معرفی دانشگاه علم و صنعت | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

معرفی دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت ایران که اکنون یکی از سه دانشگاه برتر فنی و مهندسی کشور به شمار می‌رود، در سال 1308 زمانی که هیچ موسسه آموزش عالی مهندسی در کشور وجود نداشت با اهدافی همچون ایجاد زمینه‌های لازم برای تحصیلات دوره عالی مهندسی در کشور و تربیت افراد متخصص در زمینه‌های فنی و مهندسی، تحت عنوان مدرسه صنعتی دولتی با بهره‌گیری از استادان آلمانی و ایرانی در خیابان 30 تیر (قوام‌السلطنه سابق) تأسیس شد.

پس از مدتی به هنر سرای عالی تغییر نام یافت. در سال 1311 اولین دانش‌آموخته مهندسی ایران در رشته مهندسی ماشین و دومی ارسال 1314 اولین دانش‌آموخته در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت دانشنامه مهندسی و اتمام دوره تحصیلی از دانشگاه علم و صنعت گردیدند. در سال 1336 ایران با تغییراتی به محل فعلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک سابق) منتقل شد و در آنجا با تغیر نام هنر سرای عالی به نام هنر سرای عالی فنی (انستیتوتکنولوژی تهران) فعالیت خود را ادامه داد و مقاطع تحصیلی خود را تا مقطع فوق لیسانس مهندسی ارتقاء داد.

از سال 1341 بار دیگر این مؤسسه به مکان جدیدی در نارمک (محل کنونی دانشگاه علم و صنعت ایران) انتقال یافت و با افزایش رشته‌های تحصیلی مهندسی درآ ین موسسه شروع به پذیرش دانشجویان در رشته‌های جدید نمود. پس از مهروموم‌ها و در سال 1351 با توجه به پیشرفت چشم‌گیر این موسسه درزمینهٔ علم و دانش و علوم مهندسی از هنر سرای عالی فنی به دانشگاه علم و صنعت ایران تغییر یافت. این دانشگاه با پیشرفت‌های بسیاری که در طول این سال‌ها داشته است اکنون دانشجویان بسیاری در 28 رشته_ گرایش کارشناسی، 100 رشته _ گرایش کارشناسی ارشد و 53 رشته _ گرایش در مقطع دکترا در 15 دانشکده فعال و مجهز خود تحت آموزش قرار داده است.

دانشکده های دانشگاه علم و صنعت

در این دانشگاه علاوه بر 15 دانشکده موجود، سه گروه آموزشی فرهنگ و معارف اسلامی، زبان‌های خارجه و تربیت‌بدنی به‌صورت مستقل در حال فعالیت می‌باشند. از نکات بسیار پراهمیتی که این دانشگاه را از سایر دانشگاه‌های کشور متمایز می‌کند می‌توان به وجود دانشکده‌هایی اختصاصی همچون دانشکده مهندسی راه این، دانشکده مهندسی پیشرفت و دانشکده مهندسی خودرو در این دانشگاه اشاره کرد که در سایر دانشگاه‌های کشور وجود ندارد، علاوه بر این، دانشکده مهندسی پیشرفت در کل خاورمیانه فقط در یک دانشگاه وجود دارد و آن دانشگاه علم و صنعت ایران هست.

ادامه مطلب  سایت گلستان دانشگاه پیام نور

دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت

رشته شیمی به همراه رشته‌های برق، معماری و.جزو یکی از رشته‌های ابتدایی دانشگاه علم وانت بود که در همان بدو تأسیس این دانشگاه شروع به جذب دانشجو نمود. با توجه به فعالیت‌های مستمر و روبه‌جلو دانشگاه و ساختارهای جدید آموزشی، گروه شیمی در بخش دوم پایه در سال 1349 به فعالیت خود با تلاش بیشتری ادامه داد و سپس در سال 1354 به گروه مهندسی شیمی تغیر نام داد. پس از آن در سال 1364 دانشکده‌ای با نام دانشکده مهندسی شیمی و با دو گروه شیمی و مهندسی شیمی شروع به کار نمود.

این دانشکده در سال 1375 اقدام به پذیرش دانشجویانی در گرایش‌های شیمی معدنی و شیمی فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد نمود. با توجه به اهمیت بالای رشته شیمی در بخش علوم پایه که یکی از دروس اصلی مهندسی محسوب می‌شد و همچنین اهمیت بالای این رشته در بخش زیست‌محیطی و فعالیت‌های اقتصادی و فناوری‌های نانو که یکی از موضوعات مهم دنیا به شمار می‌آمد، تصمیم بر این شد که گروه آموزشی شیمی فعالیت‌های علمی و آموزشی خود را در دانشکده‌ای جدا و مستقل ادامه دهد و بر همین اساس در سال 1381 دانشکده شیمی برای آموزش بهتر و پرداختن بهتر به موضوعاتی همچون ارتباط بهتر این رشته با صنایع مختلف کشور، ایجاد موضوعات و گرایش‌هایی بیشتر در بحث شیمی نوین و نانو و…در این دانشگاه تأسیس شد.

دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت

دانشکده معماری و شهرسازی این دانشگاه از سال 1347 فعالیت خود را شروع نمود و ابتدا دانشجویانی را در مقطع کارشناسی و در رشته‌ی معماری پذیرش نمود و بعد از آن در سال 1372 رشته طراحی صنعتی را به این گروه آموزشی افزود. این دانشکده با تلاش‌های بسیار در زمینه‌های علمی بخش معماری و تلاش مسئولین در بخش‌های مختلف در طی چندین سال و تا سال 1387 رشته‌های مختلفی ازجمله (معماری شهرسازی با گرایش‌های برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، رشته مرمت، رشته معماری با گرایش‌های پایداری، مسکن، فناوری) و در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری به رشته‌های تحصیلی این دانشکده افزوده شد و اکنون این دانشکده با دارا بودن 5 کارگاه تخصصی و 30 نفر عضو هیئت‌علمی مجرب در بخش آموزشی به کار خود ادامه می‌دهد.

دانشکده مهندسی شیمی 

با توجه به فراگیر بودن مسئله شیمی در زندگی روزمره انسان و همچنین گسترش روز بروز این موضوع در سطح جهانی در موضوعاتی همچون نانو، زیست محیط، صنعت غذایی و تولیدی، ساخت و تولید و… می‌توان به بااهمیت بودن این رشته و توجه ویژه به این رشته در دانشگاه‌های کشور برای پیشرفت هرچه بیشتر در سطح جهانی و رقابت با سایر کشورها اشاره نمود. ازاین‌رو می‌توان دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه ایران را که اولین مهندسان شیمی را در سال 1314 در ایران فارغ‌التحصیل نمود را اولین و پیشروترین دانشکده تخصصی مهندسی شیمی در ایران نامید. این دانشکده هم‌اکنون دارای باوجود سه گروه آموزشی (صنایع شیمیایی معدنی، طراحی فرایندها و پتروشیمی) فعالیت خود را در سه مقطع کارشناسی (رشته مهندسی شیمی) کارشناسی ارشد (گرایش‌ها: صنایع شیمیایی معدنی، فرایندهای جداسازی، طراحی، شبیه‌سازی و کنترل فرایند، ترمودینامیک و سینتیک، بیوتکنولوژی، مهندسی پلیمر، مهندسی مخازن هیدروکربوری) و دکتری (مهندسی شیمی) به فعالیت خود ادامه می‌دهد. البته لازم به ذکر است این دانشکده با استفاده از 15 آزمایشگاه تحقیقاتی خود توانسته با ارائه مقاله و پروژه‌ای تحقیقاتی عالی حضوری پررنگ در مجامع بین‌المللی و کشوری داشته باشد. ازاین‌رو این دانشکده در بین دانشگاه‌های ایران دارای رنکیک بسیار خوبی است.

ادامه مطلب  دانشگاه پیام نور واحد نایین

دانشکده مهندسی مواد و متالورژی 

این دانشکده دانشگاه علم و صنعت در سال 1336 بانام گروه ریخته‌گری و ذوب فلزات در این دانشگاه (هنر سرای عالی فنی) شروع به فعالیت نمود. و پس ازآن در سال 1357 نام این دانشکده به دانشکده مهندسی متالورژی تغیر یافت. اولین ورودیان این دانشکده دانشجویانی بودند که در رشته مهندسی سرامیک و در مقطع کارشناسی در سال 1362 شروع به تحصیل نمودند. و در بازه زمانی سال 1363 تا 1370 مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف به این دانشکده افزوده شد.

پذیرش دانشجو در رشته دکترای مواد در ایران برای اولین بار دز این دانشگاه و این دانشکده صورت پذیرفت که این امر نشان‌دهنده قدمت و قوت این دانشکده در بحث مواد و متالورژی است. کادر آموزشی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی این دانشگاه ایران را به دلیل در اختیار داشتن چندین استاد، دانشیار، استادیار و مربی با سطح علمی بسیار بالا می‌توان یکی از مجرب‌ترین و قوی‌ترین گروه‌ها و کادرهای آموزشی کشور دانست که با توجه به توانایی‌های این اساتید و گروه آموزشی و استفاده از آزمایشگاه‌های مجهز (ميكروسكوپ الكتروني روبشي SEM، متالوگرافي و سراموگرافي، پيرومتالورژي، ريخته‏گري و انجماد، هيدرومتالورژي، مواد نسوز، سنتز سراميك، جريان مذاب، تعيين خواص مكانيكي مواد، ذوب ريخته‏گري در خلأ (VIM)، اشعه ايكس مجهز به دستگاه‏هاي (XRF, XRD)، آناليز حرارتي مجهز به دستگاه‏هاي (DTA, TGA)، سراميك‏هاي پيشرفته با تأكيد بر سراميك‏هاي نور، اندازه‏گيري الكتروسراميك‏ها و فريت‏هاي مغناطيسي، فرآيند نوين استخراج و بازيافت مواد و آزمايشگاه تحقيقاتي ICP.) تاکنون پیشرفت‌های بسیاری در زمینه‌های تحقیقاتی و عملیاتی مهندسی مواد و سرامیک برای این دانشکده به ثبت رسیده است.

همچنین این دانشکده با تلاش توانسته عنوان بنیان‌گذار تحقيقات اساسي در مورد صنعت نانوتکنولوژي در ايران است را به کلکسیون افتخارات خود بیفزاید. پذیرش دانشجو در رشته‌ها و گرایش‌های دوره‌های تحصیلی این دانشکده در مقاطع مختلف از این قرار است: (مقطع کارشناسی در سه گرایش متالورژی صنعتی، متالورژی استخراجی و سرامیک) (مقطع کارشناسی ارشد در پنج گرایش سرامیک، شناسایی و انتخاب مواد فلزی، متالورژی استخراجی، بیومواد و ریخته‌گری)(مقطع دکتری رشته مهندسی مواد)

ادامه مطلب  دانشگاه پیام نور تهران جنوب

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت

باتوجه به استفاده روز افزون از کامپیوتر در سطوح مختلف جوامع و کاربرد بالای این ابزار در مشاغل مختلف روزبه‌روز نیاز به افراد متخصص و متعهد در این رشته بیشتر احساس می‌شود از این جهت می‌توان رشته مهندسی کامپیوتر را یکی از رشته های فعال و پویا در سطح جامعه دانست. با توجه به اهمیت این موضوع و توجه به پیشرفت در زمینه‌های علمی در جهت علوم کامپیوتری نیاز به وجود دانشکده‌ای در این دانشگاه برای آموزش دانشجویان در رشته مهندسی کامپیوتر احساس می‌شد.

از این جهت دانشکده مهندسی کامپیوتر  این دانشگاه ایران که تا قبل از این و از سال 1349 به‌صورت یک مرکز کامپیوتر فعالیت می‌کرد، در سال ۱۳۶۸ با پذیرش دانشجو در این رشته شروع به کار نمود. این دانشکده اکنون با داشتن چهار گروه آموزشی (نرم‌افزار، سخت‌افزار، هوش مصنوعی و رباتیک، معماری کامپیوتر) و استفاده از آزمايشگاه‏هاي تحقيقاتي اين دانشکده (آزمايشگاه تحقيقاتي سيستم‌هاي هوشمند كامپيوتري، آزمايشگاه تحقيقاتي سيستم‏هاي عامل، آزمايشگاه تحقيقاتي پردازش سريع، آزمايشگاه تحقيقاتي شبكه و آزمايشگاه تحقيقاتي بانك اطلاعاتي خبره) در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به کار خود ادامه می‌دهد.

تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت

تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت

این بخش دانشگاه فعالیت خود را با پذیرش دانشجویانی در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی برق و مهندسی عمران، مهندسی صنایع و مهندسی مواد در سال 1363 آغاز نمود. با پیشرفت روزبه‌روز دانشگاه و دانشکده‌های موجود در دانشگاه در زمینه‌های علمی و عملی و موقعیت در امر پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده‌هایی ازجمله دانشکده مکانیک و ریاضی در سال‌های 1367-1368 نیز موفق به پذیرش دانشجو در این مقطع شدند. پس از این دانشکده مهندسی مواد و متالورژی پیشتاز پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در سال 1370 گردید و پس از آن پذیرش دانشجو در مقطع دکترا برای دانشکده‌های مهندسی برق و عمران میسر گردید. قابل‌ذکر است که این دانشگاه با توجه به پیشینه بالای خود در زمینه‌های علمی و همچنین تحصیلات تکمیلی توانست در سال 1374 برترین دانشگاه کشور از منظر تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص دهد و تاکنون با پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه مواجه بوده و توانست عناوین و افتخاراتی در زمینه‌های مقالات، پژوهش، فعالیت‌های علمی و…را به ثبت برساند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
دانشگاه پیام نور واحد بناب

دانشگاه پیام نور واحد بناب

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور بناب ثبت نام دانشگاه پیام نور واحد بناب بدون آزمون…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد نایین

دانشگاه پیام نور واحد نایین

آنچه در این نوشته میخوانید دانشگاه پیام نور واحد نایین ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور نایین رشته های…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد شهرضا

دانشگاه پیام نور واحد شهرضا

آنچه در این نوشته میخوانید دانشگاه پیام نور واحد شهرضا ثبت نام بدون کنکور پیام نور شهرضا رشته های بدون…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور گلپایگان

دانشگاه پیام نور گلپایگان

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور گلپایگان ثبت نام بدون کنکور پیام نور مرکز گلپایگان رشته…

بیشتر بخوانید
دانشگاه پیام نور واحد پاکدشت

دانشگاه پیام نور واحد پاکدشت

آنچه در این نوشته میخوانید آشنایی با دانشگاه پیام نور واحد پاکدشت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور پاکدشت…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *