Search
Close this search box.

رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور

رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور

یکی از رشته‌های موجود در دفترچه کنکور، رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور است. بعد از فارغ التحصیل شدن در این رشته در مراکز مختلفی می‌توانید مشغول به کار شوید. دانشجویان برای تحصیل در پیام نور باید شهریه پرداخت کنند. بازارکار رشته مددکاری اجتماعی خوب است. متقاضیان تحصیل در این رشته باید از روحیه قوی برخوردار باشند. علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند به درآمد خوبی برسند. رشته مددکاری اجتماعی گرایش‌های مختلفی دارد. در ادامه این مطلب از وب‌سایت پی ان یو اگزم قصد داریم رشته مددکاری اجتماعی را بیشتر بررسی کنیم.

معرفی رشته مددکاری اجتماعی

وقتی درباره رشته مددکاری صحبت می‌شود، تعداد زیادی از افراد به یاد زندان‌ها و یا پرورشگاه‌ها می‌افتند. در این مراکز افرادی با عنوان مددکار فعالیت می‌کنند. پس از تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور، می‌توانید در مراکزی مانند شورای حل اختلاف نیز فعالیت کنید. مددکاران اجتماعی با فعالیت در مراکز مختلف با استفاده از تکنیک‌هایی که آموزش دیده‌اند به حل برخی مشکلات افراد کمک می‌کنند. مشکلاتی که به هر دلیل اقتصادی، اجتماعی، خانوداگی و یا فرهنگی برای افراد به‌وجود آمده است.

هنگامی که افراد نتوانند به تنهایی مشکل خود را حل کنند و یا منشا مشکل خود را بیابند، به سراغ مددکاران اجتماعی رفته و از آن‌ها برای رفع مشکل خود کمک می‌گیرند. درواقع هدف رشته مددکاری کمک به افراد نیازمند به خدمات اجتماعی است. با این کار افراد می‌توانند مشکل خود را بیابند و برای برطرف کردن آن راه حل پیدا کنند. تحصیل در پیام نور در رشته مددکاری اجتماعی بسیار راحت است و بعد از فارغ التحصیل شدن در این رشته می‌توانید به حل مشکلات افراد جامعه کمک کنید.

نحوه پذیرش رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور

برای اخذ پذیرش در رشته مددکاری اجتماعی پیام نور باید بدون کنکور ثبت نام کنید. تحصیل در پیام نور در رشته مددکاری و هر رشته دیگر مزایای زیادی از جمله دریافت مدرک معتبر بعد از فارغ التحصیلی دارد. اکنون تنها راه ورود به دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی رشته مددکاری اجتماعی، پذیرش براساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون است. جهت ثبت نام براساس سوابق تحصیلی باید از قبل مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه پیام نور را آماده کنید.

ادامه مطلب  رشته های ارشد فراگیر پیام نور اصفهان

برای ثبت نام باید در زمان مشخص شده به سایت سنجش مراجعه کرده و دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور را دانلود کنید. در مرحله بعد باید کد رشته محل‌های مورد نظر را انتخاب و کارت اعتباری بخرید. بعد از پرداخت هزینه ثبت نام، کدهای انتخاب شده را در فرم مربوط به انتخاب رشته وارد کنید.

گرایش‌ های رشته مددکاری اجتماعی

رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور برای بسیاری از افراد ناشناخته است. تعداد زیادی از افراد درمورد گرایش‌های این رشته اطلاعات زیادی ندارند. یکی از مشکلات اساسی این رشته، نداشتن گرایش‌های خاص است. باتوجه‌به تعداد و تنوع مشکلات جامعه این رشته باید گرایش‌های زیادی داشته باشد؛ اما اینطور نیست. گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی، مددکاری اجتماعی است.

گرایش مدیریت خدمات اجتماعی جزء گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد این رشته است. توجه داشته باشید که دانشگاه پیام نور تنها در مقطع کارشناسی این رشته را ارائه می‌کند. اگر قصد ادامه تحصیل در گرایش‌های این رشته را دارید باید در دانشگاه‌های دیگر ادامه تحصیل دهید. تحصیل در دانشگاه پیام نور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته مددکاری اجتماعی ممکن نیست. این رشته در مقطع کارشناسی تنها در برخی از مراکز پیام نور مانند دانشگاه پیام نور واحد مراغه، نقده، مهاباد، کلیبر، ملکان و برخی مراکز دیگر ارائه می‌شود.

دروس رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نوردروس رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور

بعد از معرفی رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور و گرایش‌های آن نوبت به معرفی دروس این رشته است. برخی از متقاضیان تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه پیام نور برخلاف داشتن علاقه به این رشته ممکن است به دروس دانشگاه علاقه نداشته باشند و اقدام به ترک تحصیل کنند. دانشجویان باید دروس عمومی و تخصصی این رشته را در 8 نیم سال تحصیلی مطالعه کنند. برخی از دروس پایه و اصلی رشته مددکاری اجتماعی عبارت‌اند از:

جامعه شناسی روستایی، آسیب شناسی اجتماعی، مبانی مدیریت، کلیات حقوق، مبانی مددکاری، ریاضیات پایه و…

برخی از دروس تخصصی رشته مددکاری اجتماعی به شرح زیر است:

مددکاری فردی، مددکاری گروهی، روانشناسی کودک و نوجوان، تغذیه، سرپرستی در خدمات اجتماعی و…

چارت درسی رشته مددکاری اجتماعی پیام نور

دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور باید براساس چارچوب ارائه شده توسط دانشگاه انتخاب واحد کنند. در صورتی که برخلاف این چارچوب عمل کنند، بروز هرگونه مشکل در طول تحصیل بر عهده دانشجو خواهد بود و دانشگاه مسئولیتی نخواهد داشت. تعداد کل واحد‌های درسی 147 است.

ادامه مطلب  مدیریت نوآوری و فناوری از گرایش های کاربردی ارشد مهندسی صنایع

واحدهای درسی در مقطع کارشناسی از 28 واحد دروس پایه و اصلی، 18 واحد دروس اختیاری و 28 واحد دروس عمومی تشکیل شده است. دانشجوی مشغول به تحصیل در پیام نور در رشته‌های مختلف موظف هستند براساس دروسی که در هر نیم‌سال تحصیلی ارائه می‌شود، انتخاب واحد کنند. معمولا در ترم اول بیشتر واحدهای ارائه شده دروس عمومی و پایه هستند.

شهریه تحصیل در پیام نورشهریه تحصیل در پیام نور

دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور، ملزم به پرداخت شهریه هستند. یکی از مزایای دانشگاه پیام نور پایین بودن شهریه آن نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور است. به همین دلیل افراد زیادی متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند. شهریه دانشگاه پیام نور به دو قسمت شهریه ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. شهریه ثابت در هر سال حدود 10 الی 15 درصد افزایش می‌یابد و دانشجویان باید پیش از انتخاب واحد آن را پرداخت کنند.

درصورت عدم پراخت شهریه ثابت پیش از انتخاب واحد، دانشجو مجاز به انتخاب واحد نیست. شهریه متغیر دانشگاه براساس تعداد و نوع دروسی که دانشجو انتخاب می‌کند، مشخص می‌شود. دروس تخصصی و عملی شهریه بیشتری نسبت به دروس عمومی و تئوری دارند. دانشجویان برای پرداخت شهریه متغیر رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور تا قبل از شروع امتحانات پایان ترم فرصت دارند. ابتدا باید شهریه متغیر را تسویه کنند تا بتوانند کارت ورود به جلسه امتحانات را از سایت دریافت کنند.

بازارکار رشته مددکاری اجتماعی در ایران

انتخاب رشته دانشگاه تاثیر مستقیمی بر آینده فرد دارد. رشته مددکاری اجتماعی جزء رشته‌هایی است که داوطلبان هر 3 گروه آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی می‌توانند آن را انتخاب کنند. دانشجویان رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور موظف به گذراندن 24 واحد کارورزی در طول تحصیل هستند. هرجایی که اداره امور اجتماعی یا رفاه وجود دارد، مددکاران اجتماعی می‌توانند در آنجا مشغول به کار شوند.

به طور کلی فارغ التحصیلان این رشته مشکل کار را ندارند؛ زیرا زمینه‌هایی برای فعالیت آن‌ها یافت می‌شود. به دلیل افزایش مشکلات در جامعه و در کل دنیا، جوامع بیشتر از گذشته به مددکار اجتماعی نیاز دارند. میزان درآمد مددکار اجتماعی به مکانی که در آن مشغول هستند، میزان تجربه، سطح تحصیلات فرد و سطح دانش روز او بستگی دارد.

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند با داشتن تحصیلات کافی و سابقه کار، با دریافت مجوز تاسیس مراکز خصوصی، کارآفرینی کنند. با این کار از طریق جذب مددجو، درآمد نسبتا بهتری دارند. کسانی که نتوانستند با شرکت در کنکور در این رشته قبول شوند، می‌توانند ثبت نام دانشگاه پیام نور بدون کنکور در رشته مددکاری اجتماعی را انجام داده و مشغول به تحصیل شوند و بعد از فارغ التحصیلی در این رشته، درآمد کسب کنند. درآمد مددکاران در خارج از کشور می‌تواند بهتر باشد.

بازارکار رشته مددکاری اجتماعی در خارج از کشوربازارکار رشته مددکاری اجتماعی در خارج از کشور

دانشگاه‌ها برای پذیرش رشته مددکاری به دنبال شخصیت‌هایی هستند که بتوانند در آینده مسئولیت این کار را به عهده بگیرند. از فرصت‌های شغلی مددکاران اجتماعی به استخدام در مدارس و موسسه‌های آموزشی، مراکز درمانی، سازمان‌های دولتی و مراکز اصلاح و تربیت کودکان می‌توان اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود فرصت‌های شغلی مددکاران اجتماعی در کشور استرالیا تا سال 2026 رشد 23 درصدی خواهد داشت.

با تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور، پس از دریافت مدرک فارغ التحصیلی معتبر می‌توانید به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و درآمد خوبی از طریق این رشته کسب کنید. فرد مددکار در کشور استرالیا سالانه درآمدی حدود 80 الی 100 هزار دلار خواهد داشت. حقوق و دستمزد مددکاران در کشور کانادا بیشتر است. در هر کشور میزان درآمد مددکار باتوجه به سازمانی که در آن کار می‌کند، میزان تجربه و دانش فرد در این زمینه و مدرک تحصیلی آن متفاوت خواهد بود.

جمع‌بندی

رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین داوطلبان است. تحصیل در پیام نور در این رشته کار سختی نیست و بیشتر افراد می‌توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند. پذیرش در رشته مددکاری در دانشگاه پیام نور براساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون است. هرچه معدل داوطلب بیشتر باشد، شانس قبولی بیشتری خواهد داشت. بازارکار رشته مددکاری اجتماعی در خارج از کشور بهتر است. به صورت کلی بازار کار این رشته هم در خارج و هم در ایران روبه افزایش است.

پی ان یو اگزم مجموعه‌ای معتبر که هدف اصلی آن کمک به دانشجویان پیام نور و دولتی در شب امتحان است. برای این کار انواع دوره‌های آموزشی و نمونه سوالات را ارائه کرده است. با دانلود رایگان نمونه سوالات پیام نور و مرور آن‌ها در شب امتحان، نمره خوبی را درامتحان خود کسب خواهید کرد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *