Search
Close this search box.

تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

صنایع دستی، قطعاً همه شما با شنیدن این جمله به یاد صنایع دستی ایرانی مثل قلم زنی، منبت کاری، کیف‌های دست دوز چرمی و… می‌افتید؛ اما این صنعت در همین جا خلاصه نمی‌شود. تولید صنایع دستی در کشور ما یکی از شغل‌های درآمد‌زا است و حتی در دانشگاه رشته خاص خودش را دارد. رشته صنایع دستی در بیشتر دانشگاه‌ها تدریس و ارائه می‌شود؛ اما ما در این مقاله از وب سایت پی ان یو اگزم به رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور می‌پردازیم. بازار کار رشته صنایع دستی از پیش مشخص نیست و مثل هرکاری لازمه آن تلاش و صبوری است. درصورتی‌که می‌خواهید در این صنعت، بازار کار بهتری داشته باشید بهتر است به صورت اصولی آن را در دانشگاه آموزش ببینید. تحصیل در پیام نور در رشته صنایع دستی می‌تواند در یادگیری بهتر اصول این صنعت به شما کمک کند؛ همچنین دانشگاه پیام نور دارای مزایای خاصی است که پذیرش و تحصیل در این دانشگاه را آسان‌تر می‌کند.

رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور؛ تحصیل در پیام نور

همانطور که اشاره شد تحصیل در پیام نور مزایایی دارد که در این مقاله به مهم‌ترین مزایای دانشگاه پیام نور اشاره خواهیم کرد. این دانشگاه با شرایط آسان پذیرش، مثل پذیرش بدون آزمون یا پذیرش به صورت فراگیر باعث شده تا افراد زیادی تمایل به ادامه تحصیل در این دانشگاه را داشته باشند. وجود شعبه‌های متعدد و زیاد در سرتاسر کشور و ارائه کلاس‌های غیر حضوری و نیمه حضوری از ویژگی‌های این دانشگاه است که حتی افراد شاغل را به خود جذب کرده است.

ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه در دانشگاه‌های خارج از کشور از دیگر مزایای تحصیل در پیام نور است. علاقه‌مندان به تحصیل در پیام نور، با مطالعه دفترچه انتخاب رشته پیام نور می‌توانند رشته مورد علاقه خودشان را در این دانشگاه پیدا و اقدام به ثبت نام کنند.

ادامه مطلب  معرفی مهندسی انرژی‌های تجدید پذیر

رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

رشته صنایع دستی از زیر شاخه‌های رشته هنر در دانشگاه است و لازمه تحصیل‌کنندگان در این رشته، علاقه به کار‌های هنری و به قولی داشتن ذوق هنری است. این رشته نیازمند تکنولوژی خاص و امکانات فراوان نیست؛ اما همانطور که ریاضیات و فیزیک برای تحصیل رشته فیزیک در پیام نور لازم است، این رشته هم به ذهنی خلاق و نوآور، صبر و دس



تانی ظریف برای ارائه محصولاتی که در روزمره انسان ممکن است به کار برود و یا قابلیت سرگرمی برای خریداران داشته باشد، نیاز دارد.

صنایع دستی هر کشوری نشان دهنده فرهنگ غنی و هنر زیبای آن کشور است می‌تواند در معرفی فرهنگ آن کشور به کشور‌های دیگر مؤثر باشد. رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور شرایط پذیرش و تحصیل متفاوتی با دیگر دانشگاه‌های دولتی، غیر انتفاعی و… دارد که در ادامه به شرایط پذیرش، دروس رشته صنایع دستی، تعداد واحد‌های آن می‌پردازیم.

شرایط تحصیل و پذیرش دانشگاه پیام نور

تحصیل در پیام نور هم مثل دیگر دانشگاه‌ها دارای شرایطی است و اگر شما مشمول این شرایط باشید می‌توانید بعد از ارائه مدارک مورد نظر در این دانشگاه ثبت نام کنید. یکی از شرط‌های پذیرش بدون آزمون و ادامه تحصیل در رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور شرط معدل و سوابق تحصیلی دانشجو است. البته این دانشگاه در رشته صنایع دستی هم با آزمون و هم بدون آزمون پذیرش می‌کند.

رشته صنایع دستی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود و حتی علاقه‌مندان ادامه تحصیل در رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور می‌توانند پس از گذراندن مقطع کارشناسی به تحصیل در پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد بپردازند. همچنین برای اطلاع بهتر از شرایط پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در پیام نور، این مقاله را در وب سایت پی ان یو اگزم مطالعه کنید.

دروس و گرایش های رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

دروس و گرایش های رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور

دروس رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی به چهار دسته دروس عمومی، دروس اختیاری، دروس پایه و دروس تخصصی تقسیم می‌شود. براساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی دانشجویان در رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی در طی تحصیل در پیام نور و همچنین دیگر دانشگاه‌ها، گرایش خاصی را انتخاب نمی‌کنند و در هشت گروه اصلی این رشته اطلاعاتی به دست می‌آورند. این هشت گروه شامل:

  • رنگ رزی
  • آبگینه
  • سفال
  • کاشی
  • مینیاتور
  • تذهیب
  • نجاری و صنایع چوب
  • نساجی و صنایع فلزی
ادامه مطلب  رشته ادبیات عرب دانشگاه پیام نور

اما رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد به شش گرایش برای دانشجویان تقسیم شده که این شش گرایش عبارتند از:

  • پژوهش هنر
  • فلسفه هنر
  • صنایع دستی
  • هنر اسلامی
  • مطالعات موزه
  • تاریخ هنر
  • تاریخ هنر ایران باستان
  • نقاشی ایرانی

همچنین گرایش هنر اسلامی خود دارای شش گرایش دیگر است.

واحد های درسی رشته صنایع دستی

واحد های درسی رشته صنایع دستی

رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی، هشت ترم و حدود چهار سال است که این هشت ترم متشکل از ۱۳۶ واحد است. تقسیم‌بندی این ۱۳۶ واحد به صورت زیر است:

  • دروس عمومی: ۲۳ واحد
  • دروس پایه: ۳۱ واحد
  • دروس اصلی: ۲۵ واحد
  • دروس تخصصی: ۵۶ واحد
  • دروس اختیاری: حداقل ۹ واحد

بازار کار و آینده شغلی رشته صنایع دستی

قطعاً پس از اتمام تحصیل در رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور و دریافت مدرک این رشته به فکر آینده شعلی و درآمدزایی از آن هستید. کارشناسان رشته صنایع دستی آینده شعلی متنوع دارند و اگر مایل به کار کردن در شغل‌های ثابت باشند می‌توانند بهره خوبی از آن ببرند. شغل‌های ثابت و سازمان‌هایی که کارشناسان رشته صنایع دستی می‌توانند در آن مشغول به کار شوند، سازمان‌های میراث فرهنگی، سازمان صنایع دستی ایران، وازرت جهاد کشاورزی، سازمان ایرانگردی، موزه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد است.

آینده شغلی دانشجویان فارغ التحصیل شده از رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور فقط به کار کردن در سازمان‌ها و ادارات فرهنگی هنری خلاصه نمی‌شود. مستعدان این رشته می‌توانند با احداث کارگاه خانگی یا کارگاهی کوچک کارآفرینی کرده و کسب درآمد کنند. همچنین می‌توانند با آموزش به علاقه‌مندان این رشته در آموزشگاه‌ها یا هنرستان‌ها درآمدزایی خوبی داشته باشند.

درآمد رشته صنایع دستی

حقوق و درآمد هر کاری از پیش معین نیست و نمی‌توان به طور قطع گفت که شغل‌های رشته صنایع دستی چه مقدار حقوق دارند. لازمه هر کار برای کسب درآمد تلاش، استمرار، مهارت و توانایی و البته علاقه به انجام آن کار است تا در نهایت بتوانید از آن کار نتیجه بگیرید.

ادامه مطلب  رشته های ارشد فراگیر پیام نور شیراز

اپلای و مهاجرت از طریق رشته صنایع دستی

اپلای و مهاجرت از طریق رشته صنایع دستی

همانطور که اشاره شد رشته صنایع دستی در دانشگاه از زیرشاخه‌های رشته هنر است و رشته هنر یکی از بهترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان در سراسر جهان را دارد. پس از تحصیل در رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور و گرفتن مدرک آن می‌توانید از طریق رشته خود بورسیه تحصیلی به اروپا و دیگر قاره‌های جهان را بگیرید. همچنین بازار کار این رشته همانطور که در داخل ایران مناسب است، در خارج از ایران هم می‌تواند در کسب درآمد بالا به شما کمک کند.

جمع‌بندی

رشته صنایع دستی از زیر شاخه‌های رشته هنر در دانشگاه است که در بیشتر دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود. در این مقاله به تحصیل رشته صنایع دستی در دانشگاه پیام نور و همچنین شرایط و مزایای تحصیل در پیام نور پرداختیم. رشته صنایع دستی در پیام نور در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. واحد‌های این رشته در طول ترم تحصیلی به طور معمول ۱۳۶ واحد است که دانشجویان ملزم به پاس کردن همه آن‌ها هستند.

آینده شغلی این رشته بسیار خوب است؛ اما برای درآمدزایی از این رشته شما نیازمند خلاقیت و نوآوری در تولید محصول و همچنین صبر و استمرار در کار هستید. همچنین مدرک رشته صنایع دستی این توانایی را به شما می‌دهد تا بتوانید در سازمان‌ها و ادارات فرهنگی هنری مشغول به کار شوید. فارغ التحصیل شدن از دانشگاه به یکی از دغدغه‌های دانشجویان تبدیل شده است که وب‌سایت پی ان یو اگزم با قراردادن دوره‌های پیش کنکوری، امکان دانلود رایگان سؤالات پیام نور و همچنین ویدیو‌های آموزشی به شما این کمک را می‌کند تا دیگر نگران پاس کردن واحد‌ها و دروس نباشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

تحصیل رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور نحوه پذیرش در رشته فقه…

بیشتر بخوانید

تحصیل رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور ثبت نام رشته گردشگری در دانشگاه پیام نور مراکز…

بیشتر بخوانید
رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور

رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور

آنچه در این نوشته میخوانید معرفی رشته مددکاری اجتماعی نحوه پذیرش رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه پیام نور گرایش‌ های رشته…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *