Search
Close this search box.

تحصیل رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور

یکی از رشته‌های مهم در حیطه اطلاع رسانی، رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور است. فرد روزنامه نگار که با نام خبرنگار نیز شناخته می‌شود، به نوشتن و تحقیق برای روزنامه‌های ملی و محلی مشغول است. پس از تحصیل در این رشته، زمانی که شاغل شدید باید در حین نوشتن و جمع‌آوری اطلاعات بی طرف باشید.

یکی از مزایای تحصیل در پیام نور، پرداخت شهریه کم است. شرایط تحصیل روزنامه نگاری پیام نور مانند رشته‌های دیگر این دانشگاه، دشوار نیست. کسب تجربه در این رشته اهمیت دارد. این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این رشته، تا انتهای این مقاله از پی ان یو اگزم همراه ما باشید.

معرفی رشته روزنامه نگاری

یکی از رشته‌های پرطرفدار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری گروه علوم انسانی، رشته روزنامه نگاری است. رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور اصولا با نوشتن سر و کار دارد. برای موفقیت در این رشته علاوه بر توانایی حفظ مطالب، باید به نویسندگی نیز علاقه داشته باشید. درصورتی که به نوشتن اتفاقات و رویدادهای سیاسی، ورزشی و اجتماعی و… علاقه دارید، این رشته مناسب شما است. فرد روزنامه نگار باید ذهن خلاق داشته باشد.

همچنین با استفاده از ابزار رسانه‌های دسته جمعی، مطالبی که جمع‌آوری کرده است را به صورت واضح به شوندنگان و علاقه‌مندان این خبر انتقال دهد. در کنار دانشگاه‌ها، تعدادی از موسسات مشغول به تدریس این رشته هستند. افرادی که شرایط تحصیل روزنامه نگاری پیام نور را ندارند می‌توانند به این موسسات مراجعه کنند. دانش آموختگان این رشته در صورتی که مهارت بالایی در نویسندگی دارند، می‌توانند برای روزنامه‌های محلی و یا ملی خبرهای به روز بنویسند.

ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور ساری

دروس رشته روزنامه نگاریدروس رشته روزنامه نگاری

بعد از معرفی رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور، نوبت به معرفی دروس این رشته می‌رسد. برخی دانشجویان ممکن است به این رشته علاقه داشته باشند؛ اما درس‌های این رشته را دوست نداشته باشند و از دانشگاه انصراف دهند یا ترک تحصیل کنند. مدت مجاز برای تحصیل مقطع لیسانس، 8 نیم‌سال تحصیلی است. این مهلت طبق قوانین وزارت علوم تغییر می‌کند و زمانی که دانشجویان تعداد واحدهای کارشناسی خود را پاس کنند، می‌توانند با رعایت شرایط تحصیل روزنامه نگاری پیام نور به ادامه تحصیل بپردازند.

دروس رشته روزنامه نگاری مقطع کارشناسی:

 

دروس پایه جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، آمار مقدماتی، حقوق اساسی و…
دروس تخصصی تاریخ مطبوعات، اصول روزنامه نگاری، ویراستاری و مدیریت اخبار و…

 

دانشجویان رشته روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی ارشد ملزم به گذراندن 38 واحد درسی هستند. از این تعداد، 18 واحد دروس تخصصی مشترک، 6 واحد دروس اختصاصی مربوط به گرایش و 10 واحد دروس اختیاری هستند.

ثبت نام رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور

متقاضیانی که نتوانستند در کنکور سراسری رتبه خوب کسب کنند و در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنند، نگران نباشند. دانشگاه پیام نور برای این افراد رشته‌های متنوعی را با هزینه کم ارائه کرده است. دانشگاه پیام نور ری، تیران، تهران غرب، تبریز و شبستر در مقطع کارشناسی رشته روزنامه نگاری را تدریس می‌کنند.

ثبت نام در این مراکز در مقطع کارشناسی صرفا براساس سوابق تحصیلی در دو نوبت مهر و بهمن ماه انجام می‌شود. با اطلاع از زمان ثبت نام و مراجعه به دفترچه انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی، کد رشته دانشگاه مورد نظر را انتخاب کرده و وارد جدول کد رشته در سامانه سنجش کنند. دانشگاه پیام نور در مقطع ارشد نیز به صورت فراگیر دانشجو می‌پذیرد. در این روش هم نیازی به شرکت در آزمون نیست. از مزایای تحصیل در پیام نور در مقطع ارشد، پذیرش به صورت فراگیر است.

کارشناسی ارشد رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نورکارشناسی ارشد رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور

فارغ التحصیلان رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور، دردهای جامعه را کشف و برای حل مشکلات مردم را آگاه می‌کنند. همچنین عموم افراد نسبت به مشکلات و معضلات جامعه مطلع می‌‌کند. روزنامه نگار از همه امور مختلف در حد سطحی اطلاع دارد؛ اما اطلاع آن از حوزه تخصصی خود بیشتر است. برای مثال خبرگار حوزه سیاسی از این حوزه اطلاعات زیادی دارد ولی از حوزه‌های دیگر مانند فرهنگی، ورزشی و… نیز اطلاعات سطحی دارد.

ادامه مطلب  تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

کارشناسی ارشد رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور یکی از گرایش‌های رشته علوم ارتباطات اجتماعی است. به طور کلی کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه‌های محدودی ارائه می‌شود. شهریه دانشگاه پیام نور در هر دو مقطع تحصیلی، به دو قسمت ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. شهریه متغیر دانشجویان براساس تعداد و نوع دروس آن‌ها مشخص می‌شود.

اهداف کارشناسی ارشد رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور عبارتند از:

  • شناخت تخصصی نسبت به رسانه‌ها و نقش خبری آن با رادیو تلویزون
  • آموزش مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات شنیداری، دیداری و رسانه‌ای
  • تربیت افراد متخصص در حوزه رادیو تلویزیونی

اپلای رشته روزنامه نگاری

افرادی که قصد مهاجرت دارند، می‌توانند از طریق رشته روزنامه نگاری اقدام کنند. برای این کار بعد از دریافت اقامت تحصیلی و کار مربوط به رشته روزنامه نگاری و دریافت پذیرش این رشته از دانشگاه‌های خارج از کشور، اقدام به دریافت شهروندی کنند. روش‌های دیگری برای مهاجرت با رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور وجود دارد.

مدرک دانشگاه پیام نور توسط سازمان وزارت علوم و تحقیقات تایید شده است. یکی دیگر از مزایای تحصیل در پیام نور، اعطای مدرک معتبر است. دریافت بورسیه کار و تحصیل رشته روزنامه نگاری با داشتن رزومه قوی کاری و تحصیلی در کشورهای خارجی امکان پذیر است. زبان تحصیلی رشته روزنامه نگاری در کشورهای مختلف، متفاوت است؛ ولی اغلب به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. تحصیل در این رشته بدون داشتن مدرک زبان، به دانشگاه محل تحصیل شما بستگی دارد. رایج‌ترین اشکال روزنامه نگاری عبارتند از: روزنامه نگاری آنلاین، چاپی و روزنامه نگاری پخش.

رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور؛ بازار کار و درآمد رشته روزنامه نگاریرشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور؛ بازار کار و درآمد رشته روزنامه نگاری

رقابت در بازار کار این رشته مخصوصا در روزنامه‌های سراسری زیاد است. افرادی که به این رشته علاقه دارند، می‌توانند کار خود را در روزنامه محلی شروع کنند. سپس با کسب تجربه‌‌های بیشتر می‌توانند وارد حوزه‌های گسترده‌تر و وسیع‌تر مانند روزنامه‌های سراسری شوند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند در سازمان صدا و سیما نیز مشغول به کار شوند. بر اساس مشاهدات و بررسی‌ها، پیش بینی شده است که نرخ رشد بازار کار رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور نسبت به بقیه مشاغل بیشتر است.

ادامه مطلب  رشته مدیریت امور بانکی پیام نور

اگر قصد مشغول شدن در بازار کار رشته روزنامه نگاری را دارید، می‌توانید در سازمان‌های زیر فعالیت کنید:

مجلات، ایستگاه‌های رادیویی، ایستگاه‌های تلویزیونی، شرکت‌های رسانه‌های دیجیتالی و رسانه‌های پخش. براساس مصاحبه‌های انجام شده با خبرنگاران مختلف، حقوق افراد مشغول در بازار کار رشته روزنامه نگاری پیام نور نسبت به میانگین مشاغل و سختی کار آن‌ها، کم است. طبق تحقیقات انجام شده، متوسط حقوق و درآمد روزنام نگاران در شرکت‌های کوچک بین 2 الی 4 میلیون تومان است. در شرکت‌های بزرگ حقوق آن‌ها بین 3 میلیون تومان الی 7 میلیون تومان است. تفاوت در درآمدها به میزان تجربه و تخصص افراد، حوزه کاری آن‌ها، میزان سابقه کاری آن‌ها و نوع شرکت و محل کار آن‌ها نیز بستگی دارد.

جمع‌بندی

رشته روزنامه نگاری دانشگاه پیام نور در بسیاری از مراکز این دانشگاه از جمله تبریز، تیران و… ارائه می‌شود. با انتخاب دانشگاه پیام نور برای ادامه تحصیل از مزایای تحصیل در پیام نور مانند پرداخت شهریه کم نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز و کلاس‌های غیر حضوری بهره‌مند خواهید شد. شرایط تحصیل روزنامه نگاری پیام نور با سایر رشته‌های این دانشگاه تفاوتی ندارد. بازار کار این رشته درحال گسترش است.

مجموعه پی ان یو اگزم با ارائه نمونه سوالات امتحانی و فیلم‌های آموزشی رایگان به دانشجویان پیام نور در شب امتحان  کمک بسیاری می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دانشگاه پیام نور می‌توانید از مشاوران این مجموعه کمک بگیرید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *