رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور

رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور

یکی از رشته‌های نوپا گروه تجربی، زیست شناسی گیاهی است. در رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور، مباحث مربوط به گیاهان بررسی می‌شود. تحصیل در پیام نور مزایای زیادی دارد از جمله: اخذ مدرک معتبر بعد از فارغ التحصیلی، برگزاری کلاس‌ها به صورت غیر حضوری و… . شهریه زیست شناسی گیاهی پیام نور برای دانشجویان در هر نیم‌سال تحصیلی متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رشته زیست شناسی گیاهی در این مقاله از وب‌سایت پی ان یو اگزم با ما همراه باشید.

آشنایی با رشته زیست شناسی گیاهی در دانشگاه پیام نور

در این رشته مباحث مربوط به گیاه مانند ریخت زایی، جلبک شناسی، بیوشیمی، گیاه شناسی و فیزیولوژی گیاهی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور دارای دو بخش سیستماتیک و فیزیولوژی است. در بخش فیزیولوژی زندگی گیاهان و اندام‌های مختلف گیاهی شناخته می‌شوند. در بخش سیستماتیک طبقه‌بندی و اسامی گیاهان، تحقیق و بررسی می‌شود. با وجود متخصصان حوزه زیست شناسی گیاهی و با مطالعاتی که روی گیاهان انجام می‌دهند، پوشش گیاهی حفظ می‌شود.

انسان‌ها از گذشته درحال تحقیق و بررسی درمورد ویژگی گیاهان ازجمله تشخیص سمی بودن آن‌ها هستند. امروزه این تحقیقات از طریق ابزارهای پیشرفته و نوین انجام می‌گیرد. هدف زیست شناسان گیاهی بهبود کشاورزی، تولید داروهای گیاهی و حفاظت از محیط زیست است. همچنین کارشناسان زیست شناسی گیاهی پس از تحصیل در پیام نور، انواع گیاهان، نقش گیاهان در حفظ تعادل بومی و روابط آن‌ها با محیط زیست را شناسایی و بررسی می‌کنند.

نحوه ثبت نام در رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نورنحوه ثبت نام در رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور

کسانی که متقاضی ثبت نام کارشناسی رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور به صورت بدون کنکور هستند، با مراجعه به سایت سنجش می‌توانند از تاریخ و شرایط ثبت نام مطلع شوند. تعداد دانشگاه‌هایی که در رشته زیست شناسی گیاهی پیام نور بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌کنند، بیشتر از دانشگاه‌های سراسری است. اکثر رشته‌هایی که متقاضی کمتری دارند به دلیل سخت نبودن شرایط تحصیل در پیام نور در همه دانشگاه‌های آن پذیرش بدون شرکت در کنکور سراسری است.

ادامه مطلب  معرفی گرایش‌های ارشد رشته مهندسی مکانیک

برای مطالعه کد رشته دانشگاه‌های پیام نور که رشته زیست شناسی گیاهی را ارائه می‌دهند باید دفترچه انتخاب رشته پیام نور را از سایت سنجش دریافت کنید. بعد از انتخاب و اولویت‌بندی کدهای مورد نظر، در زمان تعیین شده باید آن‌ها را در فرم انتخاب رشته وارد کنید. تعدادی از دانشگاه‌های پیام نور برای ثبت نام بدون کنکور رشته زیست شناسی گیاهی: دانشگاه پیام نور مرکز گنبد، دانشگاه پیام نور مرکز ساوه، دانشگاه پیام نور مرکز بابل، دانشگاه پیام نور مرکز تفت و… .

دروس زیست شناسی گیاهی

دروس رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور به 4 دسته تقسیم می‌شود: 1- دروس پایه 2- دروس مشترک بین همه گرایش‌ها 3- دروس تخصصی 4- دروس گیاهی

برخی دروس مشترک در گرایش‌های مختلف: شیمی آلی، بیوشیمی، آمار زیستی، میکروبیولوژی، ویروس شناسی، سیستماتیک گیاهی، فیزیک، ریاضی، اکولوژی، تکامل موجودات زنده و… .

درس‌های تخصصی گرایش علوم گیاهی عبارتند از: اصول رده‌بندی گیاهان، قارچ شناسی، ازدیاد گیاهان، انتقال مواد در گیاه، اکو فیزیولوژی گیاهی و… ( اکثر درس‌های مربوط به این رشته همراه با آزمایشگاه است.)

گرایش ‌های ارشد و دکتری رشته زیست شناسی گیاهیگرایش ‌های ارشد و دکتری رشته زیست شناسی گیاهی

به دلیل گستردگی علم زیست شناسی، در مقطع کارشناسی ارشد به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. داوطلبان کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور، می‌توانند در هر زمینه‌ای که علاقه دارند ادامه تحصیل دهند. گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل 3 شاخه زیست شناسی تکوینی گیاهی، سیستماتیک و اکولوژی گیاهی و فیزیولوژی گیاهی می‌شود.

اکنون برای داوطلبان این امکان فراهم شده است که در صورت داشتن تمایل از رشته زیست شناسی گیاهی به عنوان رشته امتحانی دوم در مقطع ارشد استفاده کنند. درصورتی که این رشته، رشته اول امتحانی داوطلبان باشد، امکان تحصیل همزمان در دو رشته را نخواهند داشت. فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد تمام رشته‌ها مجاز به شرکت در آزمون دکتری رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور هستند.

ادامه مطلب  مهندسی مکانیک خودرو

در آزمون دکتری در مجموعه زیست شناسی گیاهی، رشته‌های زیست شناسی گیاهی_سیستماتیک و بوم شناسی، زیست شناسی گیاهی_سلولی و تکوینی و همچنین رشته زیست شناسی گیاهی_فیزیولوژی قرار دارند. دروس گرایش‌های مختلف باهم متفاوت است. در دانشگاه‌ پیام نور تبریز، نقده، نجف آباد، تهران شرق، همدان و تفت رشته زیست شناسی گیاهی گرایش فیزیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود.

رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور؛ ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور

یکی از راه‌های متداول برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد، ثبت نام در کنکور است. کسانی که به علت‌های مختلف موفق به شرکت در آزمون و یا کسب نمره لازم برای قبولی در رشته مورد علاقه خود نشدند، نگران نباشند. دانشگاه پیام نور برای این افراد فرصتی را با عنوان ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور فراهم کرده است. متقاضیان باید در بازه زمانی مشخص شده نسبت به ثبت نام آن اقدام کنند.

آشنایی با نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور به دانشجویان کمک می‌کند بدون تحمل استرس کنکور، به تحصیل خود در دانشگاه پیام نور ادامه دهند. دفترچه مربوط به ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد پیام نور توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در پیام نور و رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور باید منابع آزمون خود را برای شرکت در آن تهیه کنند.

بازار کار رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور در داخل و خارج از کشوربازار کار رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور در داخل و خارج از کشور

بازار کار و آینده شغلی رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور، دارای طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی است. از بازار کارهای این رشته می‌توان به اشتغال در بازار کارهای داخلی و بین المللی اشاره کرد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مشغول به کار شوند. مانند: مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم و جذب – انستیتو پاستور

یکی دیگر از بازار کارهای این رشته، شناسایی و مطالعه درمورد گیاهان دارویی و شناخت خواص آن‌ها است. استفاده از گیاهان دارویی در کشورهای آسیایی مانند چین و ایران رایج است. با شناخت خواص درمانی گیاهان می‌توانید کسب و کار ایجاد کنید. از عوامل تاثیرگذار در درآمد این رشته دانشگاهی، مهارت علمی بالا و ادامه تحصیل است. با ادامه تحصیل و کسب مهارت و تخصص در این رشته فرصت‌های شغلی بیشتری خواهید داشت.

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور یزد

مدرک و شهریه زیست شناسی گیاهی پیام نور

برای هر دانشجو میزان اعتبار مدرکی که می‌خواهد بگیرد اهمیت دارد. برخی بر این باور هستند که با تحصیل در پیام نور، مدرکی که در نهایت دریافت می‌کنند معتبر نیست. در حقیقت مدرکی که با تحصیل در رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور دریافت می‌کنید به اندازه مدرک سایر دانشگاه‌ها معتبر است.

مدرک دانشگاه پیام نور توسط وزارت علوم و تحقیقات تایید شده است. شهریه دانشگاه پیام نور به دو قسمت شهریه ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. میزان شهریه متغیر برای تحصیل در پیام نور به نوع رشته تحصیلی شما و همچنین تعداد و نوع واحدهایی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. در هر سال 10 الی 15 درصد شهریه افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی

یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی هرشخص، انتخاب رشته است. با انتخاب رشته زیست شناسی گیاهی دانشگاه پیام نور درباره رشد و تمایز، تولید مثل و ساختار گیاه اطلاعات زیادی کسب خواهید کرد. یکی از مزایای تحصیل در پیام نور، کمتر بودن شهریه آن نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز است. شهریه زیست شناسی گیاهی پیام نور نسبت به شهریه دانشگاه آزاد بسیار کمتر است.

مجموعه پی ان یو اگزم برنامه‌های ویژه‌ای را برای دانشجویان دانشگاه پیام نور در نظر گرفته است. با این کار به دانشجویان کمک می‌کند تا نمره بهتری را در امتحانات خود کسب کنند. روش دیگر برای بالا بهبود نمرات دانشجویان، استفاده از فیلم‌های آموزشی رایگان پیام نور این مجموعه است.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
جستجو