رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور | شرایط ثبت نام + شهریه

رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور

رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور

رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور یکی از رشته‌های پرطرف‌دار گروه علوم‌تجربی است.علاقه‌مندان به تحصیل در پیام نور می‌توانند در زمان انتخاب رشته به انتخاب رشته محل‌های این دانشگاه بپردازند. ثبت نام رشته صنایع غذایی پیام نور به دو شیوه بدون آزمون و با آزمون انجام می‌شود و نیازمند اخذ پذیرش از سازمان سنجش و آموزش کشور است. در ادامه این مطلب از وب‌سایت پی ان یو اگزم با ما همراه باشید تا به بررسی رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور و تحصیل در پیام نور بپردازیم.

تحصیل در پیام نور در رشته صنایع غذایی

رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور یکی از رشته‌های پر مخاطب گروه علوم‌تجربی است. متخصصین این رشته به فراوری مواد خام گیاهی، حیوانی و غذایی تولیدی پرداخته و آن را برای مصرف آماده می‌کنند. این رشته در حال حاضر هم به‌صورت با آزمون و هم بدون آزمون در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود.

ثبت نام رشته صنایع غذایی پیام نور بدون کنکور

ثبت نام رشته صنایع غذایی پیام نور بدون کنکور

داوطلبان پذیرش در رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور می‌توانند در کنکور سراسری شرکت نموده و پس از کسب نمره قبولی به انتخاب رشته بپردازند. همچنین می‌توانند به‌صورت بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی به انتخاب رشته بپردازند. انتخاب رشته بدون آزمون دو بار در سال در مردادماه و آذرماه برای ورودی‌های مهر و بهمن انجام می‌شود. نوع پذیرش در مدرک تحصیلی قید نمی‌شود و میزان شهریه هر دو شیوه پذیرش برای یک رشته خاص یکسان است.

ادامه مطلب  رشته های ارشد فراگیر پیام نور اصفهان

بیشتر بخوانید: رشته ادبیات عرب دانشگاه پیام نور

دروس رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور

تعداد کل واحدهای درسی رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور 130 واحد است که شامل 22 واحد دروس عمومی، 25 واحد دروس پایه، 37 واحد دروس اصلی و 28 واحد دروس اختصاصی است. تعداد واحدهای دروس کارآموزی نیز 18 واحد است.

 1. دروس عمومی

یک درس از دروس اخلاق اسلامی، زبان عمومی، یک درس از دروس انقلاب اسلامی، تربیت‌بدنی، یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی، ورزش، یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی و جمعیت و تنظیم خانواده از دروس عمومی رشته صنایع غذایی هستند.

2. دروس پایه

روش‌های مطالعه و یادگیری، بیوشیمی مقدماتی، فیزیولوژی، آناتومی، آمار حیاتی، مبانی روان‌شناسی، جامعه‌شناسی پزشکی، اپیدمیولوژی بیماری‌ها، بهداشت عمومی، میکروب‌شناسی عمومی و انگل‌شناسی دروس پایه رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور هستند.

3. دروس اصلی

دروس اصلی رشته صنایع غذایی عبارت‌اند از: بیوشیمی متابولیسم، بهداشت و مسمومیت‌های غذایی، میکروب‌شناسی مواد غذایی، اصول و روش‌های نگهداری مواد غذایی، شیمی و تجزیه مواد غذایی، اثر فرایند بر ارزش غذا، تغذیه اساسی 1، تغذیه اساسی 2، فیزیولوژی تغذیه، زبان تخصصی، اصول تنظیم برنامه‌های غذایی، اصول ایمونولوژی، داروشناسی، مدیریت خدمات غذایی، کاربرد رایانه در علوم تغذیه، اکولوژی غذا و تغذیه، پاتوفیزیولوژی

بیشتر بخوانید: دانشگاه پیام نور مرودشت

4. دروس تخصصی

تحصیل در رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور نیازمند گذراندن دروس تخصصی زیر است:

تغذیه در دوره‌های زندگی، تغذیه گروه‌ها و شرایط ویژه، خدمات تغذیه‌ای در نظام مراقبت‌های بهداشتی، اصول برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌های تغذیه‌ای، ارزیابی وضع تغذیه، اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی، اصول آموزش و مشاوره تغذیه، بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه، رژیم‌درمانی 1، رژیم درمانی 2، روش تحقیق در علوم بهداشتی، سمینار تغذیه، پروژه

5. دروس کارآموزی در عرصه

تحصیل در پیام نور در رشته صنایع غذایی نیازمند گذراندن دروس کارآموزی در عرصه به شرح زیر است:

  • الف: بخش صنایع غذایی، صنایع گوشت و روغن، صنایع شیر – لبنیات و غلات، صنایع کمپوت – کنسرو و نوشابه، اداره استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی
  • ب: کارآموزی تغذیه در PHC و سایر مراکز جامعه، مراکز روستایی، مراکز شهری، مراکز شهرستانی و سایر مراکز جامعه
  • پ: کارآموزی تغذیه در بیمارستان، مدیریت بخش غذایی بیمارستان، آزمایشگاه تشخیص طبی، بخش بیماری‌های کودکان، مشاوره بیماران سرپایی، بخش گوارش – کبد و پانکراس، بخش قلب – عروق و CCU، بخش دیابت و غدد درون‌ریز، بخش جراحی و ICU، بخش کلیه
گرایش‌های رشته صنایع غذایی پیام نور

گرایش‌های رشته صنایع غذایی پیام نور

رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی بدون گرایش است. در مقطع کارشناسی‌ارشد این رشته دارای گرایش‌های فناوری مواد غذایی، زیست‌فناوری مواد غذایی، شیمی مواد غذایی و مهندسی صنایع غذایی است. در مقطع دکتری نیز این رشته با عنوان علوم و مهندسی صنایع غذایی ارائه می‌شود.

ادامه مطلب  رشته روانشناسی پیام نور

شهریه رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور

شهریه‌ای که از داوطلبان رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور گرفته می‌شود، به تعداد واحدهای اخذ شده در هر ترم به‌علاوه شهریه ثابت بستگی دارد. شهریه متغیر پس از نهایی‌شدن انتخاب واحد دانشگاه پیام نور در هر ترم مشخص می‌شود. مقدار این شهریه هر ساله 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد. مهلت پرداخت شهریه ثابت تا قبل از شروع انتخاب واحد است. همچنین شهریه متغیر باید تا قبل از شروع امتحانات پایان ترم پرداخت شود و پرداخت آن لازمه دریافت کارت آزمون است.

بازار کار و آینده شغلی رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور

بازار کار و آینده شغلی رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور

بازار کار رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور نسبتا خوب است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در کارخانجات صنایع غذایی مشغول به کار شوند. همچنین مهندسان صنایع غذایی با عناوین شغلی مهندس فنی، مدیر تولید، مسئول کنترل کیفیت، کارشناس شبکه‌های بهداشتی و… می توانند فعالیت نمایند.

همچنین می‌توانند به تاسیس کارگاه‌ها و کارخانجات تولید مواد غذایی بپردازند. این افراد می‌توانند مسئولیت فنی، آزمایشگاه، کنترل کیفیت تولید را عهده‌دار شده و در بخش تحقیق و توسعه کارخانجات و مدیریت تولید به فعالیت بپردازند. به‌علاوه مسئولیت کنترل بسته‌بندی، ارائه مشاوره تغذیه‌ای و ساخت محصولات جدید نیز می‌تواند بر عهده فارغ‌التحصیلان رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور باشد.

جمع‌بندی

فارغ‌التحصیلان رشته صنایع غذایی دانشگاه پیام نور می‌توانند در بخش‌های مختلفی از کارخانجات صنایع غذایی مشغول به کار شوند. تحصیل در پیام نور به دلیل مزایای زیادی که دارد، موردتوجه بسیاری از داوطلبان کنکور قرار می‌گیرد. ثبت نام رشته صنایع غذایی پیام نور هم به‌صورت با آزمون و هم بدون آزمون از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور صورت می‌گیرد.

پی ان یو اگزم یکی از زیر مجموعه‌های یونی لند است که با هدف ارائه آموزش‌های کاربردی به دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله پیام‌نور و دولتی تاسیس گردیده است. بیشتر تمرکز این سایت ارائه آموزش‌های شب امتحانی به دانشجویان دانشگاه پیام‌نور است. همچنین در این سایت می‌توان به آموزش‌های کاربردی برای کنکور ارشد و دکتری دست پیدا کرد و به دانلود رایگان نمونه سوالات پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در پی ان یو اگزم تماس بگیرید.

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مشهد

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مشهد

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در دانشگاه پیام نور ثبت نام در دانشگاه پیام نور مشهد بدون کنکور رشته‌…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور کاشان

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام دانشگاه پیام نور کاشان بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تبریز

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تبریز

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در دانشگاه پیام نور تبریز بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور اصفهان

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در پیام نور اصفهان بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید
رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

آنچه در این نوشته میخوانید ثبت نام در پیام نور مرودشت بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *