رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور

رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور

یکی از رشته‌های شناور دربین شاخه‌های نظری که همانند تربیت بدنی، به جسم و بدن انسان توجه دارد، علوم ورزشی است. رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی در برخی مراکز، صرفا براساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرد. شهریه علوم ورزشی پیام نور باتوجه به نوع و تعداد واحدهای اخذ شده توسط دانشجو مشخص می‌شود. شرایط تحصیل علوم ورزشی در پیام نور مانند سایر دانشگاه‌ها است. در این مقاله از مجموعه مقالات پی ان یو اگزم با ما همراه باشید تا با رشته علوم ورزشی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور

دانشجویانی که در رشته علوم ورزشی تحصیل می‌کنند، روش صحیح چگونه راه رفتن، چگونه نشستن و چگونگی انجام کلیه فعالیت‌ها را یاد می‌گیرند. رشته علوم ورزشی، آناتومی و عملکرد فیزیولوژیک بدن انسان را مطالعه می‌کند. همچنین اثر و نقش حرکات ورزشی را بر بدن انسان مورد بررسی قرار می‌دهد. متخصصان این رشته در آسیب شناسی نیز مهارت دارند.

مثلا کجای پا مشکل دارد، طرز صحیح راه رفتن و… . یکی از اهداف رشته علوم ورزشی، پیشگیری از اختلال‌های جسمی و بروز نارسایی‌ها است. با تحصیل در رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور، تحرک و ورزش به شیوه صحیح را یاد می‌گیرید. با یادگیری این اصول و آموزش به دیگران می‌توانید سلامت و شادابی جامعه را ارتقا دهید. همچنین در علم پزشکی به سلامت فیزیکی افراد کمک خواهد شد. رشته علوم ورزشی در زمینه بهداشت فردی و اجتماعی به افراد آموزش می‌دهد. این رشته تلفیقی از دانش انسانی و تجربی است و بخش عمده آن دروس عملی است. شرایط تحصیل علوم ورزشی در پیام نور دشوار نیست.

روش ‌ها و شرایط پذیرش در رشته علوم ورزشیروش ‌ها و شرایط پذیرش در رشته علوم ورزشی

در رشته علوم ورزشی به دو روش می‌توان ادامه تحصیل داد. هم از طریق کنکور سراسری و هم بدون شرکت در کنکور سراسری ( پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی). رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی تنها براساس سوابق تحصیلی، دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش مورد نظر ادامه تحصیل دهند. در روش پذیرش با کنکور سراسری، دانشجو با شرکت در کنکور سراسری یا کنکور کاردانی و کسب رتبه خوب، رشته علوم ورزشی را از دفترچه انتخاب می‌کند.

ادامه مطلب  تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

بعد از قبولی، داوطلب به آزمون عملی دعوت می‌شود. در ثبت نام دانشگاه پیام نور بدون کنکور، دانشجویان براساس سوابق تحصیلی و معدل خود اقدام به ثبت نام بدون کنکور در رشته علوم ورزشی می‌کنند. یکی دیگر از شرایط تحصیل علوم ورزشی در پیام نور، شرایط عمومی است. همه دانشجویان در هر رشته‌ای باید از شرایط عمومی برخوردار باشند. شرایط پذیرش در رشته علوم ورزشی عبارتند از:

  • حداقل دید چشم باید 0.7 باشد.
  • داشتن سلامت جسمانی و ارائه گواهی سلامت
  • حداقل طول قد برای پسران 165 سانتی متر و حداقل طول قد برای دختران 158 سانتی متر است.

دوره تحصیل رشته علوم ورزشی در مقطع کارشناسی

دوره تحصیل رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور مانند سایر رشته‌های کارشناسی پیوسته، 8 ترم است. دانشجویان باید 133 واحد درسی را در طول تحصیل خود بگذرانند. واحدهای دوره کارشناسی عبارتند از: 20 واحد دروس عمومی، 72 واحد دروس تخصصی (عملی و نظری)، 14 وحد دروس پایه و 12 واحد دروس انتخابی (عملی و نظری). دروس تخصصی عملی و نظری این رشته شامل حرکت شناسی، حرکت اصلاحی، بیومکانیک ورزشی، تاریخ تربیت بدنی، فوتبال … . دانشگاه پیام نور مرکز بوکان در مقطع کارشناسی این رشته را ارائه می‌دهد. همچنین شهرهای دیگری مانند تبریز، بناب، ارومیه و… رشته علوم ورزشی را تدریس می‌کنند.

چارت دروس تخصصی رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نورچارت دروس تخصصی رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور

چارت برخی دروس تخصصی رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور در جدول زیر آمده است. برخی دروس این رشته مانند کشتی تنها مختص برادران و برخی دیگر مانند فعالیت‌های موزون مختص خواهران است.

نام درس واحد نوع درس
دو و میدانی 2 عملی-تخصصی
بدمینتون 2 عملی-تخصصی
بسکتبال 2 عملی-تخصصی
تاریخ تربیت بدنی و ورزش 2 نظری-تخصصی
ورزش‌های تخصصی 3 عملی-تخصصی
رشد حرکتی 2 نظری-تخصصی
فیزیولوژی ورزش 2 نظری-تخصصی
یادگیری حرکتی 2 نظری-تخصصی
حرکت شناسی ورزشی 2 نظری-تخصصی
کارورزی ورزش‌های پایه 2 عملی-تخصصی

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاه پیام نور

رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در برخی از مراکز پیام نور تدریس می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، در آزمون کارشناسی ارشد شرکت نموده و با انتخاب رشته در گرایش مورد نظر ادامه تحصیل دهند. در مقطع دکتری تنها گرایش مدیریت ورزشی در دانشگاه پیام نور تهران ارائه می‌شود. در دانشگاه پیام نور پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد نیز وجود دارد.

ادامه مطلب  رشته های دانشگاه پیام نور

در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌هایی از جمله رشد حرکتی، یادگیری و کنترل حرکتی، آموزش تربیت بدنی، فیزیولوژی و تغذیه ورزشی و تندرستی، تمرینات اصلاحی و مدیریت بازاریابی و ارتباطات ورزشی تدریس می‌شود. البته گرایش‌های نام برده شده در همه مراکز پیام نور ارائه نمی‌شود و باید مراکزی که آن‌ها را ارائه می‌دهند از دفترچه انتخاب رشته پیدا کنید. چارت درسی گرایش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

شرایط تحصیل علوم ورزشی در پیام نور و شهریه پیام نورشرایط تحصیل علوم ورزشی در پیام نور و شهریه پیام نور

برای تحصیل در رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور باید در آزمون عملی که یکی از شرایط پذیرش این رشته است، قبول شوید. همچنین برای تحصیل در این رشته سلامت جسمانی و قوای جسمانی داوطلبان بسیار اهمیت دارد. دانشجویانی که در رشته ورزشی خاصی مهارت دارند، احتمال موفقیت آن‌ها در طول تحصیل بیشتر است.

شهریه علوم ورزشی پیام نور به دو قسمت تقسیم می‌شود. شهریه ثابت که برای همه دانشجویان یکسان است و قبل از انتخاب واحد ملزم به پرداخت آن هستند. شهریه متغیر برای هر دانشجو متفاوت است. طبق واحدهایی که دانشجو در هر ترم انتخاب می‌کند، شهریه متغیر مشخص می‌شود. دروس عملی شهریه بیشتری نسبت به دروس نظری دارند. شهریه دانشگاه پیام نور برای افراد و رشته‌های مختلف فرق می‌کند.

رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور؛ بازار کار علوم ورزشی در داخل کشور

افراد علاقه‌مند به رشته علوم ورزشی می‌توانند در زمینه‌های مختلف مانند فیزیوتراپی، تحقیقات علمی، مربیگری ورزشی و مدیریت تیم‌های ورزشی فعالیت دشته باشند. بازار کار این رشته در داخل کشور چالش‌هایی دارد. به دلیل زیاد بودن تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور و بقیه دانشگاه‌ها، رقابت در یافتن شغل‌های مرتبط با آن زیاد است.

همچنین تعداد مراکز و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند محدود است. به همین دلیل افراد فارغ التحصیل از این رشته در جست‌وجوی فرصت‌های شغلی خارج از کشور هستند. افرادی که توانایی مالی خوبی دارند می‌توانند با ایجاد شرکت‌ها و مراکز جدید به بهبود بازار کار این رشته کمک کنند.

ادامه مطلب  تحصیل رشته شیمی در دانشگاه پیام نور

بازار کار علوم ورزشی در خارج از کشوربازار کار علوم ورزشی در خارج از کشور

بازار کار علوم ورزشی در خارج از کشور بهتر است. افرادی که در رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور تحصیل کرده‌اند، به‌راحتی می‌توانند فرصت‌های شغلی خوبی را در کشورهای دیگر پیدا کنند. افرادی که به کار کردن در حوزه‌های مختلف مرتبط با ورزش، تغذیه و تناسب اندام علاقه دارند، فرصت‌های شغلی زیادی در خارج از کشور برای آن‌ها وجود دارد. بازار کار رشته علوم ورزشی در کشورهای خارجی یک بازار کار پر رونق و پر فرصت است.

این کشورها به افرادی نیاز دارند که به جامعه در جهت حفظ تناسب اندام و سلامتی افراد جامعه کمک کند. این کار با داشتن مشاوران و متخصصان در حوزه علوم ورزشی امکان پذیر است. با داشتن شرایط تحصیل علوم ورزشی در پیام نور، فرصت تحصیل در این رشته را از دست ندهید. باتوجه‌به این‌که مدرک دانشگاه پیام نور توسط وزارت علوم و تحقیقات تایید شده و معتبر است، با در دست داشتن مدرک رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور نیز فرصت‌های شغلی خوبی در خارج از کشور دارید.

جمع‌بندی

از اهداف گسترده رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور می‌توان به حرکت درمانی، مدیریت ورزشی و روانشناسی ورزشی اشاره کرد. این رشته یکی از رشته‌های شبیه تربیت بدنی است. همچنین شرایط تحصیل علوم ورزشی در پیام نور و شهریه علوم ورزشی پیام نور نیز مانند رشته تربیت بدنی است. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در صنایع مرتبط با ورزش مشغول به کار شوند.

بازار کار این رشته در خارج از کشور بهتر و مناسب‌تر است. مجموعه پی ان یو اگزم همیشه درحال کمک به دانشجویان پیام نور است. این کار را با ارائه فیلم‌های آموزشی رایگان انجام می‌دهد. همچنین با دانلود رایگان سوالات پیام نور می‌توانید نمره خوبی را در امتحان خود کسب کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
جستجو