جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور

از جمله موارد تاثیرگذار در زندگی انسان، انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب است. انتخاب رشته تحصیلی مقدمه انتخاب شغل است. رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور یکی از رشته‌هایی است که داوطلبان برای تحصیل می‌توانند انتخاب کنند. داوطلبان قبل از انتخاب و ثبت نام باید از شرایط تحصیل علوم اجتماعی در پیام نور اطلاع داشته باشند. تعدادی از مراکز دانشگاه‌ پیام نور در برخی از شهرها، گرایش‌های ارشد علوم اجتماعی پیام نور را نیز ارائه می‌کنند. در ادامه این مطلب از وب‌سایت پی ان یو اگزم با ما همراه باشید تا تحصیل رشته علوم اجتماعی را در دانشگاه پیام نور بررسی کنیم.

معرفی رشته علوم اجتماعی و گرایش‌های آن

رشته علوم اجتماعی در دانشگاه‌ها به دلیل معضلات موجود در رفاه اجتماعی مانند افزایش تقاضا برای امکانات آموزشی، درمانی، اشتغال و مسکن، جایگاه ویژه‌ای دارد. وجود متخصص برای حل این معضلات و مشکلات اجتماعی با برنامه ریزی علمی و مناسب الزامی است. بسیاری از افراد متقاضی پذیرش در رشته علوم اجتماعی بدون شرکت در کنکور هستند. به زبان ساده یعنی امکان ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه پیام نور وجود دارد. به‌طورکلی ثبت نام دانشگاه پیام نور به دو صورت با آزمون و بدون آزمون انجام می‌گیرد.

به دلیل گستردگی اجتماع و به دنبال آن گستردگی مسائل علوم اجتماعی، این رشته به چند زیر شاخه تقسیم شده است: مردم شناسی، مددکاری اجتماعی، رفاه و تعاون اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی و پژوهشگری اجتماعی. گرایش‌های ارشد علوم اجتماعی پیام نور عبارتند از: جمعین شناسی، جامعه شناسی، برنامه ریزی رفاه اجتماعی، مطالعات فرهنگی، برنامه ریزی توسعه منطقه‌ای و توسعه محلی گرایش شهری.

باتوجه‌به نام زیر شاخه‌ها، حوزه فعالیت متخصصان هرکدام تا حدودی مشخص است. دروس این گرایش‌ها در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور چه در دوره بدون آزمون و چه در دوره با آزمون مشابه است. نهادهای مختلف مانند شهرداری، فرهنگسرا، وزارتخانه ارشاد، گمرک و بازار بورس، وزارت بهداشت، انجمن‌های دولتی و خصوصی و… به متخصصان رشته علوم اجتماعی نیاز دارند.

ادامه مطلب  مهندسی برق

رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور؛ شرایط تحصیل علوم اجتماعی در پیام نوررشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور؛ شرایط تحصیل علوم اجتماعی در پیام نور

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های پیام نور مانند دانشگاه پیام نور واحد سلماس، دشوار نیست. با افزایش جمعیت به صورت روز افزون، کشورهای جهان در سال‌های آینده با معضل‌های اجتماعی از جمله تقاضای اجتماعی برای اشتغال، بهداشت، آموزش، مسکن و… مواجه خواهند شد. به همین دلیل وجود متخصص در این حوزه برای جامعه الزامی است. با تحصیل در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور، برای حل این نیازها و مشکلات به جامعه کمک خواهید کرد.

در مقطع کارشناسی به مدت 8 نیم‌سال تحصیلی مجاز به تحصیل هستید. یکی از عوامل مهم برای تحصیل در این رشته این است که به مطالعه درباره مباحث مردم شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و علوم انسانی علاقه داشته باشید. همچنین در دروس زبان انگلیسی، ریاضیات، جغرافیا باید قوی باشید. داشتن روحیه کار گروهی و ثبات عاطفی نیز در این رشته نیاز است.

دروس گرایش‌های مختلف رشته علوم اجتماعی

برخی دروس مشترک در گرایش‌های مختلف رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور عبارتند از:

روش تحقیق، بررسی مسائل اجتماعی ایران، جامعه شناسی انقلاب‌ها، مبانی جمعیت ‌شناسی، ریاضیات پایه، مبانی فلسفه، اصول علم اقتصاد، مبانی روانشناسی، مبانی مردم شناسی، اصول علم سیاست، آمار مقدماتی، روش تحقیق علمی، آمار در علوم اجتماعی، زبان خارجی تخصصی، انسان از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب، نظریه‌های جامعه شناسی، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، روش‌های مقدماتی تحلیل جمعیت.

برخی دروس تخصصی گرایش پژوهشگری اجتماعی رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور:

جامعه شناسی روستایی، جامعه شاسی شهری، جامعه شناسی خانواده، کاربرد کامپیوتر، جامعه شناسی صنعتی، کاربرد جمعیت شناسی، تکنیک‌های خاص تحقیق، جامعه شناسی سازمان‌ها، جامعه شناسی توسعه، جامعه شناسی ارتباط جمعی.

تعدادی دروس تخصصی گرایش برنامه ریزی اجتماعی:

برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی روستائی، تکنیک‌های مقدماتی برنامه ریزی، برنامه ریزی حمل و نقل، اصول علم جغرافیا و نقشه خوانی، اصول توسعه و عمران و…

ادامه مطلب  مدیریت نوآوری و فناوری از گرایش های کاربردی ارشد مهندسی صنایع

ارشد علوم اجتماعی پیام نورارشد علوم اجتماعی پیام نور

دانشگاه پیام نور جزء دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم است. این دانشگاه نیز دارای دوره‌های فراگیر ارشد است. شرایط تحصیل علوم اجتماعی در پیام نور مانند بقیه رشته‌ها است. داوطلبان می‌توانند با ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور، بدون در نظر داشتن رشته تحصیلی که در کارشناسی داشته‌اند، در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند. یکی از رشته‌های ارشد فراگیر پیام نور اصفهان، رشته مطالعات فرهنگی است.

رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور مراکز اصفهان، تهران، همدان، ساری و تعدادی شهر دیگر در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌ جامعه شناسی را ارائه داده است. در دانشگاه پیام نور بوکان و کرمانشاه، گرایش برنامه ریزی رفاه اجتماعی و در مراکز اصفهان، بوشهر، رشت، تهران و دامغان گرایش مطالعات فرهنگی ارائه شده است. همچنین رشته‌های توسعه محلی گرایش شهری، برنامه ریزی توسعه منطقه‌ای و جمعیت شناسی نیز در مقطع ارشد برخی مراکز پیام نور ارائه می‌شود. اطلاع از ظرفیت هر یک از رشته‌ها در مراکز مورد نظر خود از طریق مطالعه دفترچه انتخاب رشته امکان پذیر است.

مدرک و آینده شغلی رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور در ایران

شاید برایتان سوال باشد که آیا مدرک دانشگاه پیام نور معتبر است؟ مدرکی که از دانشگاه پیام نور اخذ می‌کنید، مانند مدرک دانشگاه‌های دیگر مورد تاید وزارت علوم و تحقیقات کشور قرار گرفته است. همچنین قابل ترجمه و ارائه به سازمان‌های مختلف است. مدارک دانشگاه‌هایی که مورد تایید وزارت علوم باشد، معتبر هستند و برای ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع بالاتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدرک دانشگاه پیام نور توسط بسیاری از کشور‌های خارجی تایید می‌شود؛ اما دقت داشته باشید که پذیرش دانشجو در کشورهای مختلف نیز متفاوت است.

فارغ التحصیلان رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور می‌توانند به‌عنوان کارشناس در نهادهای اجتماعی و فرهنگی، شهرداری و انجمن‌های خصوصی و دولتی در تصمیم‌گیری‌های کوچک و بزرگ نقش مهمی داشته باشند. همچنین  به دلیل داشتن دید وسیع در مسائل شهری و روستایی در فرمانداری، وزراتخانه‌ها، بهزیستی، کمیته امداد و… می‌توانند مشغول به کار شوند.

ادامه مطلب  رشته روانشناسی بدون کنکور پیام نور

حقوق و درآمد رشته علوم اجتماعیحقوق و درآمد رشته علوم اجتماعی

درآمد و حقوق افراد تحصیل کرده در این رشته بسیار متنوع است. در مواردی که افراد در بخش‌های آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاه و موسسات تحقیقاتی مشغول هستند، حقوق آن‌ها توسط حکومت، موسسات غیرانتفاعی یا سازمان‌های شخصی تامین می‌شود. میان حقوق و درآمد این رشته به عواملی مانند تجربه و تخصص، موقعیت شغلی، سطح تحصیلات و محل کار بستگی دارد. مثلا درآمد و حقوق افراد مشغول در سازمان‌های غیرانتفاعی و خصوصی با افرادی که در موسسات دولتی مشغول هستند متفاوت است.

توانایی مورد نیاز کارشناس رشته علوم اجتماعی

تخصص‌های رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نوربسیار متنوع هستند. توانایی مورد نیاز به حوزه تخصصی شما بستگی دارد. ممکن است افراد در دو حوزه مختلف، توانایی‌های متفاوت نیز داشته باشند. تعدادی از توانایی‌های عمومی که برای کارشناسان این رشته نیاز است عبارتند از: مهارت‌های روش تحقیق اجتماعی، دانش اجتماعی، توانایی تحکل فشار و استرس، داشتن توانایی برنامه ریزی و سازماندهی و… .

جمع‌بندی

رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور، در بین رشته‌های پر طرفدار این دانشگاه قرار دارد. این رشته در مقطع کارشناسی و ارشد گرایش‌های مختلفی را در برخی مراکز کشور اراده می‌کنند. از شرایط تحصیل علوم اجتماعی در پیام نور می‌توان به داشتن مهارت‌های ارتباطی، توانایی برنامه ریزی و سازماندهی، توانایی تحلیل و ارزیابی و… در افراد متقاضی اشاره کرد.

ارشد علوم اجتماعی پیام نور در برخی شهرها مانند مهاباد، اصفهان، تهران، همدان و و کرمانشاه ارائه می‌شود. یکی از مجموعه‌های یونی لند، پی ان یو اگزم است. هدف این مجموعه ارائه آموزش‌های کاربردی به دانشجویان پیام نور و دواتی در شب امتحان است. در شب امتحان از فیلم‌های آموزشی رایگان پیام نور استفاده کنید تا نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *