جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور

رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور

رشته مهندسی نقشه برداری یا مهندسی ژئوماتیک زیرشاخه گروه علوم ریاضی است. از این رشته در ساخت همه سازه‌ها استفاده می‌شود. علاقه‌مندان به رشته مهندسی می‌توانند در رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور، بدون شرکت در آزمون سراسری تحصیل کنند. با تحصیل در پیام نور در رشته مهندسی نقشه برداری، موقعیت‌های شغلی بسیاری در اداره‌های دولتی، شرکت‌های عمرانی و صنعتی خواهید داشت.

بیشتر موقعیت‌های شغلی این رشته در محیط‌های صحرایی است. یکی از شرایط تحصیل مهندسی نقشه برداری پیام نور، پرداخت شهریه است. در این مقاله از وب‌سایت پی ان یو اگزم به بررسی رشته مهندسی نقشه برداری، بازارکار و گرایش‌های این رشته می‌پردازیم.

معرفی رشته مهندسی نقشه برداری

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های رشته عمران، مهندسی ژئوماتیک است. در تمام پروژه‌های عمرانی به مهندسان نقشه بردار نیاز است و بدون آن‌ها، همه پروژه‌های عمرانی متوقف می‌شوند. بعد از تحصیل در رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور، در پروژه‌های عمرانی تهیه نقشه سازه با جزئیات دقیق ازجمله وظایف شما است.

محسابات در این کار زیاد است و مهندسین نقشه بردار باید در ریاضی قوی باشند. همچنین آن‌ها باید نقشه دکل‌ها، جاده‌ها، ساختمان‌ها و… را با جزئیات کامل به طور دقیق تهیه کنند و سپس براساس این نقشه‌ها، بناهای مستحکم بسازند. مهندسان نقشه بردار در پروژ‌های عمرانی و ساختمان سازی به جمع آوری، تحلیل، مدل سازی و مدیریت داده‌های زمین نیز می‌پردازند.

دروس پرکاربرد دبیرستان در رشته مهندسی نقشه برداری

رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور، جزء رشته‌هایی است که با ریاضی و هندسه سر و کار زیادی دارد. اگر در ریاضی و دروس مرتبط با آن مثل هندسه، دیفرانسیل و… به اندازه کافی قوی هستید، خوب است این رشته را در اولویت قرار دهید. توانایی تصور سه بعدی و فضایی در دروس این رشته اهمیت دارد. درس‌هایی مثل فتوگرامتری، نقشه برداری عمومی، سنجش از دور و برنامه نویسی به دانشجویان این رشته کمک می‌کند. همچنین با توجه به درس فیزیک می‌توانید امتیاز خوبی در این رشته کسب کنید.

جدول دروس رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نورجدول دروس رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور

برخی از دروس رشته مهندسی نقشه برداری در جدول زیر آمده است.

ادامه مطلب  رشته الهیات و معارف اسلامی پیام نور
دروس عمومی ادبیات فارسی، انقلاب اسلامی، زبان عمومی، تاریخ تمدن اسلامی و…
دروس تخصصی ریاضیات مهندسی، نقشه برداری زمینی، زمین شناسی، پایگاه داده، فوتوگرامتری، هندسه دیفرانسیل و…
دروس پایه محاسبات عددی، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک، برنامه نویسی کامپیوتر و…
دروس انتخابی عکاسی و چاپ، محیط زیست، ژئودزی پیشرفته، پروژه، اصول مدیریت و…

مهم‌ترین دروس این رشته عبارتند از: ژئودزی، نقشه برداری زمینی، نقشه برداری مسیر و راهسازی و فتوگرامتری.

گرایش‌های رشته مهندسی نقشه برداری

دانشگاه پیام نور در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. با تحصیل در گرایش‌های مختلف رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور می‌توانید به مدرک معتبر و درآمد خوب دست یابید. این رشته 4 گرایش اصلی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

1. سیستم اطلاعات مکانی (Geospatial Information System)

پرطرفدارترین گرایش در رشته مهندسی نقشه برداری، گرایش سیستم اطلاعات مکانی است. همچنین بیشتر شغل‌های پردرآمد مربوط به این گرایش است. این شاخه با رشته جغرافیا مشترک است؛ ولی مباحثی که در دانشکده فنی مطرح می‌شوند بیشتر به برنامه نویسی و الگوریتم‌ها مرتبط هستند. در دانشکده جغرافیا، بیشتر مباحثی که توصیفی هستند مطرح می‌شوند. دانشجویان با تحصیل در پیام نور در این گرایش سر و کار زیادی با برنامه نویسی و کامپیوتر دارند. همچنین درس‌های مرتبط به پایگاه داده و سیستم‌های اطلاعاتی را آموزش می‌بینند.

2. سنجش از دور

گرایش دیگر از رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور، سنجش از دور یا Remote Sensing است. ماهیت این رشته با فتوگرامتری تقریبا یکسان است اما تفاوت‌هایی نیز دارد. در فتوگرامتری سه طیف رنگی (قرمز، آبی و سبز) توسط دوربین ثبت می‌شود و فاصله دوربین تا زمین بیشتر از چند کیلومتر نیست. در سنجش از دور امکان ثبت همه طول موج‌ها توسط دوربین‌های مخصوص وجود دارد و فاصله از زمین بالای چند صد کیلومتر است. کاربردهای این گرایش در بررسی آفت‌ها در زمین‌های کشاورزی، محاسبه میزان تغییرات ارتفاعی زمین و پایش مراتع و جنگل‌ها در برابر آتش سوزی دیده می‌شود.

3. فتوگرامتری

در گرایش فتوگرامتری، اطلاعات سه بعدی از اجسام، شهرها و … تهیه می‌شود. در این گرایش دانشجویان می‌آموزند که چگونه با استفاده از چند تصویر که با دوربین عکاسی و یا دوربین موبایل گرفته شده‌اند به اطلاعات سه بعدی دست یابیم. همچنین در این گرایش دانشجویان می‌توانند با داده‌های عظیم لیزر اسکن‌های زمینی و یا هوایی کار کنند، تصاویر هوایی که با دوربین‌های متریک از زمین گرفته شده‌اند را به نقشه تبدیل کنند.

با تحصیل در رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور در این گرایش داشنجویان توانایی ساخت اسکنرهای سه بعدی اپتیکی را نیز دارند. در گرایش فتوگرامتری محدودیت خاصی برای اسکن و اندازه‌گیری اجسام وجود ندارد. هرجسمی که چشم قادر به دیدن آن باشد را می‌توان در شرایط خاص اسکن کرد.

ادامه مطلب  ثبت نام دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد بدون کنکور

4. ژئودزی

یکی از گرایش‌های دشوار این رشته، ژئودزی است. این گرایش با ریاضی عجین شده است. در گرایش ژئودزی حرکات زمین، جاذبه آن و نحوه تاثیر موارد ذکر شده بر تغییر شکل پوسته زمین بررسی می‌شود. متقاضیان این رشته با تحصیل در پیام نور در نهایت می‌توانند برای ماهواره‌ها، مدار گردش دور زمین را طراحی، تغییر شکل و جابجایی سازه‌های بزرگ را اندازه گیری و بررسی کنند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند با استفاده از میدان ثقل زمین، اکتشاف‌های معدنی انجام دهند.

ثبت نام رشته مهندسی نقشه برداری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته مهندسی نقشه برداری در دانشگاه پیام نور

برای تحصیل در پیام نور در رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی، نیازی به شرکت در آزمون سراسری نیست. متقاضیان می‌توانند صرفا براساس سوابق تحصیلی خود در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. یکی از شرایط تحصیل مهندسی نقشه برداری پیام نور، داشتن معدل مناسب است. داوطلب هرچه معدل بالاتری داشته باشد شانس بیشتری هم برای قبول شدن خواهد داشت. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف در دانشگاه پیام نور تدریس نمی‌شود. دانشگاه پیام نور عسلویه مرکز بوشهر و تهران شمال این رشته را در مقطع کارشناسی ارائه می‌کنند.

شهریه رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور قرار دارد؛ اما شهریه آن نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز کمتر است. به همین دلیل افراد زیادی متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند. شهریه این دانشگاه به گونه‌ای است که همه افراد توانایی پرداخت آن را دارند. شهریه دانشگاه پیام نور به دو قسمت شهریه ثابت و متغیر تقسیم می‌شود.

دانشجویان شهریه ثابت را پیش از انتخاب واحد باید پرداخت کنند. شهریه متغیر هر رشته در هر نیم سال تحصیلی متفاوت است و باتوجه به نوع و تعداد دروسی که دانشجو در هر نیم سال انتخاب می‌کند، مشخص می‌شود. شهریه دروس تئوری نسبت به دروس عملی و آزمایشگاهی کمتر است.

بازار کار رشته مهندسی نقشه برداریبازار کار رشته مهندسی نقشه برداری

مهم‌ترین اعضای کارگاه‌های عمرانی، مهندسان نقشه بردار هستند. اولین کسانی که وارد محل پروژه می‌شوند و آخرین کسانی که بعد از اتمام پروژه محل را ترک می‌کنند، مهندسان و متخصصان نقشه بردار هستند. این افراد علاوه بر نقشه برداری زمینی، در امور دفتری نیز می‌توانند مشغول به کار شوند. تمام اداراتی که با داده‌های بزرگ مکانی سر و کار دارند مانند شهرداری، منابع طبیعی، بنیاد مسکن و… به مهندسان رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور و یا دیگر دانشگاه‌ها نیاز دارند.

ادامه مطلب  تحصیل رشته روابط عمومی دانشگاه پیام نور

به طور کلی بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور مناسب است. تعداد کمی از مهندسان نقشه بردار را پیدا می‌کنید که بیکار باشند. ازجمله فرصت‌های شغلی که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در آن مشغول به کار شوند:

  • کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری
  • نظام مهندسی نقشه برداری
  • ارگان‌های دولتی مانند بنیاد مسکن و شهرداری
  • کارگاه‌های عمرانی مانند خطوط انتقال آب و گاز
  • فعالیت در زمینه‌های نظامی مانند سنجش از دور ماهواره‌ای
  • کارگاه‌های ساختمانی بزرگ

با داشتن شرایط تحصیل مهندسی نقشه برداری پیام نور و فارغ التحصیل شدن در این رشته، می‌توانید با استفاده از تخصص خود در زمینه فتوگرامتری مشغول به کار شوید. افراد در این زمینه به کمک پهپادها نقشه برداری مناطق گسترده( بیشتر از چند صد هکتار) را انجام می‌دهند. نقشه برداری کف دریا، دریاچه و سدها( هیدروگرافی) از اموری است که تنها مهندسان نقشه بردار در آن حرفی برای گفتن دارند. در اکثر بندرگاه‌ها نیاز است مرتبا نقشه کف آن‌ها برداشت شود تا میزان گل و لای جمع شده در این بخش محاسبه شود. با این کار از بروز مشکل برای کشتی‌ها جلوگیری می‌کنند. درآمد متخصصان این رشته بین 8 الی 20 میلیون تومان است.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی نقشه برداری در داخل و خارج از کشور

دانشگاه تهران و دانشگاه خواجه نصیر این رشته را در هر 4 گرایش تا دوره دکتری ارائه می‌کنند. دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور، این رشته را تا مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کنند. اگر قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکتری این رشته را دارید باید حتما در دانشگاه تهران و یا دانشگاه خواجه نصیر پذیرفته شوید. تحصیل در پیام نور در این رشته تنها در مقطع کارشناسی امکان پذیر است.

در صورتی که فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و یا کارشناسی رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور، رزومه مناسب داشته باشند حتما در دانشگاه‌های خارجی پذیرش خواهند شد. دانشگاه‌های کشورهای آلمان، کانادا، سوئد، هلند، آمریکا و… هرساله میزبان دانشجوهای ایرانی مهندسی نقشه برداری هستند. مدرک دانشگاه پیام نور توسط وزارت علوم تایید شده و معتبر است. با ایجاد یک رزومه قوی می‌توانید برای ادامه تحصیل در این رشته، به دانشگاه‌های برجسته جهان بروید.

رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نورجمع‌بندی

نقشه برداری شغلی پرطرفدار است. با تحصیل در رشته نقشه برداری دانشگاه پیام نور هم مدرک معتبر دریافت خواهید کرد و هم به درآمد خوبی خواهید رسید. تحصیل در پیام نور ملزم به پرداخت شهریه است. یکی از شرایط تحصیل مهندسی نقشه برداری پیام نور برخورداری از معدل خوب است. برای موفق شدن در امتحانات پایان ترم خود می‌توانید از فیلم‌های آموزشی رایگان مجموعه پی ان یو اگزم استفاده کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *