جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل رشته شیمی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته شیمی در دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران است که با نظام آموزشی، آموزش باز اداره می‌شود. این دانشگاه رشته‌های مختلفی را برای داوطلبان ارائه می‌دهد. شیمی یکی از رشته‌های علوم پایه است که در بسیاری از شعبه‌های دانشگاه پیام نور ارائه می‌شود. رشته شیمی علم بررسی عناصر و ترکیبات شیمیایی است که از جذابیت‌های زیادی برخوردار است. گروه علمی رشته شیمی در دانشگاه پیام نور در سال 1368 راه‌اندازی شد. تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور در دو گرایش شیمی محض و کاربردی صورت می‌گیرد.

برای تحصیل در ارشد شیمی پیام نور نیز گرایش‌های مختلفی وجود دارد؛ مانند گرایش شیمی آلی، شیمی تجزیه و… . فارغ‌التحصیلان رشته شیمی می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. در این مقاله از وب‌سایت پی ان یو اگزم با ما همراه باشید تا با رشته شیمی و شرایط تحصیل آن در دانشگاه پیام نور بیشتر آشنا شویم.

رشته شیمی در دانشگاه پیام نور؛ رشته شیمی چیست؟

رشته شیمی یا Chemistry رشته‌ای است که به بررسی عناصر مختلف و ویژگی‌های آن، ساختار مواد، ترکیبات و واکنش‌هایی که مواد با یکدیگر می‌دهند، تغییر شکل مواد و… می‌پردازد. علم شیمی از قدیمی‌ترین رشته‌ها به‌حساب می‌آید. رشته شیمی شامل دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی است. این رشته زیربنای بسیاری از علوم دیگر مانند بیولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بسیاری از رشته‌های مهندسی است. رشته شیمی صنایع مختلف و بسیاری را در برمی‌گیرد. برخی از صنایعی که در آن‌ها از علم شیمی استفاده فراوانی می‌شود به این صورت هستند: صنایع بهداشتی آرایشی، صنایع داروسازی، صنایع رنگ و پلاستیک، صنایع لوازم‌خانگی و… .

رشته شیمی در بسیاری از دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود. این رشته یکی از رشته های دانشگاه پیام نور نیز است. داوطلبان باتوجه‌به مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور می‌توانند رشته شیمی در دانشگاه پیام نور را انتخاب کنند. هدف از ارائه رشته شیمی در دانشگاه‌ها این است که متخصصانی را در زمینه علوم شیمی تربیت کند تا بتوانند در بخش‌های مختلفی به پیشرفت کشور کمک کنند. رشته شیمی در مقطع کارشناسی دارای سه گرایش دبیری، شیمی محض و شیمی کاربردی است. امکان تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور و ارشد آن وجود دارد.

تفاوت رشته شیمی محض و کاربردی

ممکن است برای بسیاری سؤال باشد که تفاوت دو گرایش شیمی محض و شیمی کاربردی در چیست. تفاوت این دو رشته در چگونگی نگرش آن‌ها به علم شیمی است. دانشجوهایی که در رشته شیمی در دانشگاه پیام نور گرایش شیمی کاربردی تحصیل می‌کنند  نگاهی کاربردی به علم شیمی دارند و در طی دوره تحصیل خود برخی از دروس رشته مهندسی شیمی را نیز پشت سر می‌گذارند. فارغ‌التحصیلان این رشته در بخش‌های صنعتی تخصص بیشتری دارند.

ادامه مطلب  رشته روانشناسی بدون کنکور پیام نور

دانشجویانی که در گرایش شیمی محض، رشته شیمی در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند به بررسی چهار گرایش مهم و اصلی علم شیمی می‌پردازند که به این صورت هستند:

  • شیمی آلی
  • شیمی معدنی
  • شیمی تجزیه
  • شیمی فیزیک

گرایش شیمی محض بیشتر به تئوری‌های علم شیمی می‌پردازد و فارغ‌التحصیلان این رشته در کارهای تحقیقاتی بسیار موفق هستند. البته بسیاری از واحدهای این دو گرایش رشته شیمی در دانشگاه پیام نور یکی هستند و تنها حدود  ۱۲ تا ۱۸ واحد با یکدیگر تفاوت دارند. دانشجویان آزاد هستند تا برای انتخاب دروس اختیاری از دروس گرایش دیگر نیز استفاده کنند.

رشته شیمی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نوررشته شیمی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور

دانشگاه پیام نور به دو صورت رسمی و فراگیر دانشجو می‌پذیرد. اگر قصد تحصیل در رشته شیمی در دانشگاه پیام نور را دارید، در ابتدا باید ببینید کدام یک از شعبه‌های دانشگاه پیام نور رشته شیمی را ارائه می‌دهند و این که آن دانشگاه از چه روشی دانشجو می‌پذیرد. اگر پذیرش به‌صورت رسمی باشد دانشجویان با شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته می‌توانند به تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور بپردازند.

پذیرش فراگیر دانشگاه‌های پیام نور نیز به‌صورت ثبت نام بدون کنکور است. برای این کار دانشجویان باید با شرایط ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور آشنایی کافی را داشته باشند. زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور هم‌زمان با ثبت نام بدون کنکور دیگر دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی است و از طریق سازمان سنجش صورت می‌گیرد. زمان ثبت نام برای ورودی‌های مهر در مردادماه و برای ورودی‌های بهمن حدوداً از اواسط آذرماه آغاز می‌شود. برای کسب اطلاع دقیق از زمان ثبت نام دانشگاه پیام نور بهتر است به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید.

دروس رشته کارشناسی شیمی

تحصیل رشته شیمی در دانشگاه پیام نور حدود چهار سال طول می‌کشد. واحدهای رشته شیمی را به‌طورکلی می‌توان به پنج بخش دروس عمومی (20 تا 22 واحد)، دروس پایه (22 تا 26 واحد)، دروس الزامی و اصلی (59 واحد)، دروس الزامی و تخصصی (17 واحد) و دروس اختیاری (13 تا 15 واحد) تقسیم کرد. برخی از رشته‌های اصلی و الزامی که هر دو گرایش شیمی محض و کاربردی برای فارغ‌التحصیلی در رشته شیمی در دانشگاه پیام نور باید پشت سر بگذارند به‌صورت زیر است:

  • فیزیک پایه
  • ریاضی عمومی
  • شیمی عمومی
  • شیمی آلی
  • شیمی تجزیه
  • شیمی فیزیک
  • شیمی معدنی
  • شیمی تجزیه دستگاهی
  • کاربرد طیف‌سنجی در شیمی آلی
  • جداسازی و شناسائی ترکیبات آلی
  • روش استفاده از متون علمی شیمی
  • کارگاه
  • زبان تخصصی شیمی

رشته شیمی در دانشگاه پیام نور؛ ارشد شیمی پیام نوررشته شیمی در دانشگاه پیام نور؛ ارشد شیمی پیام نور

دانشگاه پیام نور در مقطع ارشد نیز به دو صورت کنکور سراسری ارشد و ثبت نام بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. باید توجه داشته باشید که همه شعبه‌های پیام نور رشته ارشد را ارائه نمی‌دهند به همین دلیل بهتر است به آخرین دفترچه منتشر شده از سوی سازمان سنجش مراجعه کنید تا از لیست دقیق رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که آن رشته را ارائه می‌دهند و شرایط رشته شیمی در دانشگاه پیام نور آگاه شوید. اگر قصد ثبت نام بدون کنکور ارشد شیمی پیام نور را دارید می‌توانید؛ مانند تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور به سازمان سنجش مراجعه کنید.

ادامه مطلب  تحصیل رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام نور

علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند از طریق سوابق تحصیلی یا استعداد درخشان برای ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور اقدام کنند. در این مورد اولویت با دانشجویانی است که معدل بالاتری در دوره کارشناسی داشته‌اند. دانشجویانی که مشغول تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور بودند نیز می‌توانند برای استعداد درخشان درخواست دهند.

گرایش‌های رشته شیمی در مقطع ارشد بسیار متنوع‌تر از مقطع کارشناسی است. دوره کارشناسی‌ارشد حدود دو سال طول می‌کشد. تعداد واحدهایی که دانشجویان در ارشد شیمی پیام نور باید بگذرانند به‌صورت زیر است:

  • دروس الزامی: 9 واحد
  • دروس اختیاری: 12 واحد
  • سمینار: 1 واحد
  • پایان‌نامه: 6 واحد

گرایش‌های ارشد رشته شیمی به‌صورت زیر است که برخی از این گرایش‌ها را رشته شیمی دانشگاه پیام نور نیز ارائه می‌دهد:

  • شیمی آلی
  • شیمی معدنی
  • شیمی تجزیه
  • شیمی فیزیک
  • شیمی پلیمر
  • شیمی دریا
  • شیمی پیشرانه‌ها
  • فیتوشیمی
  • نانو شیمی

مزایای تحصیل رشته شیمی دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته شیمی در دانشگاه پیام نور مزایای بسیاری را دارد. یکی از این مزایای را پیش‌ازاین ذکر کردیم که امکان ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه پیام نور نیز وجود دارد. یکی دیگر از مزایای دانشگاه پیام نور این است که امکان تحصیل به‌صورت خود خوان و مجازی نیز وجود دارد. این امکان باعث شده است که افراد شاغل نیز بتوانند در رشته شیمی در دانشگاه پیام نور تحصیل کنند. در مدرکی که در نهایت به دانشجویان تحویل داده می‌شود نیز ذکر نشده است که دانشجو به‌صورت حضوری یا مجازی در این دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند.

ممکن است برای برخی این سؤال پیش بیاید که آیا مدرک دانشگاه پیام نور معتبر است. در جواب این سؤال باید بگوییم بله. مدرک دانشگاه پیام نور مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. فارغ‌التحصیلان رشته شیمی در دانشگاه پیام نور با مدرک خود می‌توانند در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف مشغول به کار شوند. همچنین افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر را دارند نیز می‌توانند از مدرک دانشگاه پیام نور استفاده کنند.

بهترین دانشگاه برای رشته شیمی در دانشگاه پیام نوربهترین دانشگاه برای رشته شیمی در دانشگاه پیام نور

شعبه‌های بسیاری رشته شیمی در دانشگاه پیام نور را برای مقطع کارشناسی  ارائه می‌دهند که برخی از بهترین آن‌ها به این صورت است:

پیام نور تبریز، پیام نور ارومیه، پیام نور اردبیل، پیام نور اصفهان، پیام نور کرج، پیام نور بوشهر، پیام نور ایلام، پیام نور تهران شرق، پیام نور مشهد، پیام نور آبادان، پیام نور اهواز، پیام نور شیراز، پیام نور قم، پیام نور گرگان، پیام نور کرمان، پیام نور ساری، پیام نور یزد

برخی از شعبه‌های دانشگاه پیام نور که گرایش‌های مختلف شیمی را در مقطع دکتری ارائه می‌دهند نیز به‌صورت زیر است:

  • دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان: گرایش شیمی فیزیک و گرایش بیوشیمی
  • دانشگاه پیام نور مرکز مشهد: گرایش شیمی فیزیک و گرایش شیمی آلی
  • دانشگاه پیام نور مرکز اردکان: گرایش شیمی فیزیک
  • دانشگاه پیام نور مرکز تبریز: گرایش شیمی آلی
  • دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر: گرایش شیمی آلی
  • دانشگاه پیام نور مرکز تحصیلات تکمیلی تهران: گرایش شیمی آلی و گرایش بیوشیمی
  • دانشگاه پیام نور مرکز زنجان: گرایش شیمی آلی
  • دانشگاه پیام نور مرکز شیراز: گرایش شیمی تجزیه
  • دانشگاه پیام نور مرکز کرمان: گرایش شیمی تجزیه
ادامه مطلب  رشته حقوق پیام نور بدون کنکور

شهریه دانشگاه پیام نور

یکی دیگر از مزایای تحصیل رشته شیمی در دانشگاه پیام نور این است که شهریه این دانشگاه از دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی کمتر است. شهریه دانشگاه پیام نور باتوجه‌به اینکه دانشجویان به تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور مشغول هستند یا کارشناسی‌ارشد، متفاوت است. شهریه دانشگاه پیام نور برای تمامی رشته‌ها از جمله رشته شیمی به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. شهریه ثابت باتوجه‌به نوع رشته و سال ورودی مشخص می‌شود که رشته شیمی در دسته رشته‌های علوم پایه قرار می‌گیرد.

شهریه متغیر برای رشته شیمی در دانشگاه پیام نور نیز بر اساس تعداد واحدهای اخذ شده مشخص می‌شود. شهریه واحدهای عملی در رشته شیمی بیشتر از واحدهای تئوری است. شهریه دانشگاه پیام نور هر ساله حدود 10 تا 15 درصد افزایش قیمت دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته شیمیبازار کار و آینده شغلی رشته شیمی

یکی از مسائل مهمی که در انتخاب رشته باید به آن دقت شود بازار کار و آینده شغلی آن رشته مدنظر است. فارغ‌التحصیلان رشته شیمی در دانشگاه پیام نور می‌توانند در حوزه‌ها و صنایع مختلفی مشغول به کار شوند. یکی از مهم‌ترین و بهترین جاهایی که می‌توانند در آن مشغول به کار شوند کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی است. باتوجه‌به شناختی که فارغ‌التحصیلان رشته شیمی از مواد مختلف و ترکیبات آن‌ها دارند، حضور آن‌ها در این مکان‌ها ضروری است.

با تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور و ارشد شیمی پیام نور همچنین می‌توانید در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز مشغول به کار شوید. البته باید این نکته را به‌خاطر داشته باشید که تنها مدرک دانشگاهی برای پیداکردن یک کار مناسب کافی نیست و شما باید توانایی‌های فردی خود در زمینه شیمی را نیز گسترش دهید.

جمع‌بندی

رشته شیمی یکی از رشته‌های جذاب و پرچالش در سراسر جهان به‌حساب می‌آید که به بررسی عناصر مختلف و ترکیبات و واکنش‌های مواد نسبت به یکدیگر می‌پردازد. این رشته دانشگاهی در مقطع کارشناسی به دو بخش شیمی کاربردی و شیمی محض تقسیم می‌شود. در شیمی محض بیشتر به تئوری‌های شیمی پرداخته می‌شود؛ ولی در رشته شیمی کاربردی به کاربرد این رشته در عمل پرداخته می‌شود.

رشته شیمی در دانشگاه پیام نور برای داوطلبانی که علاقه‌مند به این رشته هستند نیز وجود دارد و از طریق دفترچه منتشر شده از سوی سازمان سنجش می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از شعبه‌های پیام نور این رشته را ارائه می‌دهند. برای تحصیل در کارشناسی شیمی پیام نور و ارشد شیمی پیام نور می‌توانید از دو طریق رسمی و فراگیر اقدام به ثبت نام کنید.

مجموعه پی ان یو اگزم باهدف ارائه آموزش‌های کاربردی به دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور و دولتی تأسیس شده است. ما برنامه‌های ویژه‌ای را برای دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور در نظر گرفته‌ایم تا بتوانید پیشرفت بیشتری در دروس خود داشته باشید و نمرات بهتری را در امتحانات خود کسب کنید. همچنین برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای برای داوطلبین کنکور ارشد نیز در نظر گرفته‌ایم. دانشجویان دانشگاه پیام نور با مراجعه به بخش فیلم های آموزشی رایگان پیام نور می‌توانند سطح علمی خود را بالا ببرند و به نمرات بهتری در دانشگاه دست پیدا کنند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *