تحصیل در آمریکا : آشنایی با شرایط و دانستنی های لازم جهت اپلای آمریکا | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

تحصیل در آمریکا : آشنایی با شرایط و دانستنی های لازم جهت اپلای آمریکا

چرا تحصیل در آمریکا را انتخاب کنیم؟

آمریکا کشور پهناوری است؛ که زندگی و تحصیل در آن رویای بسیاری از افراد می باشد. این کشور بعد از روسیه و کانادا سومین کشور پهناور جهان است. پایتخت کشور آمریکا شهر واشنگتن وزبان رایج آن انگلیسی آمریکایی است. تحصیل در آمریکا انتخاب بسیاری از دانشجویان سراسر جهان می باشد.

 امروزه با گسترده‌تر شدن اطلاعات و دسترسی افراد زیادی به دنیای مجازی و اینترنت، بسیاری از علاقه مندان به این فناوری، رویای کار کردن در شرکت‌هایی مانند گوگل یا مایکروسافت و سایر شرکت‌های بزرگ این چنینی را در سر دارند. مزایا و امنیت شغلی بالا، محیط کاری دوستانه و وجود خلاقیت و پویایی در کار، قطعاً برای هرکسی دوست داشتنی است. شاید به همین خاطر است که آمریکا سرزمین فرصت‌ها نام‌گذاری شده است.

از طرفی تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا به دلیل امکان بالاتر برای جذب شدن به شرکت‌های بزرگ، پس از فراغت از تحصیل، به گزینه جذابی برای دانشجویان تبدیل شده است.

اما اپلای کردن و تحصیل در آمریکا با وجود دانشگاه‌هایی با رنکینگ بالای جهانی، چطور امکان پذیر است؟ شاید در نگاه اول امری محال و نشدنی به نظر برسد. بخصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ، امکان اخذ ویزا برای ایرانیان کمی سخت‌تر شده است. اما سخت، هرگز به معنای محال نیست و همچنان می‌توان گفت برای تحصیل رایگان در آمریکا و اخذ ویزای آمریکا راه‌هایی وجود دارد.

از طرفی دریافت ویزای تحصیلی گزینه مناسبی برای مهاجرت به آمریکا می‌باشد. در کشور آمریکا بیش از 5000 کالج و دانشگاه وجود دارد و انتخاب محل مناسبی برای تحصیل دغدغه بسیاری از افراد می‌باشد.

اگر قصد اپلای و پذیرش تحصیلی در خارج از کشور را دارید، باید اطلاعات کافی داشته باشید تا بهترین شرایط را انتخاب کنید. برای این منظور ما تحصیل در آمریکا را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بررسی می‌کنیم.

تقسیم بندی دانشگاه های آمریکا

دانشگاه ‌های آمریکا را می‌توان برحسب اینکه مراکز تحقیقاتی هستند یا نه به دو گروه تقسیم کرد:

University : دانشگاه‌هایی که در کنار تدریس، مراکز تحقیقی هم هستند و دانشجویان مقطع دکترا قبول می‌کنند.

College : دانشگاه‌هایی هستند که تنها به تدریس می‌پردازند و دوره‌های دو تا چهار ساله داشته و مدرکشان حداکثر تا مقطع لیسانس است.

در آمریکا به تحصیلات تا مقطع لیسانس، Undergraduate program و بعد از آن یعنی فوق لیسانس و دکترا، graduate program گفته می‌شود.

مراحل اپلای آمریکا

شرایط و مدارک پذیرش در مقطع کارشناسی برای تحصیل در آمریکا

  • داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل حداقل 14
  • مدرک زبان بین المللی که یکی از آزمون های تافل یا آیلتس را شامل می‌شود. البته برای آمریکا آزمون تافل مناسب‌تر است.
  • ارائه مدرک تست استعداد سنجی SAT، که در بعضی از دانشگاه‌های آمریکا برای سنجش سطح معلومات دانشجو در ریاضیات، انشا و مهارت خواندن درخواست می‌شود. این آزمون برای اخذ بورسیه تحصیل در آمریکا مورد نیاز است.
  • تمکن مالی: فرد دانشجو بایستی ثابت کند که از عهده تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا در طول مدت تحصیل برمی‌آید. هزینه‌های تحصیل در آمریکا برحسب رشته و دانشگاه متفاوت است؛ که در بحث هزینه به آن می‌پردازیم.

شرایط و مدارک پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد برای تحصیل در آمریکا

  • معدل لیسانس حداقل 14
  • رزومه یا CV
  • مدرک زبان بین المللی شامل تافل یا آیلتس که باز هم برای آمریکا تافل را پیشنهاد می‌دهیم.
  • نمره قبولی آزمون GMAT یا GRE. علاوه بر مدرک زبان، بسیاری از دانشگاه‌ها برای تحصیل در آمریکا داشتن مدرک در یکی از آزمون های GMAT یا GRT را ضروری می‌دانند. با مراجعه به سایت دانشگاه می‌توان فهمید که رشته موردنظر شما کدام‌یک از این آزمون‌ها را نیاز دارد.
  • انگیزه نامه (Statement of Perpuse)
  • تمکن مالی: دانشجو باید بتواند ثابت کند از تمکن مالی لازم برای زندگی و تحصیل در آمریکا برخوردار است. هرچند که امکان کار در حین تحصیل نیز وجود دارد.
ادامه مطلب  i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

شرایط و مدارک پذیرش برای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

  • مدارک لیسانس و فوق لیسانس با حداقل معدل 14 به همراه ریزنمرات ترجمه شده در هر دو مقطع
  • رزومه یا CV
  • مدرک زبان بین المللی تافل یا آیلتس که برای تحصیل در آمریکا تافل مناسب‌تر است.
  • نامه بیان هدف یا انگیزه نامه (Statement of Perpuse)
  • توصیه نامه از سه نفر از اساتید (Letter of Recommendation)
  • نمره امتحان GMAT یا GRE
  • نمونه رایتینگ آکادمیک (مقاله چاپ شده از پایان نامه در ژورنال‌های بین المللی تاثیر بسیار زیادی در دریافت بورس تحصیلی دارد)
مدارک لازم برای اپلای آمریکا

مراحل اپلای و اخذ پذیرش تحصیل در آمریکا

تا اینجا مدارک لازم برای تحصیل در سه مقطع را دسته بندی کردیم. اما مرحله‌ای که بیشتر دانشجوها در آن ابهام دارند همان مرحله اصلی است که می‌خواهیم از یک دانشگاه یا از یک استاد بخواهیم به ما برای تحصیل در آمریکا پذیرش دهد.

لازم به ذکر است که برای شروع مراحل اپلای، نیازی نیست که حتماً مدرک زبان از قبل آماده باشد و می‌توان همان موقع که در حال آمادگی برای آزمون زبان هستید، این مرحله را نیز به طور هم‌زمان آغاز کنید.

از طرفی در فرایند اپلای برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، صرفاً باید درخواست‌ها را از طریق سایت دانشگاه و برای خود دانشگاه ارسال کنید. در صورتیکه در فرایند اپلای برای مقطع دکترا بهتر است دنبال استادانی بگردیم که به زمینه کار تحقیقاتی ایشان علاقه‌مندیم. آدرس ایمیل‌های اساتید موردنظر را یافته و مستقیماً با خود استاد مکاتبه کنیم.

روش اپلای از طریق سایت دانشگاه

فرایند اپلای برای تحصیل در آمریکا به طور کلی از جستجو در اینترنت و پیدا کردن سایت دانشگاه‌هایی که ما دوست داریم در آن‌ها تحصیل کنیم شروع می‌شود.

برای پیدا کردن دانشگاه‌های آمریکا می‌توانید عبارت univercities in United States را گوگل کنید.

و یا جستجو را بر اساس ایالت موردنظر انجام دهید. مثلاً در گوگل بنویسید:

Univercities in the state of ohio list

با سرچ این عبارت وب‌سایت دانشگاه‌هایی که در ایالت اوهایوی آمریکا وجود دارند نمایش داده می‌شود.

در فرایند اپلای برای هر دانشگاهی می‌بایست از وب‌سایت خود همان دانشگاه استفاده کنید. در وب‌سایت دانشگاه مورد نظر، گزینه Apply را پیدا کنید. به عنوان مثال در دانشگاه ایالت اوهایو گزینه Apply را می‌توانیم در سربرگ Future students (دانشجویان آینده) ببینیم.

در این سربرگ‌ها بر اساس سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب زیرمجموعه های Undergraduate، Graduate و Professional را مشاهده می‌کنیم. در هر زیرمجموعه با کلیک روی گزینه Apply به صفحه‌ای وارد می‌شویم که رشته‌های موجود در آن دانشگاه برای اپلای در آن لیست شده‌اند.

تقسیم بندی دانشگاه های آمریکا

شاید بهتر باشد ذکر کنیم که بیشتر بورسیه‌ها در ابتدا به مقطع دکترا تعلق می‌گیرد. سپس به مقطع کارشناسی ارشد و بعد کارشناسی.

از لیست موجود، رشته مورد نظرمان را انتخاب می‌کنیم و وارد صفحه‌ای می‌شویم که اطلاعات کلی در مورد آن رشته به ما می‌دهد.

در اینجا می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد رشته موردنظرتان ببینید. اطلاعاتی راجع به هزینه‌های تحصیل برای دانشجویانی که ساکن ایالت اوهایو هستند و هزینه‌ها برای سایر دانشجویان، میزان فاندی که به این رشته تعلق می‌گیرد و هر نوع اطلاعاتی که موردنیاز هست. برای اپلای حتماً باید اکانتی بسازید که شامل نام و نام خانوادگی و ایمیل شما باشد.

ادامه مطلب  تحصیل در فرانسه

بعد از ساختن اکانت، سایت فضایی را به شما اختصاص می‌دهد که می‌توانید رزومه، انگیزه نامه و سایر فایل‌های موردنیاز را در آنجا آپلود کنید.

مرحله بعد قسمت Application Fee است. اکثر دانشگاه‌ها در ازای وقت و زمانی که به بررسی رزومه و مدارک شما اختصاص می‌دهند مبلغی را از شما دریافت می‌کنند. این مبلغ از 30 تا 100 دلار متغیر است. بعد از پرداخت هزینه روی گزینه Submit کلیک کنید. بعد از دو ماه می‌توانید نتیجه درخواست خود را از طریق سایت پیگیری نمایید.

شاید نگران هزینه‌هایی هستید که باید برای هر مرحله اپلای به سایت دانشگاه بپردازید. اما دانشگاه‌هایی هم هستند که مدارک شما را به طور رایگان بررسی می‌کنند.

اپلای از طریق مکاتبه مستقیم با استاد

برای مکاتبه با یک استاد، مرحله اول همان پیدا کردن ایمیل استادانی هست که در زمینه‌ای کار تحقیقاتی انجام می‌دهند که شما به آن علاقه‌مندید. روش کار به این صورت است که اساتید پوزیشن های خالی را در سایت دانشگاه اعلام کنند.

اینکه هنگام اپلای برای تحصیل در آمریکا در متن ایمیل چه بنویسیم؟ در قسمت عنوان ایمیل چه بنویسیم؟ چه مواردی از خودمان را ذکر کنیم و چه مواردی را ذکر نکنیم، ممکن است سوال بسیاری از دانشجویانی باشد که در مراحل اپلای قرار دارند.

در اینجا بهتر دیدیم این چند نکته را در مورد مکاتبه با اساتید جهت تحصیل در آمریکا عنوان کنیم.

در قسمت موضوع یا subject از نوشتن عناوین نامربوط مثل Hello یا Help و از این دست موارد خودداری کنید. این قسمت از آن جهت مهم است که وقتی ایمیل شما ارسال می‌شود اولین چیزی که استاد در inbox از شما می‌بیند همین عنوان ایمیل هست. مثلاً عنوانی مثل PhD Applicant for Fall 2020 می‌تواند مناسب باشد.

متن ایمیل را با Hello Dr …. یا Deer Dr….. شروع کنید و سپس موارد زیر را به آن اضافه کنید.

  • معرفی خودتان با نام و نام خانوادگی و آخرین مدرک تحصیلی
  • اینکه مدرک لیسانس خود را از کجا گرفته‌اید
  • در مورد موضوع پایان نامه فوق لیسانس
  • اینکه می‌خواهید برای مقطع دکترا در دپارتمان مربوط به آن استاد اپلای کنید
  • اینکه چرا این استاد را انتخاب کردید؛ مثلاً اینکه من به زمینه تحقیقاتی شما علاقه‌مندم
  • در ادامه از استاد بپرسید که با توجه به سابقه و رزومه شما آیا شما را برای قبول این درخواست فرد مناسبی می‌داند یا نه؟
  • در انتها تشکر کنید و اسم خودتان را بنویسید.

معرفی دانشگاه‌های برتر آمریکا

در ادامه ده دانشگاه آمریکا را که در رتبه‌بندی جهانی رنکینگ بالایی دارند و گزینه بسیار خوبی برای تحصیل در آمریکا هستند را به طور مختصر معرفی می‌کنیم.

موسسه فناوری ماساچوست دانشگاه های آمریکا

1- Massachusetts Institute of Technology(MIT)

موسسه فناوری ماساچوست مشهور به MIT، بزرگ‌ترین موسسه فناوری و بهترین دانشگاه در رشته‌های مهندسی در سطح جهانی است. این دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و تحقیقاتی در آمریکا و جهان به شمار می‌رود.

رتبه این دانشگاه در زمینه مهندسی و علوم کامپیوتر، در جایگاه اول و در زمینه سایر رشته‌ها در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. این دانشگاه دارای پنج دانشکده اصلی، یک کالج و 32 گروه آموزشی می‌باشد.

2- Stanford University

دانشگاه استنفورد آمریکا

دانشگاه استنفورد آمریکا، در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در نزدیکی دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این دانشگاه در هر دو زمینه علوم انسانی و مهندسی، در رتبه‌بندی‌های جهانی در رنکینگ بالا قرار می‌گیرد. فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد، شمار زیادی از شرکت‌های موفق بین المللی از جمله گوگل، یاهو، اینستاگرام و نایک را تاسیس کرده‌اند. شصت نفر از برندگان جایزه نوبل از دانشجویان و اساتید یا کارکنان این دانشگاه بوده‌اند. از ایرانیان مشهوری که در این دانشکده تحصیل کرده‌اند می‌توان به امید کردستانی و سیمین دانشور اشاره کرد. همچنین مریم میرزاخانی ریاضیدان بزرگ ایرانی استاد دانشگاه استنفورد بود. اگر اهداف بزرگ و جدی برای اپلای دارید، این دانشگاه گزینه مناسبی برای تحصیل در آمریکا است.

ادامه مطلب  مراحل نگارش CV برای اپلای جهت اخذ پذیرش تحصیلی

3- Harvard University

دانشگاه هاروارد آمریکا در شهر کمبریج و در ایالت ماساچوست قرار دارد. این دانشگاه اولین موسسه آموزش عالی در کشور آمریکا و همچنین اولین بنیاد در آمریکای شمالی به شمار می‌رود. نام این دانشگاه به افتخار کشیشی به نام جان هاروارد که مبلغی از دارایی خود را وقف توسعهٔ این دانشگاه کرد، از دانشکده نو به هاروارد تغییر یافت.

این دانشگاه در تمام شاخه‌های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی سرآمد بوده و در رتبه‌های بالای جهانی قرار دارد.

4- Princeton University

دانشگاه پرینستون آمریکا، در شهر پرینستون در ایالت نیوجرسی واقع شده است و یک موسسه آموزش عالی خصوصی می‌باشد. دانشگاه پرینستون چهارمین دانشگاه قدیمی در آمریکاست. پرینستون را می‌توان خانه استادان بزرگ ریاضی و فیزیک مانند آلبرت اینشتین دانست. پرینستون، دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی و مهندسی داراست.

5- Columbia University

دانشگاه کلمبیای آمریکا در مرکز شهر نیویورک و در قسمت شمال غربی منهتن واقع شده است. رتبه این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان همواره در میان 15 دانشگاه برتر قرار دارد و در داخل آمریکا نیز جزو 10 دانشگاه برتر به شمار می‌رود. 39 نفر از برندگان جوایز نوبل از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند. دانشگاه کلمبیا از دانشکده‌ها و کالج‌های زیادی تشکیل شده است که در مجموع رشته‌های زیادی از جمله حسابداری، معماری، اقتصاد، رشته‌های مهندسی و پزشکی را شامل می‌شود.

6- Carnegie Mellon University

دانشگاه کارنگی ملون از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکاست که در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا واقع شده است. دانشگاه کارنگی ملون در تمامی رشته‌ها از معتبرترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه در رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر برترین دانشگاه آمریکا به شمار می‌رود. دانشکدهٔ اقتصاد این دانشگاه تا کنون 8 جایزه نوبل اقتصاد داشته که از هر دانشکده تجارت دیگری در جهان بیشتر است.

7- University of Pennsylvania

دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در ایالت پنسیلوانیا در شهر کالیفرنیا قرار دارد و جزو قدیمی ترین دانشگاه‌های آمریکا به شمار می‌رود. این دانشگاه نخستین دانشگاه آمریکایی است که به طور هم‌زمان رشته‌هایی هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع ارشد ایجاد کرده است.

8- University of Chicago

دانشگاه شیکاگو در شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی آمریکا واقع شده است و جزو برترین دانشگاه‌های جهان است. این دانشگاه 82 جایزه نوبل را در کارنامه خود ثبت کرده است و بسیاری از مشاهیر دنیا از دانش آموختگان این دانشگاه بوده‌اند. این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی همواره جزو 10 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

دانشگاه شیکاگو مقصد مناسبی برای تحصیل در آمریکا است و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در شاخه‌های پزشکی، مهندسی، حقوق و علوم انسانی و هنر دانشجو می‌پذیرد.

9- University of Michigan

دانشگاه میشیگان در ایالت میشیگان آمریکا واقع شده است. میشیگان دانشگاهی تحقیقاتی است و برای اولین بار کشاورزی در این دانشگاه به صورت علمی و تخصصی درآمد.

اکنون میشیگان دارای دانشکده‌های زیادی در رشته‌های مهندسی، پزشکی، پرستاری، حقوق، علوم انسانی و اجتماعی و هنر می‌باشد.

10- Yale University

دانشگاه ییل آمریکا در ایالت کنتیکت و در شهر نیوهیون واقع شده است. در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه ییل در رتبه 3 هم در آمریکا و هم در جهان قرار دارد. دانشکده حقوق در دانشگاه ییل همواره رتبه اول را در بین دانشگاه‌های آمریکا دارا بوده است. اولین مدرک دکتری در آمریکا به فارغ التحصیلان علوم و هنر دانشگاه ییل اختصاص گرفته است. طبق رتبه‌بندی جهانی QS در سال 2015، دانشکده داروسازی دانشگاه ییل جزو 20 دانشگاه برتر جهان بوده است.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

درآمد مهندسان کانادا چگونه است؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهندسی نفت در کانادا  مهندسی برق در کانادا  مهندسی کامپیوتر در کانادا مهندسی هوافضا مهندسی…

بیشتر بخوانید

انواع فاند و راه های دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور

آنچه در این نوشته میخوانید چگونه می توان مشمول دریافت فاند شد؟ فاند چیست؟ انواع فاند سایر منابع مالی و…

بیشتر بخوانید

تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در آلمان کشور آلمان رشته‌های تحصیلی در کالج های آلمان دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل…

بیشتر بخوانید

i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

آنچه در این نوشته میخوانید  I20 چیست؟ مراحل ایجاد گواهی صلاحیت چگونه از I20 استفاده می‌شود؟  I20 چیست؟ I20 یک…

بیشتر بخوانید

ددلاین چیست؟ نکاتی درباره ددلاین دانشگاه های اروپا و آمریکا برای اپلای کردن

آنچه در این نوشته میخوانید ددلاین چیست و چه اهمیتی در اپلای کردن دارد؟ نکات مهم ددلاین دانشگاه ها مختلف…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *