایستی در دوران تحصیل رزومه‌ای قوی فراهم کنند. مثلا دوره کارآموزی خود را در آزمایشگاه‌های معتبر بگذرانند.

جمع‌بندی

اخذ پذیرش تحصیل در رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور و به‌صورت بدون کنکور صورت می‌گیرد. یکی از مزایای تحصیل در پیام نور قابل ترجمه بودن مدرک فارغ‌التحصیلان این دانشگاه است. شهریه میکروبیولوژی پیام نور سالانه به‌طور متوسط بین 2.5 تا 4 میلیون تومان است و از طریق سامانه جامع گلستان قابل پرداخت است.

پی ان یو اگزم یک انتخاب ویژه برای دانشجویان دانشگاه پیام نور و دولتی است. شما دانشجویان عزیز می‌توانید با کمک امکانات این سایت نظیر فیلم‌های آموزشی رایگان پیام نور و همچنین دانلود نمونه سوالات پیام نور سطح تحصیلی خود را ارتقا بدهید. به‌علاوه از دوره‌های دانشگاهی و کنکور ارشد بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در پی ان یو اگزم تماس بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *