Search
Close this search box.

تحصیل رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور

رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور

رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور یکی از گزینه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل متقاضیان تحصیل در این دانشگاه است. دانشگاه پیام‌نور یکی از مجموعه دانشگاه‌های ایران است که مورد تأیید وزارت علوم و تحقیقات قرار دارد. این دانشگاه با هدف فراهم‌سازی امکان ادامه تحصیل برای تمام اقشار جامعه تأسیس شد.

تحصیل در پیام نور فرصت مناسبی برای افرادی است که به دلیل موقعیت شغلی یا خانوادگی نمی‌توانند در دانشگاه‌های روزانه تحصیل کنند. علاوه بر مقطع کارشناسی امکان تحصیل در دوره ارشد رشته روابط عمومی پیام نور و رشته‌های تحصیلی مختلف وجود دارد. در این مقاله از وب‌سایت پی ان یو اگزم رشته روابط عمومی در دانشگاه پیام نور، بازار کار، شرایط و گرایش‌های آن را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور

برای بسیاری از پذیرفته‌شدگان در دانشگاه، آینده شغلی و درآمد یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی است. فردی که در رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور یا هر دانشگاه دیگری تحصیل می‌کند باید بتواند بعد از پایان تحصیلات بر اساس آموخته‌ها و مهارت‌هایی که کسب کرده است پل ارتباطی کارآمدی بین شرکت و مشتریان یا مراجعین باشد.

کارشناسان رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه‌ها در بخش اداری شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مشغول به کار می‌شوند. این افراد در امور مربوط به مسئول امور تبلیغات، انتشارات، ارتباطات مردمی، امور سمعی‌بصری، امور تشریفات و مراسم‌ها و… فعالیت می‌کنند. به دلیل آنکه واحدهای درسی و اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور همانند سایر دانشگاه‌های کشور است فارغ‌التحصیلان می‌توانند با اثبات مهارت‌های خود وارد بازار کار شوند.

درباره بازار کار این رشته در خارج از کشور باید گفت که از این رشته در برخی کشورهای خارجی بسیار استقبال می‌شود و آینده شغلی خوبی دارد. درآمد این رشته در کشورهای توسعه‌یافته بالا بوده و این امر به دلیل توانمندی تجهیزات ارتباطی در این کشورها است که در صدر این کشورها آمریکا قرار دارد.

ادامه مطلب  رشته میکروبیولوژی دانشگاه پیام نور

روش پذیرش رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نورروش پذیرش رشته روابط عمومی پیام نور

برای تحصیل در پیام‌نور دو روش شرکت در کنکور سراسری و تحصیل بدون شرکت در کنکور وجود دارد. پذیرش بدون آزمون پیام‌نور بر اساس سوابق تحصیلی یعنی معدل دیپلم است و این روش پذیرش تابع قوانین و ضوابطی است که سازمان سنجش آن‌ها را تعیین می‌کند.

رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور نیز به دو روش با آزمون و بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد که البته هنگام انتخاب آن باید به دانشگاه محل تحصیل دقت کرد. یعنی برخی دانشگاه‌های پیام‌نور دانشجویان را بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌کنند؛ ولی برای تحصیل در این رشته در برخی دیگر از دانشگاه‌ها باید در آزمون سراسری پذیرفته شد. به‌عنوان مثال در دانشگاه پیام نور اصفهان، بوشهر واحد جم، تهران غرب، خراسان جنوبی واحد سرایان دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته می‌شوند.

واحدهای درسی رشته روابط عمومی

رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌های دیگر به دودسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

دروس پایه رشته روابط‌عمومی عبارت‌اند از:

  • وبلاگ‌نویسی
  • هنر و ارتباطات
  • ارتباطات انسانی
  • روان‌شناسی اجتماعی
  • جامعه‌شناسی فرهنگی

همچنین در رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور باید دروس اصلی را نیز گذراند که عبارت‌اند از:

  • اصول سخنوری
  • ارتباط با رسانه
  • اصول و فنون تبلیغات
  • خبرنویسی
  • چاپ و نشر
  • مراسم و تشریفات
  • مخاطب‌شناسی
  • مبانی روابط‌عمومی
  • متون تخصصی
  • ارتباط تصویری
  • رسانه‌شناسی
  • مبانی روابط‌عمومی
  • ویراستاری و صفحه‌آرایی
  • شیوه نگارش در روابط‌عمومی
  • حقوق فرهنگی و رسانه‌ای
  • کاربرد وسایل سمعی و بصری
  • جمع‌آوری و پردازش اطلاعات
  • ویراستاری و صفحه‌آرایی
  • شیوه نگارش در روابط‌عمومی
  • کاربینی
  • کارورزی 1
  • کارورزی 2

دانشجویان رشته روابط ‌عمومی دانشگاه پیام نور با تحصیل در پیام نور و سایر دانشگاه‌ها با گذراندن این واحدهای درسی می‌توانند به کارشناسان ماهر در روابط عمومی تبدیل شوند. علاوه بر گذراندن واحدهای درسی انگیزه و شخصیت افراد نیز برای اشتیاق به برقراری ارتباط با مراجعان و مشتریان سازمان‌ها نقش زیادی در موفقیت شغلی آنان دارد.

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور مرودشت

همچنین برای ارتقای موقعیت شغلی و افزایش درآمد دانشجویان می‌توانند بعد از دوره کارشناسی در مقطع ارشد رشته روابط عمومی پیام نور شرکت کنند. در مقطع ارشد نیز معمولاً 6 درس پایه، 8 واحد درس تخصصی (اختصاصی گرایش)، 8 واحد درس اختیاری (انتخابی گرایش) و 4 پایان‌نامه است. برای آگاهی از کد رشته دانشگاه‌های پیام نور که رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور را ارائه می‌دهند باید دفترچه انتخاب رشته پیام نور را از سایت سنجش دریافت کنید.

تحصل در پیام نور؛ بازار کار و درآمد رشته روابط عمومیتحصل در پیام نور؛ بازار کار و درآمد رشته روابط عمومی

همان‌طور که در یکی از بخش‌های قبلی گفته شد رشته روابط‌عمومی بازار کار خوبی به‌ویژه در کشورهای پیشرفته دارد. فارغ‌التحصیلان رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور بعد از پایان تحصیل در پیام نور می‌توانند بر اساس گرایش تحصیلی خود در شرکت‌ها و سازمان‌های صنعتی، تجاری، انجمن‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.

میزان درآمد کارشناسان رشته پیام‌نور به میزان مهارت، تخصص، سابقه کاری و میزان تحصیلات آن‌ها بستگی دارد. البته در کشورهای پیشرفته جهان و به‌ویژه آمریکا رشته روابط‌عمومی بازار کار و درآمد بالایی دارد و برخی از علاقه‌مندان به این رشته برای ادامه تحصیل و اشتغال برای دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام می‌کنند.

گرایش های رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور

رشته روابط عمومی پیام نور و سایر دانشگاه‌های کشور یکی از رشته‌های جذاب دانشگاهی است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد. برای تحصیل در رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پایه و تخصصی رشته، فرد باید از توانایی و مهارت بالایی برای برقراری ارتباطات سازنده با مردم برخوردار باشد.

دانشجویان متقاضی تحصیل در پیام نور در رشته روابط‌عمومی می‌توانند یکی از گرایش‌های رشته را انتخاب کرده و بعد از فارغ‌التحصیلی در بخش‌های مختلف سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی یا غیردولتی مشغول به کار شوند. این افراد می‌توانند در بخش‌های مختلف سازمان‌ها و شرکت‌ها مانند امور تبلیغات، انتشارات، ارتباطات مردمی، امور سمعی‌بصری، امور تشریفات و مراسم‌ها فعالیت کنند.

ادامه مطلب  رشته های دانشگاه پیام نور

همچنین متقاضیان ارشد رشته روابط عمومی پیام نور می‌توانند یکی از گرایش‌های زیر را انتخاب کرده و با ارتقای مدرک تحصیلی و سطح مهارت‌های خود آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند. این گرایش‌ها عبارت‌اند از:

  • روابط‌عمومی و امور اجتماعی
  • روابط‌عمومی و امور فرهنگی
  • روابط‌عمومی و رسانه‌های اجتماعی
  • روابط‌عمومی و امور بین‌الملل
  • روابط‌عمومی و صنعت و بازرگانی

تحصیل رشته روابط عمومی در خارج از کشورتحصیل رشته روابط عمومی در خارج از کشور

ازآنجایی‌که دانشگاه پیام‌نور یکی از دانشگاه‌های معتبر تحت‌نظر وزارت علوم است مدرک دانشگاهی آن نیز مورد پذیرش در داخل و بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور است. متقاضیان رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور که قصد دارند بعد از فارغ‌التحصیلی، در مقاطع تکمیلی در خارج از کشور تحصیل کنند باید دانشگاه‌های خارجی را که این رشته را داشته و مدرک پیام‌نور را قبول دارند جستجو کرده و برای اپلای اقدام کنند. هر دانشگاه برای پذیرش دانشجو قوانین خاص خود را دارد که آگاهی از شرایط پذیرش، ثبت‌نام، هزینه و بازار کار در آن کشور از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شوند.

جمع‌بندی

رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور یکی از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه است که هم از طریق آزمون سراسری و هم بر اساس سوابق تحصیلی می‌توان در آن تحصیل کرد. تحصیل در پیام نور فرصت خوبی برای افرادی است که به دلایل مختلف نمی‌توانند در سایر دانشگاه‌های روزانه ادامه تحصیل دهند. بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی برای افزایش دانش و ارتقای مدرک تحصیلی خود در مقطع ارشد رشته روابط عمومی پیام نور شرکت می‌کنند.

این کار شانس آن‌ها را در بازار کار و درآمد را افزایش می‌دهد. سایت پی ان یو اگزم با فراهم‌سازی نمونه سؤالات دانشگاه‌ پیام‌نور و همچنین بسته‌های آموزشی فرصت خوبی را برای موفقیت دانشجویان این دانشگاه فراهم کرده است. همچنین فیلم‌های آموزشی رایگان پیام نور فرصت مناسب دیگری برای موفقیت در امتحانات پایان ترم است.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *