Search
Close this search box.

رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور

رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور

افراد علاقه‌مند به رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور می‌توانند بدون شرکت در کنکور، در این رشته و دانشگاه تحصیل کنند. این رشته علاوه بر دروس مهندسی با دنیای رشته پزشکی هم سر و کار دارد. شهریه دانشگاه پیام نور رشته مهندسی پزشکی در مقایسه با سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز کمتر است. انتخاب واحد در هر ترم باید باتوجه‌به چارت درسی مهندسی پزشکی پیام نور انجام شود. رشته مهندسی پزشکی نقش مهمی در حوزه سلامت و درمان دارد. در ادامه این مطلب از وب‌سایت پی ان یو اگزم به بررسی بیشتر رشته مهندسی پزشکی خواهیم پرداخت.

معرفی رشته مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی ترکیبی از دو رشته فنی مهندسی و علوم پزشکی است. این رشته یکی از زیر شاخه‌های پرطرفدار زیرگروه ریاضی است. پذیرش دانشجو در این رشته از طریق کنکور سراسری، نیازمند رتبه خوب است. هدف این رشته برطرف کردن نیازهای پزشکی و بهبود کیفیت مراقبت از بیمار است. برخی از دانشگاه‌های پیام نور، دانشگاه غیرانتفاعی، آزاد و… شرایط تحصیل برای کسانی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری را ندارند، فراهم کرده‌اند.

همچنین رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور فرصت مناسبی برای افرادی است که با شرکت در کنکور سراسری رتبه خوبی را به‌دست نیاورده‌اند. فارغ التحصیلان این رشته تجزیه و تحلیل بیماری‌ها را به کمک سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری مکانیکی و کامپیوتری انجام می‌دهند.

ثبت نام رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نورثبت نام رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور

علاقه‌مندان به رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه پیام نور می‌توانند بدون شرکت در کنکور و صرفا براساس سوابق تحصیلی خود، وارد این دانشگاه شوند. مهندسی پزشکی یکی از رشته‌های پرمتقاضی دانشگاه پیام نور است. برای ورود به این رشته در دانشگاه پیام نور نیاز به شرکت در هیچ آزمونی ندارید و فقط باید مدارک تحصیلی لازم را ارائه دهید.

در پذیرش براساس سوابق تحصیلی، معدل داوطلبان مهم است. اولویت پذیرش در رشته‌های مختلف با کسانی است که معدل بالاتری دارند.

با داشتن معدل بالاتر شانس قبولی شما بیشتر خواهد بود.  ثبت نام دانشگاه پیام نور بدون کنکور در دو نیم سال تحصیلی مهر و بهمن انجام می‌شود. شرایط پذیرش دانشجو در هر دو نیم سال یکسان است. رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور به صورت کارشناسی پیوسته ارائه می‌شود. دانشگاه‌های زیر در سال 1402-1403 رشته مهندسی پزشکی را ارائه داده‌اند: دانشگاه پیام نور تبریز، کرج، اصفهان، سمنان، تهران شمال و… .

ادامه مطلب  رشته های ارشد دانشگاه پیام نور مشهد

چارت درسی مهندسی پزشکی

دروس و تعداد واحدهایی که برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور باید مطالعه کنید در ادامه آمده است.

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس تخصصی: 47 واحد
  • دروس پایه: 26 واحد
  • دروس اصلی: 47 واحد

در رشته مهندسی پزشکی جمعا 140 واحد درسی را باید بگذرانید. در محاسبه شهریه دانشگاه پیام نور رشته مهندسی پزشکی، دروس تخصصی و عملی شهریه بیشتری دارند. برخی از دروس مشترک چارت انتخاب واحد رشته مهندسی پزشکی در هر سه گرایش کارشناسی در ادامه مطلب آورده شده است.

فیزیک عمومی، برنامه نویسی کامپیوتر، بهداشت عمومی، مدارهای الکتریکی، مدارهای منطقی، فیزیولوژی، آناتومی، فیزیک پزشکی و… .

گرایش‌ های رشته مهندسی پزشکیگرایش‌ های رشته مهندسی پزشکی

گرایش‌های رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی شامل بیومکانیک، بیومتریال (بیومواد) و بیوالکتریک می‌شود. رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور تنها در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد 3 مورد است که شامل اطلاعات پزشکی، ورزش و بیوالکتریک می‌شود. در بین آن‌ها گرایش بیوالکتریک گسترده‌ترین است.

گرایش رشته مهندسی پزشکی در مقطع دکتری شامل توانبخشی و ورزش، بیوالکتریک، بیومتریال و بیومکانیک می‌شود. مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه پیام نور در هیچکدام از گرایش‌ها تدریس نمی‌شود. در این رشته، برخی از واحدهای درسی با رشته‌های دیگر مشترک است. مثلا در گرایش بیومکانیک واحدهای مشترک با رشته مهندسی مکانیک مشاهده می‌شود.

شهریه دانشگاه پیام نور رشته مهندسی پزشکی

دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور است. دانشجویان در هر ترم ملزم به پرداخت شهریه ثابت و شهریه متغیر هستند. شهریه دانشگاه پیام نور در مقایسه با سایر موسسات و دانشگاه‌های شهریه پرداز بسیار کمتر است. برای پرداخت شهریه دانشگاه پیام نور رشته مهندسی پزشکی، قبل از انتخاب واحد باید شهریه ثابت و در طول ترم باید شهریه متغیر را پرداخت کنید. شهریه متغیر باتوجه‌به دروسی که دانشجو انتخاب می‌کند و نوع دروس از نظر عملی یا تئوری، متفاوت است. شهریه رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور حدود 2.5 الی 3.5 میلیون تومان در سال گذشته بوده است.

وظایف فارغ التصیلان رشته مهندسی پزشکیوظایف فارغ التصیلان رشته مهندسی پزشکی

تیم مهندسان پزشکی در یک مرکز درمانی، وظایف متعددی دارند. برای مثال یکی از وظایف آن‌ها استفاده موثر از تجهیزات پزشکی است. به‌طورکلی همه وظایف فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه‌ها در رضایتمندی و اثربخشی بیماران خلاصه می‌شود. از دیگر وظایف مهندسان پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره برای خرید
  • نظارت داشتن بر چرخه تعمیر تجهیزات
  • حفاظت از پرسنل و بیماران
  • آموزش نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات به پرسنل مراکز درمانی
  • نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی
  • و…
ادامه مطلب  رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور تهران غرب

فرصت‌ های شلغی رشته مهندسی پزشکی

فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور فرصت‌های شغلی متعدد و بازار کار خوبی دارند. برخی از مشاغل مهندسی پزشکی عبارتند از:

  • طراحی سیستم‌های نمایشگر پزشکی که بتوان با استفاده از آن بخشی از بدن انسان را برای استفاده پزشکی به نمایش بگذارد. مانند رادیوگرافی و سی تی اسکن
  • تعمیر و نگهداری دستگاه‌های پزشکی. این شغل باتوجه به توسعه و پیشرفت دستگاه‌های پزشکی، بازار کار خوبی دارد.
  • طراحی دستگاه‌های آزمایشگاهی که به صورت نوین کار کنند. مانند دستگاه فشارخون.
  • مهندسان پزشکی در تشخیص و درمان بیماری می‌توانند مشغول شوند. البته این شغل به تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد؛ اما بازارکار خوبی دارد.
  • طراحی و ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری پزشکی. مانند دستگاه دریافت کننده سیگنال‌های مغزی

کارآفرینی در رشته مهندسی پزشکی فرصت‌های شغلی جدیدی را برای افراد ایجاد می‌کند. طبق آمار و گزارشات به دست آمده در سال 1402، به طور میانگین درآمد فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور در شهرهای بزرگ نزدیک به 9.9 میلیون تومان است. همچنین در شهرهای کوچک حدود 11.9 میلیون تومان است.

رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور؛ مزایای شغل مهندسی پزشکیرشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور؛ مزایای شغل مهندسی پزشکی

از جمله مزایای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی پیام نور و همچنین شغل مهندسی پزشکی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تنوع شغلی: فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌های مختلف مانند آموزش، طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و… فعالیت کنند.
  • کمک به ارتقای سلامت جامعه: افراد متخصص در زمینه مهندسی پزشکی با فعالیت در این حوزه، نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات درمان ایفا می‌کنند.
  • درآمد مناسب: هرچه تجربه و تخصص فرد در این زمینه بالا باشد، درآمد بیشتری هم خواهد داشت.
  • فرصت‌های شغلی مناسب: فرصت‌های شغلی این رشته باتوجه به افزایش نیاز به خدمات و تجهیزات پزشکی نیز بیشتر خواهد شد.

ادامه تحصیل مهندسی پزشکی در خارج از کشور

رشته مهندسی پزشکی در خارج از کشور از امکانات آموزشی و پژوهشی زیادی برخوردار است. این امکانات به رشد و پیشرفت علمی گسترده آن کشورها کمک کرده و باعث شده است که پیشرفت قابل توجهی نسبت به ایران داشته باشند. بعد از تحصیل در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور در ایران، برای ادامه تحصیل در گرایش‌های دیگر این رشته می‌توانید مهاجرت کنید.

ادامه مطلب  مهندسی برق گرایش کنترل

اکثر کشورهای اروپا و آمریکا برای افراد تحصیل کرده در این رشته معتبر هستند. دانشگاه‌های استنفورد، موسسه ماساچوست، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، موسسه فدرال سوئیس زوریخ و دانشگاه کالیرفرنیا برای مهاجرت تحصیلی در این رشته پیشنهاد می‌شوند. شرط اصلی جهت پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور، داشتن مدرک زبان تافل و آیلتس است.

  • مزایای مهاجرت با رشته مهندسی پزشکی: درآمد بالا، ارتباط با متخصصان برجسته، داشتن فرصت‌های شغلی زیاد و متنوع و همچنین دسترسی به تجهیزات و امکانات پیشرفته
  • معایب مهاجرت با رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور: وجود رقابت زیاد در این رشته، متفاوت بودن فرهنگ و زبان کشور مقصد و دشواری‌های فرایند مهاجرت

رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور؛ بازار کار مهندسی پزشکی در خارج از کشوررشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور؛ بازار کار مهندسی پزشکی در خارج از کشور

با تحصیل در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور و دریافت مدرک معتبر می‌توانید برای ادامه تحصیل و یا کار به کشورهای دیگر مهاجرت کنید. مدرک دانشگاه پیام نور توسط وزارت علوم تایید شده است. شهریه دانشگاه پیام نور رشته مهندسی پزشکی کم است و به راحتی می‌توانید مدرک مربوط به این رشته را دریافت کنید. بازار کار این رشته در بسیاری از کشورها مانند آمریکا، استرالیا، کانادا و انگلیس عالی است.

کسانی که قصد مهاجرت دارند می‌توانند در کشورهای ذکر شده با داشتن مدرک رشته مهندسی پزشکی به راحتی مشغول به کار شوند. درآمد سالانه مهندسی پزشکی در انگلیس حدود 50هزار دلار آمریکا و در کانادا حدود 60هزار دلار آمریکا است.

جمع‌بندی

باتوجه به این‌که رشته مهندسی پزشکی ترکیبی از رشته مهندسی و پزشکی است، اعتبار زیادی بین دانشجویان دارد. با فارغ التحصیل شدن از رشته مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور برای کار و ادامه تحصیل می‌توانید به کشورهای خارجی مهاجرت کنید. چارت درسی مهندسی پزشکی پیام نور از طریق سامانه گلستان قابل مشاهده است. اکثر متقاضیان توانایی پرداخت شهریه دانشگاه پیام نور رشته مهندسی پزشکی را دارند. یکی از زیرمجموعه‌های سایت یونی لند، پی ان یو اگزم است. دانشجویان پیام نور می‌توانند در دوره‌های آموزشی این مجموعه و کنکور ارشد ثبت نام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دانشگاه پیام نور با کارشناسان و مشاوران این مجموعه در تماس باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نورنحوه پذیرش در رشته فقه و…

بیشتر بخوانید
رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نوررشته صنایع دستی در دانشگاه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نورمراکز و واحدهای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *